کد خبر 7765
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

التهاب بازار آهن فروکش کرد/ افت نرخ ۸۰۰ تومانی میلگرد

التهاب بازار آهن فروکش کرد/ افت نرخ ۸۰۰ تومانی میلگرد

روند معاملات بازار آهن امروز نسبت به ابتدای هفته شرایط متعادل‌تری دارد و بر شمار شرکت‌های کاهنده قیمت در اکثر زیرمجموعه‌ها افزوده شد، اما بازار همچنان در رکود شدید است و فعلا افت قیمت‌ها نیز خریداران را ترغیب به ورود به بازار نکرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار امروز در بازار تهران به ۵۱ هزار و ۲۹۲ تومان رسید. به نظر می‌ررسد طی این هفته نوسانات دلاری به علت تنش و جنگ درگرفته در خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد و به دلیل افزایشی بودن آن، بازار دادوستد کندتر می‌شود. بنابراین اگر روال این چند روز و تنش‌ها ادامه‌دار بماند، طبیعتا بازار همچنان سیر صعودی خواهد داشت مگر اینکه حادثه غیر مترقبه خاص دیگری بیافتد.

فشار دولتی از تامین بودجه تا مهار قیمتی در بورس کالا

به گفته داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به منظور قطع وابستگی بودجه به نفت، سهم مالیات در منابع عمومی از ۲۵.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۴۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. براساس این تصویر، وعده دولت سیزدهم این بود که تا سال ۱۴۰۴ تراز عملیاتی بودجه مثبت و وابستگی بودجه به درآمد نفت قطع شود. این در حالی است که پیشتر کسری شش ماهه اول سال را ۳۴۱ همت اعلام شده بود اما به نظر می‌رسد چون سال انتخابات است دولت با ایجاد رکود و سرکوب تقاضا گردش پول را محدود کرده است.

در حوزه فولاد مساله محدودیت عرضه آهن اسفنجی با اخطار قطع گاز به بعضی واحدهای فولادی از نیمه دوم آذر مساله‌ای است که دخالت بورس کالا در قیمت گذاری را تقویت می‌کند.
دولت برای مهار قیمت، سهمیه‌بندی خرید گندله، اسفنجی و شمش را با قدرت اعمال می‌کند این هفته شاهد محدودیت عرضه گندله به تجار و افزایش قیمت آن در بازار بودیم. این روند در آینده عرضه میلگرد را متاثر خواهد کرد ولی مشخص نیست که قیمت آن را بالا ببرد چون قیمت شمش و تقاضای آن در بازار جهانی نزولی است.

همچنین با عنایت به دخالت‌های دولت رنج قیمتی معامله شده شمش امروز در بورس کالا بین ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان ثبت شد. بازار اسلب و ورق شرایط نابسامان‌تری دارد چرا که قیمت این کالاها در بازار داخلی به کف خود رسیده و از طرف دیگر روند تقاضا و قیمت آن در بازار جهانی نزولی است.

وضعیت معاملات امروز مقاطع فولادی در بازار آهن

روند معاملات بازار آهن امروز نسبت به ابتدای هفته شرایط متعادل‌تری دارد و شمار شرکت‌های کاهنده قیمت در اکثر زیرمجموعه‌ها افزوده شد، اما بازار همچنان در رکود شدید است و فعلا افت قیمت‌ها نیز خریداران را ترغیب به ورود به بازار نکرده است.

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن، تغییرات نرخ میلگرد بیشتر در کانال ثبات بود و اکثر مبادی فروش تغییر قیمتی نسبت به دیروز نداشت اما تعدادی کاهش بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان اعمال کردند. به عنوان نمونه میلگرد ذوب آهن و نورد کرمان با اعلام ۴۰۰ الی ۶۰۰ تومان کاهش بر روی محصولات خود نرخ سایز ۱۲ را ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان  و سایز ۱۶ را ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرد. در این میان نرخ اعلامی میلگرد ذوب‌آهن اصفهان با ۱۰۰ تومان کاهش همراه بود به شرح زیر است:
۱۲        ⬅️           ۲۶۹۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۷۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۹۵۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۶۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۶۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان

نرخ اعلامی برای تیرآهن نیز امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌ فولاد یزد در برخی سایزها کاهش قیمت ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی داشته و ذوب‌آهن اصفهان نیز ۲۰ الی ۱۱۰ هزار تومان کاهش در اکثر سایزها کاهش اشت که به شرح زیر است:
۱۴      ⬅️    ۴۱۵۰۰۰۰     تومان
۱۶      ⬅️    ۴۷۵۰۰۰۰     تومان
۱۸      ⬅️    ۵۸۰۰۰۰۰     تومان
۲۰      ⬅️    ۷۱۰۰۰۰۰     تومان
۲۲      ⬅️    ۸۳۶۰۰۰۰     تومان
۲۴      ⬅️    ۹۴۶۰۰۰۰     تومان
۲۷      ⬅️    ۱۱۰۰۰۰۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =