کد خبر 7582
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

کاهش عرضه و نوسان شدید قیمت آهن اسفنجی در معاملات مهر ۱۴۰۲+نمودار

کاهش عرضه و نوسان شدید قیمت آهن اسفنجی در معاملات مهر ۱۴۰۲+نمودار

در بورس کالا عرضه آهن اسفنجی از شهریور تا مهر تقریباً نصف شده است ولی قیمت آن صعودی بوده که به تقاضای شمش و تختال برمی‌گردد. در عین حال آمار صادرات شش ماهه در مقایسه با شش ماه اول سال قبل نشان از افزایش شدید صادرات این محصول دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در ابتدای مهر ۱۴۰۲ قیمت کف پایه آهن اسفنجی در کانال ۱۱ هزار تومان بود که به نظر می‌رسید این قیمت‌ها نمی‌تواند بیش از این کاهش یابد. در واقع فضای کاهش قیمت تا توقف زیاد به نظر نمی‌رسید. ضمن آنکه تجربه مشکل گاز از اواخر آبان را هم وجود دارد به همین دلیل کف قیمت زیاد دور از این نرخ نبود. تا این که درست در میانه ماه خبر حمله حماس به اسرائیل محاسبات بازار را به هم ریخت چرا که در عرض کمتر از ۲ روز دلار افزایش قیمت ۳ هزار تومانی را تجربه کرده و به دنبال آن تمامی بازارهای مالی رو به افزایش گذاشت. در این میان بازار آهن فولاد هم که مستقیما تحت تاثیر فاکتور دلار است روند افزایشی پیش گرفت. نمودار زیر تغییرات نرخ معاملات بازار آهن اسفنجی در طول این ماه را نشان می‌دهد.

کاهش عرضه و نوسان شدید قیمت آهن اسفنجی در معاملات مهر ۱۴۰۲+نمودار

اما در بورس کالا عرضه این محصول از شهریور تا مهر تقریباً نصف شده است ولی قیمت آن صعودی بوده که به تقاضای شمش و تختال برمی‌گردد. این روند صادرات آهن اسفنجی را تشویق می‌کند. در عین حال آمار صادرات شش ماهه در مقایسه با شش ماه اول سال قبل نشان از افزایش شدید صادرات آهن اسفنجی و گندله دارد. نمودار زیر آمار معاملات این محصول را در طول مهر ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

کاهش عرضه و نوسان شدید قیمت آهن اسفنجی در معاملات مهر ۱۴۰۲+نمودار

در آخرین معاملات این محصول در بورس کالا که در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ بود با تصمیم بازارساز، پیش‌پرداخت سفارش خرید آهن اسفنجی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. همزمان دیروز محدودیت‌های شدیدی نیز برای خرید آهن اسفنجی اعمال شده بود و سقف حجم ثبت سفارش هر مشتری توسط بورس کالا شدیداً محدود شده بود.

این عوامل باعث کاهش شدید قیمت آهن اسفنجی نسبت به هفته گذشته شد به طوری که در معاملات دیروز این محصول تالار صنعتی میزبان معامله ۱۵۱ هزار تن آهن اسفنجی بود که براساس نرخ پایه ۱۱ هزار و ۵۵۸ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده به طور کامل به فروش رفت. اما میانگین موزون نرخ پایانی این محصول ۱۱ هزار ۶۲۶ تومان ثبت شد که با کاهش شدید هزار و ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۹.۸ درصدی نسبت به هفته گذشته داشت. این پایین‌ترین قیمت آهن اسفنجی از اوایل مرداد سال جاری است. بازارساز دیروز با دو ابزار مهم، عقب‌گرد قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا را رقم زد و قدرت خود را به رخ بازار کشید.

در معاملات دیروز درصد رقابت میانگین معاملات نسبت به قیمت پایه ۱۰۰ تومان برابر با ۰.۸۵ درصد بالاتر بود.

در مجموع حجم معاملات آهن اسفنجی در معاملات تالار اصلی ۱۳۹ هزار و تن و در تالار مچینگ ۱۲ هزار تن بود که در نهایت ۱۷۸ هزار و ۸۰۰ تن معادل ۱.۱۶ برابر حجم عرضه تقاضا ثبت شد.

در این میان عرضه ۱۵ هزار تن آهن اسفنجی فولاد غدیر نی‌ریز به‌صورت نقدی برای تحویل ۲ آبان با تقاضای ۱۹ هزار و ۸۰۰ تنی روبرو و معاملات در قیمت میانگین ۱۱ هزار و ۹۴۲ تومان به ازای هر کیلو (۳.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه) انجام شد. بالاترین قیمت آهن اسفنجی در معاملات دیروز بورس کالا مربوط به فولاد غدیر نی‌ریز بود.

کاهش عرضه و نوسان شدید قیمت آهن اسفنجی در معاملات مهر ۱۴۰۲+نمودار

با توجه به این تفاسیر می‌توان گفت رکود بازار محصول زمینه لازم را برای صادرات مواد معدنی و فولاد میانی فراهم می کند که اثر آن در دو ماه آینده در بازار داخلی محسوس خواهد شد. ثبات نرخ ارز به آرامش بازار کمک می کند ولی آنچه می تواند شرایط را تغییر دهد اوضاع جنگ حماس با اسراییل است. چنانچه این جنگ گسترش یابد قیمت ارز و شرایط بازار کاملاٌ متفاوت و شاید غیر قابل پیش بینی خواهد بود. 

بحث قطعی گاز کمابیش شنیده می‌شود ولی با رکود فعلی بازار بعید است تاثیر آن مثل سال گذشته باشد بخصوص که افزایش قیمت های سال قبل بیشتر متاثر از روند قیمت ارز بود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =