کد خبر 7605
۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تبریز در گفت‌وگو با آهن‌نیوز؛

رکود شدید مسکن و بی‌عدالتی در محاسبه مالیات، بازار آهن را از رونق انداخت

رکود شدید مسکن و بی‌عدالتی در محاسبه مالیات، بازار آهن را از رونق انداخت

نایب رئیس اتحادیه آهن فروشان تبریز گفت: اتحادیه آهن‌فروشان به عنوان رابط و مرجع دقیق بین دولت و بازار است اما متاسفانه در هیچ تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از مشاوره افراد باتجربه این بخش استفاده نمی‌شود و هر روز یک بخشنامه یا قانونی تصویب می‌شود که اصناف ملزم به اجرای آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار آهن و فولاد این روزها شاهد نوسانات قیمتی گسترده در انواع زیرمجموعه‌های فروش خود به دنبال تغییرات نرخ دلار است. این تغییرات بیشتر به دلیل درگیرهای شکل گرفته بین حماس و اسرائیل و تداوم آن از تاریخ ۱۵ مهر شکل گرفت که باعث شد روند این بازار بعد از ماه‌ها ثبات و آرامش رو به افزایش گذارد.

اما به جز این فاکتورهای بیرونی، آچه واقعیت این بازار است نبود تقاضای مصرفی و افت ساخت و سازهاست که با شروع نیمه دوم سال شدت بیشتری یافته است. آنطور که از نوسانات قیمت آهن آلات و اوضاع بازار آهن برمی‌آید روند معاملات تقریباً متوقف شده و بازار نیمه تعطیل است و به عبارتی بازار آهن عاری از تقاضا است و به کلافگی و بلاتکلیفی فعالان این حوزه منجر شده است.

در این رابطه هادی فرصتی، نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تبریز با اظهار تاسف از وضعیت به وجود آمده برای بازار گسترده آهن و فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: شرایط فعلی بازار چندین سال است که در چنین وضعیتی است و با این سیاست‌های دولت‌مردان باز هم ادامه خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه چنین شرایطی هم خریدار و هم فروشنده را دچار سردرگمی کرده، افزود: این بلاتکلیفی علاوه بر این که خرید و فروش را از رونق انداخته، منجر به این شده که اغلب اصناف در ضرر باشند چراکه قدرت خرید آنان پایین می‌آید.

فرصتی از جمله دلایل سردرگمی بازار را در روزهای اخیر مربوط به اخبار آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، درگیری شدید بین فلسطین و اسرائیل، از طرفی رکود شدید ساخت و ساز به علت تورم شدید و بهای تمام شده قیمت مسکن و پایین بودن قدرت خرید مردم عنوان کرد.

سازمان امور مالیاتی ناعادلانه رفتار می‌کند!

وی در ادامه مهم‌ترین دلیل نبود تقاضا را بی عدالتی سازمان امور مالیاتی کشور و گرفتن مالیات‌های ناعادلانه از اصناف دانسته و بیان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور ضریب محاسبه مالیات را بصورت بی‌رحمانه محاسبه کرده در حالی که سود یک واحد صنفی با محاسبه سودی که سازمان امور مالیاتی می‌کند یکی نیست.

فرصتی، محاسبه مالیات در حال حاضر برای این صنف را غیراصولی خوانده و بیان کرد: سود این کالا را بازار رقابتی تعیین می‌کند نه اینکه چند نفر در جلسه‌ای بنشینند و سودی را برای یک واحد صنفی تعیین کنند. از طرفی تصور سازمان امور مالیاتی این است که اصناف همیشه در سود هستند، در صورتی که باتوجه به این که قیمت بار و ظرفیت آهن حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان است، اگر فقط یک ظرفیت از بار این واحد چه تولیدی و چه توزیعی، در بازار گیر کند و یا بسوزد، سازمان امور مالیاتی ضرر و زیان آن را نمی‌پذیرد و مالیات خود را اعمال می‌کند.

این فعال بازار آهن فولاد این نادیده گیری را غیرمنطقی دانسته و در رابطه با دلیل این عمل گفت: دلیل این نوع رفتار مربوط به منفعتی است که به علت اخذ مالیات بیشتر از یک صنف منجر به ارتقا رتبه واحد اخذ مالیاتی می‌شود و هیچ پایه منطقی ندارد. 

نایب رئیس اتحادیه آهن فروشان تبریز با گلایه از عدم‌هماهنگی بین سازمان‌های دولتی با اصناف در مدیریت بازار آهن، تصریح کرد: اتحادیه آهن‌فروشان به عنوان رابط و مرجع دقیق بین دولت و بازار است اما متاسفانه در هیچ تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از مشاوره افراد با تجربه این بخش استفاده نمی‌شود و هر روز یا هر ماه یک بخشنامه یا قانونی تصویب می‌شود که اصناف ملزم به اجرای آن هستند.

تحریم شعاری است برای کاسبان!

فرصتی با اشاره به این که تمامی زنجیره تولید فولاد از مواد اولیه تا انتهای زنجیره در کشور وجود دارد؛ تاکید کرد تحریم‌ها فقط شعار و اسلحه بعضی از کسانی است که سودشان در این تداوم این شرایط بوده و مالیاتی هم نمی‌دهند.

این فعال صنعت فولاد ظرفیت صادرات ایران به‌خصوص استان آذربایجان شرقی را در محصولات فولادی بسیار بالا دانسته اما بی‌ثباتی مقررات در این زمینه را عامل بی‌انگیزگی تاجران به ویژه در بخش خصوصی در مبادرت به این کار عنوان کرد.

وی درباره دیگر عامل محدودکننده صادرات محصولات فولادی اظهار داشت: از طرف دیگر در بازار داخلی تولیدکننده مواد اولیه را از بازار با دلار آزاد می‌خرد و پس از صرف هزینه‌های بالا برای تولید زمانی که اقدام به صادر می‌کند باید ارز را به دولت با قیمت دولتی بفروشد در نتیجه یا صادر نمی‌کند و یا در صورت صادرات از کارت‌های یکبار مصرف صادر می‌کند و ارز را اصلاً به داخل کشور نمی‌آورد. در این میان بانک‌ها هم دست تجار را از پشت بسته‌اند و با این سودهای سرسام‌آور کمر اصناف را خم می‌کنند.

فرصتی همچنین تامین منابع مالی و اعطای تسهیلات خصوصاً از سمت بانک‌ها را بسیار سخت و پیچیده توصیف کرد و افزود: اصنافی مشابه صنف آهن و فولاد که چندین سال است مجوز فعالیت و دارای اعتبار در بازار هستند برای یک وام نه چندان بالا باید چند ضامن معتبر و سندی هم در رهن بانک بگذارد، در صورتیکه از یک شرکتی حقوقی که تازه تاسیس شده؛ حتی بعضی از بانک‌ها مجوز فعالیت هم نمی‌خواهند و معلوم نیست اعضای هیئت مدیره آن اشخاص معتبر از هر لحاظ هستند یا خیر!

دولت دست از شعارهای توخالی بردارد!

نایب رئیس اتحادیه آهن فروشان تبریز برای بهبود اوضاع بازار بیان کرد: دولت باید خود را به دور از شعارهای توخالی در بین اصناف و کسبه و تولیدکننده ببیند و برای حل مشکلات صنفی و اتحادیه، از حجم بروکراسی اداری وقت گیر کم کند و به اصل مشکل بپردازد. دولت اگر می‌خواهد مشکلات را حل کند باید زیرساخت‌ها را درست کند، نه اینکه هر سازمانی برای خودش تصمیم گرفته و عمل کند و در رسانه و اخبار هم فقط با آمارها و اعداد بازی کند.

فرصتی به عنوان سخن پایانی برای حل مشکلات صنف آهن و فولاد و رونق بازار بیان کرد: دولت اگر قصد حل مشکلات را دارد باید از مشاوره‌های مرجعی که از بدنه و کف بازار بوده و با مشکلات روبرو است استفاده کند. به عبارتی کار گروهی تخصصی از هر سازمان که درگیر مشکلات هستند تشکیل شود که اتحادیه‌ها نیز شرکت داشته باشند، اما متاسفانه در جلسه‌های عمومی مسئولین عنوان می‌کنند، درب اتاق ما برای همه باز است و گوش شنوا داریم اما در عمل چنین نیست. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =