کد خبر 7857
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

نبود مشتریِ مقاطع فولادی از رینگ صنعتی تا کف بازار/ نوسان میلگرد ادامه دارد

نبود مشتریِ مقاطع فولادی از رینگ صنعتی تا کف بازار/ نوسان میلگرد ادامه دارد

بازار آهن و فولاد داخلی در حال تجربه رکود بسیار سنگینی است درحالی که طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مجموع صادرات آهن و فولاد ایران در ۷ ماهه ۱۴۰۲ با رشد ۱۵ درصدی رکورد جدیدی به ثبت رساند این درحالی است که صادرات میلگرد به شدت کاهش یافته در حالیکه روند صادرات گندله و آهن اسفنجی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار امروز با قیمت ۵۱ هزار و ۳۶۹ تومان در بازار تهران معامله شد. وزیر اسبق اقتصاد از جمله دلایل ثبات و آرامش بازار ارز را در این روزها افزایش اقتدار بانک مرکزی، فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و ارزی، حذف سیاست‌های مخرب گذشته و کنترل حجم و رشد نقدینگی دانست.

همچنین به گفته وی یکی از کارهای خوب آقای فرزین از روز اول در بانک مرکزی، تاکید بر گسترش بازار رسمی بوده است. بانک مرکزی توانست با حذف سیاست‌های مخرب قبلی، نقدینگی را کنترل کند و این موضوع یکی از بنیان‌های افزایش تقاضای ارز را کنترل کرد.

این درحالی است که بازار آهن و فولاد داخلی در حال تجربه رکود بسیار سنگینی است. طبق جدیدترین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مجموع صادرات آهن و فولاد ایران در ۷ ماهه ۱۴۰۲ با ثبت حجم ۷.۱ میلیون تن سطح ۷ماهه سال ۱۴۰۰ را هم پشت سر گذاشت و با رشد ۱۵ درصدی رکورد جدیدی به ثبت رساند این درحالی است که صادرات میلگرد به شدت کاهش یافته در حالیکه روند صادرات گندله و آهن اسفنجی ادامه دارد.

در کنار این عوامل وجود رکود سنگین در بخش ساخت مسکن و پروژه‌های زیرساختی در کشور، فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی بورس‌کالا را نیز به حداقل رسانده است. به عنوان نمونه در عرضه محصولات نوردی امروز در تالار صنعتی بورس کالا فقط فقط حدود ۲۷ درصد محصولات عرضه شده، به حجم ۱۸ هزار و ۱۹۶ تن مورد معامله قرار گرفت و برای آن تقاضای پایینی به مقدار ۱۷ هزار و ۲۰۹ تن وجود داشت که نشان از استقبال ضعیف این محصولات با وجود افت قیمت پایه در رینگ صنعتی است.

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن نیز معاملات امروز این محصولات در اکثر مبادی فروش از جمله در بخش میلگرد و بخش کیلویی فروشی تیرآهن بدون تغییر قیمت بود. فقط در مواردی میلگرد درگیر نوساناتی در حدود ۲۰۰ تومن کاهش تا ۷۵۰ تومان افزایش بود به عنوان نمونه میلگرد ظفر بناب با ۷۵۰ تومان افزایش در نرخ میلگرد خود قیمت سایز ۸ را ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان و سایز ۱۶ را ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار عرضه کرد. در این میان نرخ اعلام میلگرد ذوب آهن اصفهان به صورت بارگیری از کارخانه اصفهان بدون تغییر در برخی سایزها و ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش در بقیه سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز پنجشنبه بود که لیست قیمتی آن به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۶۰۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۴۳۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۴۳۰۰   تومان    

در بخش فروش تیرآهن نیز همراه با نوسان بازار نرخ برخی کارخانه‌ها ثابت و برخی کاهشی بود. از جمله تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در بخش شاخه‌ای با ۵۰ الی ۷۰ هزار تومان کاهش انواع سایز خود را با قیمت‌های زیر اعلام کرد:
۱۴      ⬅️    ۴۱۳۰۰۰۰     تومان
۱۶      ⬅️    ۴۷۵۰۰۰۰     تومان
۱۸      ⬅️    ۵۷۵۰۰۰۰     تومان
۲۰      ⬅️    ۷۱۰۰۰۰۰     تومان
۲۲      ⬅️    ۸۳۵۰۰۰۰     تومان
۲۴      ⬅️    ۹۴۵۰۰۰۰     تومان
۲۷      ⬅️    ۱۱۰۵۰۰۰۰   تومان

در بخش فروش محصولات تخت نیز نرخ انواع ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۲۰۰الی ۵۰۰ تومانی همراه بود اما کارخانه گیلان در محصولات خود ثبات قیمت را اعمال کرد.

نبشی و ناودانی نیز با ثبات قیمتی حداکثری همراه بود اما کارخانه‌ ناب تبریز در محصولات خود افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را اعمال کرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =