کد خبر 785
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

اخبار روزانه بازارآهن داخلی/ شوک مثبتِ برجام به بازار

اخبار روزانه بازارآهن داخلی/ شوک مثبتِ برجام به بازار

بررسی نوسانات بازار آهن و سایر بازارهای موازی نشان می‌هد که پالس توافقات برجام و کاهش روزانه نرخ دلار بازار را در حالتی از بیم و امید فرو برده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بررسی نوسانات بازارآهن و سایر بازارهای موازی نشان می‌هد که پالس توافقات برجام و کاهش روزانه نرخ دلار که ممکن است به از دست رفتن کانال ۳۰ هزار تومانی منجر شود، بازار را در حالتی از بیم و امید فرو برده است، اگرچه این امر تازگی ندارد و با هر اقدامی که در این زمینه انجام می‌شود بازار به وضعیت صبر و انتظار دچار می‌شود.

اگر بنا را بر توافق بگذاریم و احتمال دهیم که طی یک هفته الی یک ماه آینده مذاکرات به نتایج مثبتی بیانجامد، نرخ دلار در کوتاه مدت به ۲۷ هزار تومان هم برسد اما پس از سه ماه روی نرخ تعادلی ۳۰ هزار تومان قرار می‌گیرد و از سه ماه بعد هم به طور کامل اثر آن خنثی شده و به حالت اول برمی‌گردد.

حال با فرض اینکه تا یک ماه آینده هیچ توافقی صورت نگیرد و دوباره مذاکرات کشدار و بی‌سرانجام باقی بماند، در چنین شرایطی با سیاست فعلی ضربه خبر گرفته می‌شود و نرخ دلار به همان کانال قبل یعنی ۳۱ یا ۳۲ هزار تومان بازگشته و یک ماه بعد به نقطه اول برمی‌گردیم، سپس با کشدار شدن این امر کلیه بازارها نیز همچنان در فاز انتظار باقی می‌مانند.

بازار آهن

قیمت میلگرد در همه بخش‌های بازار که تاکنون گزارش قیمت داده‌اند ثابت بوده و تنها یک شرکت کاهش قیمت تا ۳۰۰ تومان داشته است. همچنین قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت بود اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در تعدادی از مبادی فروش مشهود بود.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... غالباً ثابت اعلام شدند اما کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در برخی کارخانه‌ها نیز قابل مشاهده بود. قیمت روز نبشی و ناودانی نیز مانند اغلب محصولات بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش شاخه‌ای ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت، به طوری که تیرآهن ۱۴ به زیر ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که نرخ روز ورق سیاه عمدتاً ثابت بود ولی افزایش ۱۰۰ تومانی نیز در کارخانه کاویان مشاهده شد، برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت، همچنین قیمت روز ورق آهنی، ورق گالوانیزه و رنگی غالبا ثابت اعلام شد اما ورق رنگی کارخانه فولاد مبارکه افزایشی بود.

بازار بورس

 بورس امروز در ابتدای معاملات بازاری کم رمق با حضور نسبی سمت عرضه را شاهد بود؛ اما با اعلام خبر پیشرفت در مذاکرات، جسارت خریداران برای ورود به معاملات افزایش یافته و تعداد نمادهای مثبت در بازار سرمایه افزایش یافت. حال امیدواری‌های ناشی از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای به نظر ورق بورس را برگردانده تا پس از گذشت چند ماه رکود، شاهد بازگشت سهامداران خرد به زمین خرید سهام باشیم.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴۳ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۹۷  واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۷۷۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۷ هزار و ۲۲۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۸ هزار و ۵۷۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۴۷ هزار و ۹۵۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «بپاس»، «زاگرس»، «فغدیر»، «خدیزل»، «بمپنا»، «صبا» و «فزر» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «اخابر»، «قصفها»، «غدشت»، «وصنعت»، «غچین»، «تایرا» و «حپترو» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «فنوال»، «تکنو»، «سصفها»، «کفپارس»، «دانا»، «ثاباد» و «شفن» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در تالار صنعتی بورس کالا نیز امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه قرار بود ۴۵۶ هزار و ۹۹۰ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که از این حجم ۹۸ درصد، معادل ۴۵۱ هزار و ۱۵۰ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

باتوجه به میزان تقاضای ۱۸۰ هزار و ۱۰۰ تنی برای شمش بلوم فقط ۱۱۹ هزار و ۱۰۰ تن بر روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار ۲ هزار و ۸۴۰ تن از حجم عرضه شده اعلام شده در اطلاعیه عرضه امروز کمتر است.

همچنین ورق گالوانیزه با ۳ هزار تن کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۲ هزارتن آن بر تابلوی معاملات قرار گرفت.

ورق گرم به طور کامل با حجم عرضه ۲۷۰  هزار و ۵۰ تن وبا تقاضای ۳۰۲ هزار ۸۳۰ تن مواجه شد و معامله شد.

در عین حال تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۱۵ هزارتنی ورق سرد خانگی بود که به طور کامل به فروش رسید.

همچنین ۴۵ هزار تن ورق سرد خودرو با تقاضای ۴۷ هزار و ۶۵۰ تن روبرو شد و به طور کامل فروخته شد.

در همین حال از ۴۰ هزار تن تختال عرضه شده در صبح امروز فقط ۱۰ هزار تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت که با تقاضای ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مواجه شد و در نهایت به طور کامل معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =