کد خبر 7820
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

پل رکود از بورس کالا به بازار آزاد/ پیش‌بینی نرخ میلگرد برای هفته آتی

پل رکود از بورس کالا به بازار آزاد/ پیش‌بینی نرخ میلگرد برای هفته آتی

مقایسه بین نرخ معاملاتی انواع سایز میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا را در روز جاری نشان می‌دهد که تفاوت زیادی بین نرخ این دو بازار وجود ندارد طوری که نرخ عرضه شده در بازار بورس کالا با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود بازرگانی در نهایت همان قیمت موجود در بازار آزاد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز در بازار آزاد قیمت دلار نزولی بوده و به قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۲ درصدی داشته است. معاملات چاری بازار آهن نیز همچنان چه در شرایط صعودی و چه در شرایط نزولی همچنان در رکود است و به نوعی فارغ از فاکتورهای تاثیرگذار مااند نرخ دلار فعلا تقاضای چنانی با وجود کاهش قیمت‌ها وجود ندارد.

در این راستا رئیس انجمن سنگ آهن نیز در گفت‌وگو بت آهن‌نیوز از جمله عوامل داخلی محدودکننده تقاضا در بازار را کمبود بودجه‌ها و سرمایه‌هایی دانست که باید صرف امور عمرانی می‌شد اما صرف هزینه‌های جاری می‌شود، به همین دلیل در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر آنچنان که باید طبق پیش‌بینی‌ها مصرف فولاد افزایش پیدا می‌کرد؛ به کار نرفت. 

هر چند در کنار این موارد نبود نقدینگی نیز نیز از عوامل اصلی دیگر نبود تقاضا دربازار است. علاوه‌بر این کنترل بازار و حذف سفته بازی نیز مواردی است که اجازه رونق به بازار را نمی‌دهد و از بروز هیجان سنگین در بازار جلوگیری می‌کند.

سیر نزولی میلگرد در بازار جهانی و داخلی 

از هفته گذشته تاکنون میلگرد در بازار چین با ثبات بود و قیمت میلگرد صادراتی ۵۲۷ دلار هر تن فوب ثبت شد. آخرین قیمت میلگرد در بورس شانگهای نیز صعودی بوده از ۴۹۳ دلار به ۵۰۹ دلار رسید. همچنین قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به روند نزولی ادامه داده با ۵ دلار افت به ۵۴۵ دلار هر تن فوب رسید. در بازار جنوب شرق آسیا نیز میلگرد وارداتی در ۵۳۵  دلار هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند.  
به همین شکل در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد در ۸۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثابت ماند و در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۱۰ یورو ارزان تر شده و ۵۹۵ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. 

در بازار داخلی نیز پس از یک دوره افزایش تحت تاثیر نرخ دلار بخاطر جنگ غزه و اسرائیل، اما هم اکنون همراه با فشار بورس کالا برای پایین آوردن قیمت، بازار میلگرد چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد عقب‌نشینی کرده است.

طوریکه از هفته گذشته ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رکود ﺑﺎزار، ﻗﯿﻤﺖ ﻣﯿﻠگﺮد در ﺑﻮرس کاﻻ روﻧﺪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺛﺎﺑتی را داﺷﺘﻪ و در ﻋﺮﺿﻪ‌ﻫﺎی ﻧﻘﺪی و اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻮرس کاﻻ ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ پایه در ﺣﺪود ۲۱ هزار و ۴۰۰ ﺗﻮﻣﺎن ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺮ ارزش اﻓﺰوده ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ شد.

در جریان معاملات این محصول در بورس کالا در روز جاری نیز، استقبال از این محصول همچنان بسیار ضعیف بود طوریکه بیش از ۷۳ درصد محصولات راه یافته به تابلوی معاملات بدون مشتری ماند. میانگین موزون نرخ پایه این محصول ۲۱ هزار و ۲۳ تومان یا حدود ۲۲ هزار و ۹۱۵ تومان به اضافه ارزش افزوده و تقریبا برابر با میانگین نرخ پایه عرضه هفته گذشته (۲۱ هزار و ۷۶ تومان) بر روی سایت بورس کالا معامله شد. پایین‌ترین قیمت معامله شده این محصول ۲۰ هزار و ۳۹۹ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار و ۷۶۱ تومان بود.

در بازار آزاد نیز روند کاهشی شروع شده از ابتدای هفته ادامه داشت و اکثر مبادی فروش یا بدون تغییر یا با کاهش قیمت بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ تومانی همراه بود. به عنوان نمونه میلگرد کاوه تیکمه داش با کاهش بین ۲۰۰ الی ۶۰۰ تومانی در نرخ انواع سازهای خود قیمت سایز ۱۰ را ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان و سایز ۱۸ را ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کردند. 

نمودار زیر نیز مقایسه بین نرخ معاملاتی انواع سایز میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا را در روز جاری نشان می‌دهد که مشهود است که خیلی تفاوت فاحشی بین نرخ این دو بازار وجود ندارد. نرخ عرضه شده در بازار بورس کالا با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود بازرگانی در نهایت همان قیمت موجود در بازار آزاد است ولو در برخی موارد پایین‌تر از نرخ بورس کالا نیز می‌توان پیدا کرد. 

پل رکود از بورس کالا به بازار آزاد/ پیش‌بینی نرخ میلگرد برای هفته آتی

با ت.جه به این که بازار میلگرد غالبا پیشگام نوسانات است، پیش‌بینی‌ها برای هفته جاری ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ گسترش ﺗﻨﺶ در ﻣﻨﻄﻘﻪ و رﺷﺪ ﻧﺮخ دﻻر به نظر می‌رسد در کلیه ﻣﻘﺎﻃﻊ ﻓﻮﻻدی خصوصا میلگرد و تیرآهن ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺮچند ﺑﻪ ﺻﻮرت مقطعی ﺑﺎﺷﯿﻢ. اما در ﺻﻮرت ﺛﺒﺎت ﻧﺮخ ارز اﺣﺘﻤﺎل با اصلاح تدریجی و ثبات در قیمت‌ها ﻫﻤچنان وﺟﻮد دارد.

انتهای خبر/ ف

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =