کد خبر 7669
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

طغیان فاکتورهای منفی مؤثر بر بازار آهن/ کاهش قیمت‌ها ادامه دارد

طغیان فاکتورهای منفی مؤثر بر بازار آهن/ کاهش قیمت‌ها ادامه دارد

 در بخش معاملات میلگرد سکوت بازار و نوید کاهش قیمت آهن اسفنجی باعث افت قیمت میلگرد شده طوری که در معاملات امروز این محصول در بورس کالا و بازار آزاد کاهش قیمتی تا ۳۰۰ تومان مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه بخری آهن‌نیوز، امروز در سومین روز از دومین ماه پاییز، نرخ دلار چندان تغییری نداشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۷۱ تومان در بازار تهران معامله شد. فعالان بازار اعتقاد دارند که نوسان شدید قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، موجی از کاهش تقاضا را رقم زده است، به طوری که خریداران، در شرایط کنونی فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند.

تشویش در بازار فولاد داخلی و جهانی
اما در بازار آهن و فولاد به اعتقاد کارشناسان این حوزه، در حال حاضر فاکتورهای تهدیدکننده صنعت فولاد بسیار قدرتمندتر از ویژگی‌های مثبت هستند که تا زمان برطرف شدن آنها باید با احتیاط به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت گام برداشت. البته ناگفته نماند به دلیل کنترل شدید نرخ ارز، اجبار صادرکنندگان به فروش در بازار متشکل ارزی و وضع عوارض صادراتی، تمایل شرکت‌ها به صادرات کاهش پیدا کرده است.

در جدیدترین خبر، بانک مرکزی از کاهش سرعت رشد ۱۲ ماهه حجم پول به ۳۹ درصد در پایان مهر ماه خبر داد. سرعت رشد پول معیاری برای سنجش وضعیت انتظارات تورمی است به طوری که افزایش آن، نشان دهنده نگرانی جامعه از رشد قیمت‌ها و تلاش برای تبدیل پول به دارایی‌های امن و مصون از تورم است. در مقابل اما کاهش سرعت رشد پول، نشان دهنده فروکش کردن انتظارات تورمی و بازگشت اعتماد و آرامش به جامعه نسبت به ثبات قیمت‌هاست. سقوط سرعت رشد پول به کانال ۳۰ درصدی در حالی رخ داد که در فروردین ماه سال جاری این شاخص به ۷۵ درصد هم رسیده بود که بالاترین رقم در طول دولت سیزدهم بود. هرچند این رقم به مراتب کمتر از قله ۸۸.۶ درصدی در مهر ماه سال ۹۹ بود.

در بازار جهانی فولاد نیز تقاضا در انتظار و تشویش است. دنیا در انتظار داده های جدید چین است و امیدوار است نرخ رشد اعلامی فصل سوم میلادی یک درصد بیشتر از برآوردها باشد. دنیا نگران افزایش قیمت نفت است که باعث تورم و رکود اقتصادی گردد. فعلاً باید منتظر نتیجه جنگ در غزه و واکنش‌های سیاسی آن به دلیل جنگ اسرائیل بود. هفته آینده شاید افق سیاسی روشن‌تر باشد.

وضعیت معاملات امروز بازار آهن و فولاد

شمش

طی هفته جاری قیمت شمش روند نزولی داشت، طوری که در آخرین معاملات این محصول از مجموع ۲۲۹ هزار و ۸۰۰ تن با قیمت میانگین پایه ۱۸ هزار ۷۲۳ تومان، با ۲۳/۲ درصد ریزش، حجمی به مقدار ۱۷۶ هزار و ۴۵۰ تن با قیمت میانگین پایه ۱۸ هزار ۵۹۰ تومان بر روی تابلو معاملات خرید و فروش شد. اصرار بورس برای کنترل قیمت نشان می‌دهد که در روزهای آینده نباید انتظار افزایش قیمت را داشت.

میلگرد

 در بخش معاملات میلگرد سکوت بازار و نوید کاهش قیمت آهن اسفنجی باعث افت قیمت میلگرد شده است. در معاملات امروز این محصول در بورس کالا نیز افت حدود ۳۰۰ تومانی نسبت به هفته قبل مشاهده شد و میانگین موزون نرخ پایه این محصول ۲۱ هزار و ۷۶ تومان یا حدود ۲۲ هزار و ۹۷۳ تومان به اضافه ارزش افزوده بر روی سایت بورس کالا قرار گرفت. پایین‌ترین قیمت معامله شده این محصول ۲۰ هزار و ۹۹۷ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار تومان بود. اما همچنان تقاضا برای این محصول ضعیف است.

در بازار آزاد نیز نرخ اعلامی برای آن در معاملات امروز در برخی کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما برخی دیگر از کارخانه‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت ۱۰۰الی ۳۰۰ تومانی اعلام کردند و بین ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

تیرآهن

 تیرآهن نیز همانند دیگر مقاطع، با کاهش قیمت همراه است. در معاملات امروز این محصول در بورس کالا نیز با وجود ریزش ۵۰ درصدی حجم عرضه شده، رقابت زیادی برای عرضه اعتباری محصولات ذوب آهن شکل گرفت و باعث شد میانگین موزون فروش آن ۱/۵ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شود. کمترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار ۹۰۹ تومان بود.

در بازار آزاد نیز اکثر کارخانه‌ها تغییر قیمتی نداشتند. اما کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها افزایش قیمت ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی را اعمال کرد و با قیمت‌های بین ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رفت.

ورق

در معاملات دیروز محصولات ورقی در بورس کالا انواع ورق فولادی شامل ورق گالوانیزه G، ورق سرد B و ورق قلع اندود با حجمی به مقدار ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن به فروش رفت که با استقبال ضعیفی همراه بود و فقط ۱۰ هزار و ۳۵۰ تن تقاضا ثبت شد. اما تقاضا برای ورق سرد B عرضه شده توسط فولاد غرب آسیا نسبتا بالا بوده و با ثبت ۴ هزار تن تقاضا و ایجاد رقابت با درصد تغییر نرخ ۱/۱۸ درصدی نرخ میانگین معامله این محصول ۳۰ هزار و ۲۹۰ تومان ثبت شد. اما با این وجود ۵۰۰ تن از محصول عرضه شده از تابلوی معاملات حذف شد. 

در بازار آزاد قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه با نرخ ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. بازار ورق در آرامش بود و فروشنده بیشتر از خریدار. به همین دلیل قیمت روند نزولی داشت.

به هم خوردن عرضه قیمت ورق اکسین را بالا برد. افزایش عرضه و فشار نقدینگی بازار ورق سرد را نیز نزولی کرد.

به علت نوسان نرخ ارز بازار ورق روغنی تغییر کرد و با افت آن، قیمت ورق گالوانیزه هم روند نزولی گرفت.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =