کد خبر 7718
۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

آتش زیر خاکستر بازار آهن، مجدد شعله‌ور شد/ افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی تیرآهن

آتش زیر خاکستر بازار آهن، مجدد شعله‌ور شد/ افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی تیرآهن

در بازار امروز مقاطع فولادی در بازار آهن، به دنبال جهش نرخ دلار به کانال ۵۲ هزار تومان، قیمت مقاطع بعد از یک هفته آرامش حاکم برآن، مجدد رو به رشد گذاشت و تا انتهای روز ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ قیمت دلار امروز در بازار اوج گرفت و طی جهش کم سابقه‌ای به ۵۱ هزار و ۹۸۵ تومان رسید. این رشد فنری در پی تشدید درگیری‌های بین حماس و اسرائیل اتفاق افتاد. 

بازارهای مالی اسیر در چنگال جنگ خاورمیانه

قیمت نفت به دلیل نگرانی از گسترش تنش ها در اسرائیل و غزه به درگیری گسترده تر که می تواند عرضه جهانی نفت خام را مختل کند، حدود ۳ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد یک هفته گذشته رسید. حولات خاورمیانه تاکنون تأثیر مستقیمی بر عرضه نفت نداشته است، اما بسیاری از اختلال در صادرات از سوی تولیدکننده بزرگ نفت خام و حامی حماس، ایران و دیگران بیم دارند.

به هر حال در شرایط فعلی تمام بازارها تحت تاثیر دو جنگ اکراین و غزه در حالت انتظار است بخصوص مساله غزه که همه فعالان اقتصادی را در حالت صبر و انتظار نگه داشته بخصوص برنامه‌های بلند پروازانه منطقه خلیج فارس که متوقف مانده و اقتصاد ترکیه که بین اعراب و اسراییل گیر کرده است، شرایط بی ثبات و لرزان فعلی باعث ترس تقاضا شده است.

محققاً بعد از اتمام این جنگ‌ها بازارها به شدت فعال خواهد شد ولی گسترش درگیری بخصوص در خلیج فارس می‌تواند به نابودی همه چیز ختم شود. تا این روند ادامه دارد باید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت چرا که روس‌ها نیاز به صادرات فولاد دارند، تقاضا در چین ضعیف بوده و خاورمیانه هم بلاتکلیف مانده است. بنابراین سیاست صبر حاکم بر بازارهای اصلی است و فقط باید به گردش عملیات روزانه دلگرم بود.

در رابطه با توسعه کریدور شمال- جنوب با ظرفیت حمل ۳۰ میلیون تن کالا، آنوش رهام گفت: کشور ما در مسیر چند کریدور قرار دارد و مهم‌ترین آن‌ها کریدور شمال- جنوب است که بخش بزرگی در حوزه خلیج فارس تا شبه قاره هند را تا دریای شمال و کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان و آذربایجان و در نهایت به سمت شمال به مسیر فنلاند با قابلیت حجمی بالغ بر ۳۰میلیون تن متصل می‌کند.

وی با تاکید بر قابلیت‌های کریدورهای کشور افزود: با وجود زیرساخت‌های خوبی که در کشور وجود دارد و امنیت و راه گذار دریایی بین بنادر دریای خزر و خلیج فارس و اتصالات جاده‌ای سراسری و مستقیم می‌توان از این ظرفیت برای درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت ژئوپلیتیک کشور استفاده کرد.

وضعیت امروز معاملات مقاطع فولادی در بازار داخلی

در بازار امروز مقاطع فولادی در بازار آهن نیز به دنبال جهش نرخ دلار به کانال ۵۲ هزار تومان، قیمت مقاطع بعد از یک هفته آرامش حاکم برآن، مجدد رو به رشد گذاشت و تا انتهای روز ادامه داشت. این افزایش در بخش فروش میلگرد بین ۵۰ تا ۳۰۰ تومان بود. به عنوان نمونه میلگرد سرمد ابرکوه با اعمال ۳۰۰ تومان افزایش، نرخ سایز ۱۶ را ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ سایز ۲۲ را ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد. 

در این میان ذوب آهن اصفهان نیز در طول روز چندین بار اعلام نرخ کرده و در نهایت با افرایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی لیست قیمتی زیر را برای انواع سایزهای خود اعلام کرد:

۱۲        ⬅️           ۲۶۵۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان    

نرخ روز تیرآهن اعلامی نیز از اکثر مبادی فروش تا نیمه های روز ثابت بود اما از ظهر به بعد با افزایش نرخ همراه شد طوری که تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان به صورت بارگیری از کارخانه با  ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز پنجشنبه همراه بود که به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۷۳۰۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۵۳۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۵۴۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۶۰۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۶۳۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۶۲۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۵۵۰۰   تومان

در این میان انواع دیگر ورق‌های فولادی نیز با افزایش همراه بودند از جمله نرخ اعلامی برای انواع ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها از جمله فولاد مبارکه با ۸۰۰ تومان و ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی همراه بود. همچنی نرخ پروفیل نیز امروز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =