کد خبر 7936
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد؛

بازار آهن چشم انتظارِ چراغ سبزِ صنعت ساختمان/ ثبات نرخ تیرآهن

بازار آهن چشم انتظارِ چراغ سبزِ صنعت ساختمان/ ثبات نرخ تیرآهن

امروز جو کلی حاکم بر بازار همچنان ثبات قیمت بود و با توجه به عدم تغییر فاکتورهای مؤثر بر بازار از جمله نرخ دلار، قیمت‌های اعلامی برای محصولات فولادی و آهنی تغییر قیمت چندانی نداشتند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز قیمت دلار در بازار آزاد صعودی بود و به ۵۱ هزار و ۳۲۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۳ درصدی داشت. تحلیل‌گران فنی معتقدند تا زمانی که قیمت دلار از ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان عبور نکند فکر صعود نیست و تا زمانی که زیر مرز حمایت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان نرود در دامنه فعلی نوسان خواهد داد. اهالی بازار ارز می‌گویند بازار سخت بالا می‌آید چرا که وضعیت بلوکه باعث شده تا متقاضی در بازار نباشد و بیشتر فروشنده باشند.

اما در بازار فولاد مانند بازار تولیدات دیگر نیست، لذا در بعضی از مواقع تحلیل گران و کارشناسان محصولات فولادی به اشتباه افزایش قیمت فولاد را به میزان عرضه و تقاضا ربط می‌دهند، بیشتر از آنکه عرضه و تقاضا بر نوسانات قیمتی بازار حاکم باشد، میزان تورم بر این مولفه موثر است. با این وجود قیمت‌های فعلی برای این محصولات در حال حاضر به نظر می‌رسد با توجه به رکود و کمبود تقاضا در کف باشد.

از طرفی بر اساس جدیدترین داده‌های صنعت ساختمان که محل اصلی مصرف فولاد در داخل کشور است، در مهرماه شامخ این صنعت نسبت به شهریور چهار واحد کاهش یافته و به ۵۱ رسیده است.

این عدد نشان می‌دهد وضعیت ساخت و ساز در مهرماه نزدیک به مرز رکود بوده است و پیش‎بینی می‌شود این روند در آبان‌ماه هم ادامه داشته باشد. در همین حال، شاخص مربوط به «انتظارات فعالان ساختمانی از کار و فعالیت در ماه جاری (آبان)» نیز با رقم ۴۶ گزارش شده و نشان می‌دهد حتی سازندگان بزرگ هم چشم‌اندازی از رونق حتی جزئی در ساخت ‌و ساز مسکن در میانه پاییز ندارند.

برای تایید تاثیر این وضعیت بر بازار آهن فولاد، به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان، ساخت و ساز به دلیل بالا رفتن هزینه ساخت مسکن و گرانی آن راکد است، این امر تقاضا برای آهن و فولاد را کاهش داده زیرا بیشترین مصرف آهن و فولاد در صنعت ساختمان صورت می‌گیرد، این رکود به کاهش تقاضا در داخل انجامیده است.

این در حالی است که رشد اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۰ تا ابتدای امسال بر اساس آنچه مرکز آمار ایران منتشر کرده، متوسط سالانه ۱.۵ درصد بوده است. زمان برای اقتصاد ایران ایستاده است. این وضعیت را با رشد کشورهای همسایه مقایسه کنید. ترکیه متوسط ۵.۸ درصد، امارات ۳.۶ درصد، عربستان ۳.۵ درصد و قطر ۳.۴ درصد رشد داشته است. 

وضعیت امروز معاملات آهن در بازار

امروز جو کلی حاکم بر بازار همچنان ثبات قیمت بود و با توجه به عدم تغییر فاکتورهای مؤثر بر بازار از جمله نرخ دلار، قیمت‌های اعلامی برای محصولات فولادی و آهنی تغییر قیمت چندانی نداشتند. 

فقط در در برخی شرکت ها برای فروش اقلام پر معامله تر مانند میلگرد نوسانات جزئی در حد کاهش 300 تومانی یا افزایش 200 تومانی وجود داشت که از طبیعت بازار است و خیلی نمیتوان به تغییرات قیمتی چشمگیر ربط داد. 

به عنوان نمونه در بازار میلگرد، آریان فولاد با اعمال 100 الی 150 تومان افزایش بر روی محصولات خود، نرخ سایز 12 را 23 هزار و 50 تومان و نرخ سایز 18 را 22 هزار و 750 تومان اعلام کرد.

امروز همچنین نرخ فروش تیرآهن ازطرف اکثر کارخانه‌های تولید این محصول از جمله ذوب آهن، فایکو و ظفر بناب ثبات اعلام شد.

در بخش محصولات تخت نیز نرخ نواع ورق سیاه درکارخانه‌های کاویان و گیلان با ثبات قیمت همراه بود اما کارخانه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت 200الی 500 تومانی را اعمال کرد و کارخانه اکسین محصولات خود را با کاهش قیمت 100 الی 200 تومانی اعلام کرد. رق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت 300 تومانی همراه بود و پروفیل امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =