کد خبر 7881
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

بازار فولاد لنگِ مواد اولیه/ نوسانات کاهشی شد

بازار فولاد لنگِ مواد اولیه/ نوسانات کاهشی شد

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن، نوسانات در نرخ‌های اعلامی خصوصا در حوزه فروش میلگرد و تیرآهن همچنان ادامه دارد اما با این تفاوت که این نوسانات امروز بیشتر کاهشی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار امروز در بازار تهران با نوسان در کانال ۵۱ هزار تومان به قیمت ۵۱ هزار و ۴۷۴ تومان معامله شد. طبق برخی شنیده‌ها، بحث اختصاص نرخ گاز ۴ هزار و ۸۰۰ تومانی و تغییرات در حوزه نرخ ارز نیما که به زودی عملیاتی شده و احتمالا نرخ ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به مصارف خاص محدود می‌شود، اخباری است که به نظر اوضاع بازار را تغییر خواهند داد.

طی روزهای گذشته از برخی صادرکنندگان شنیده شد که نرخ‌ها به ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان افزایش یافته و کورتاژهای صادراتی (واردات به ازای صادرات) در این نرخ‌ها جابجا شده است.

این روزها در حوزه فولاد کمبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان فولادی داد تولیدکنندگارن را درآورده و به یک زنگ خطر جدی تبدیل شده طوری که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک برخی از تولیدکنندگان بزرگ، محصول آهن اسفنجی تولیدی‌شان توسط خودشان مصرف خواهد شد. از این جهت حاشیه امنیت تولیدکنندگان بخش خصوصی شمش بلوم با توجه به عدم صرفه اقتصادی واردات قراضه و البته کمبود روز افزون آهن اسفنجی به خطر خواهد افتاد.

نکته قابل توجه این است که تولید فولاد در بخش خصوصی با تصمیم به واردات قراضه آهن با نرخی که بازارساز در بازار داخلی مد نظر داشته، نه امکان پذیر است و نه مقرون به صرفه.

در رابطه با این مسئله برخی کارشناسان این صنعت معتقدند اگر عرضه چرخه محصولات فولادی خصوصا مواد اولیه در بورس کالا با این روال پیش رود، بیشتر کارخانه‌های تولید کننده فولاد با اختلال مواجه شده و در نهایت تعطیل خواهند شد.

همچنین عنوان می‌شود کنترل و مدیریت سهمیه‌بندی عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا کارآمد نبوده و نیست، چراکه هیچ کارشناسی از جانب وزارت صمت، میزان مصرف و تولید تقاضاکننده‌ها را به درستی نسنجیده است. 

از طرف دیگر در بخش نوردی هم علاوه بر مازاد و رکود بازار داخلی، تداوم روند نزولی صادرات میلگرد، ورق‌های سرد و پوشش دار برای دومین ماه متوالی در سال جاری و در عین حال رشد سه رقمی صادرات در کنسانتره و گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی نشان از رشد خام فروشی و از دست دادن بازارهای محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

وضعیت امروز معاملات بازار آهن و فولاد

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن، نوسانات در نرخ‌های اعلامی خصوصا در حوزه فروش میلگرد و تیرآهن همچنان ادامه دارد اما با این تفاوت که این نوسانات امروز بیشتر کاهشی بود. در اکثر موارد نیز تغییر قیمتی در نرخ‌ها اعمال مشد.

در بازار میلگرد امروز کاهش‌جزئی بین ۵۰ تا ۳۵۰ تومان از سمت برخی تولیدکنندگان بر محصولات خود اعمال شد. به عنوان نمونه میلگرد فولاد پارس سیستان با اعمال ۳۵۰ تومان کاهش در برخی سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ خود را با قیمت ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد. 

در این میان نرخ اعلامی میلگرد ذوب‌آهن اصفهان بدون تغییر نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته بود و لیست قیمتی آن به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۶۰۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۴۳۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۴۳۰۰   تومان    

تیرآهن امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها کاهش قیمت ۱۰الی ۲۰ هزارتومانی را اعمال کردند.

انواع ورق سیاه نیز در کارخانه‌های کاویان و گیلان با ثبات قیمت همراه بود اما کارخانه فولاد مبارکه در محصولات خود کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را اعمال کرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =