کد خبر 7960
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد؛

خرید تیرآهن از بورس کالا یا بازار آزاد؟

خرید تیرآهن از بورس کالا یا بازار آزاد؟

امروز در بازار آزاد نرخ معاملاتی تیرآهن بین ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان برای انواع سایزهای مختلف در نوسان بود و میانگین نرخ پایه معاملاتی در بورس کالا با قیمت ۲۲ هزار و ۴۶۷ تومان انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد، امروز با کاهش ۰.۳۴ درصدی نسبت به دیروز به نرخ ۵۱ هزار و ۸۰ تومان معامله شد. به نظر می‌رسد از مهمترین دلایل ثبات و نزول نرخ دلار در این روزها، سفر رسمی و مهم رئیس جمهور ایران به ریاض پس از ۱۱ سال و همچنین نشست دو روزه وزیران امور خارجه «گروه هفت» در توکیو، پایتخت ژاپن، برای بررسی درگیری اسرائیل و حماس است. 

همچنین گمانه‌زنی از پیغام آمریکا به ایران در سفر نخست وزیر عراق به تهران می‌تواند نوید روند مثبت در توافق باشد. سفر رئیسی به آسیای میانه و کشورهای تاجیکستان و ازبکستان و امکان توسعه بیشتر روابط بین الملل هم می‌تواند از جمله اقبال بازارهای مالی باشد.

وضعیت امروز معاملات آهن در بازار

اما در رابطه با وضعیت معاملات بازار آهن و فولاد اکثر فعالان بازار اذعان دارند بازار داخلی به واسطه شرایط رکود، کمبود نقدینگی و نبود خریدار در کوتاه‌مدت خط روند صعود را شکسته و فعلا همچنان می‌تواند بر مدار نزول باشد.  شاهد این مدعا می‌تواند بررسی خط روند نرخ معاملاتی تیرآهن به عنوان نمونه پرمصرف‌ترین کالای حوزه فولادد در بین عموم باشد.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رکﻮد ﺑﺎزار ﺗﯿﺮآﻫﻦ، ﻣﻌﺎﻣﻼت اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل در ﺗﺎﻻر ﺑﻮرس کﺎﻻی اﯾﺮان ﺑﺎ کﺎﻫﺶ ﻗﯿﻤﺖ و ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده و ﻗﯿﻤﺖ پﺎﯾﻪ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺮارزش اﻓﺰوده در طی هفته دوم به نرخ ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد کﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ هفته اول آبان با کاهش ۳۰۰ ﺗﻮﻣﺎﻧی ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﺳﺖ. امروز هم که عرضه این محصول در بورس کالا موجود بود با افت ۶۲/۲ درصد حجم عرضه شده، حجمی به مقدار ۷ هزار و ۸۲۰ تن با میزان تقاضای ۱۱ هزار و ۶۱۵ تنی به فروش رفت. میانگین نرخ پایه معاملاتی مبلغ ۲۲ هزار و ۴۶۷ تومان ثبت شد. کمترین قیمت معامله شده این محصول ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار ۷۳۵ تومان بود. لازم به ذکر است که رقابت امروز بر سر محصولات تیرآهن فقط برای محصولات عرضه شده توسط ذوب آهن اصقهان بود که تسویه آن به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری بود، باقی شرکت‌هایی که فروش نقدی داشتند از تابلوی معاملات حذف شدند. 

اما در بازار آزاد نرخ معاملاتی این محصول از اول هفته ثبات داشت و نرخ معاملاتی آن بین ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان برای انواع سایزهای مختلف در نوسان بود. در مجموع با بررسی تفاوت نرخ معاملاتی این کالا در بورس کالا و بازار آزاد می‌توان گفت تفاوت فاحشی بین این دو بازار به لحاظ قیمتی وجود ندارد چرا که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود بازرگانی، در مواردی نیز می‌توان ادعا کرد خرید از بازار آزاد می‌تواند به صرفه تر از بورس کالا باشد.

خرید تیرآهن از بورس کالا یا بازار آزاد؟

  به عنوان نمونه با بررسی نمودار فوق که به مقایسه نرخ معامله تیرآهن در بازار آزاد و بورس کالا در برخی سایزهای پر مصرف پرداخته است، با یک محاسبه ساده برای مثال برای سایز ۱۴، مشخص می‌شود که عرضه این محصول با نرخ پایه ۲۲ هزار و ۷۳۵ تومان در بورس کالا از طرف ذوب آهن با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۲۰ درصد سود بازرگانی باید با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان در بازار آزاد معامله شود اما مشاهده می‌شود که نرخ معاملاتی این کالا در بازار آزاد کمتر این مبلغ و به نرخ ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان است. 

هرچند عمده دلیل این اختلاف ناچیز قیمتی و تداوم روند نزولی در نرخ تیرآهن به نبود تقاضا و خریداران واقعی برمی‌گردد. در همین راستا نیز اخیرا بورس کالای ایران در اقدامی جدید به منظور جلوگیری از افت نرخ بیشتر محصولات فولادی، اقدام به ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻓﺮﻣﻮل ﻗﯿﻤﺖ پﺎﯾﻪ ﺷﻤﺶ با در نظر گرفتن ﺑﺎزه ﻣﺜﺒﺖ ﯾک و منفی ﺳﻪ درﺻﺪ ﻗﯿﻤﺖ کﺸﻒ ﺷﺪه، کرده است.

در نهایت ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اداﻣﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی دوﻟﺖ در ﺧﺼﻮص ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻗﯿﻤﺖ، پیش‌بینی می‌ﺷﻮد ﺑﺎزار فعلا تا تثبیت دستورالعمل‌های جدید روند قبلی ﺧﻮد یعنی رکود را در پﯿﺶ گیرد البته به شرطی که دستورالمعل جدید و در جهت نقض بخشنامه‌های فعلی صادر نشود! اﻟﺒﺘﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣی‌ﺷﻮد ﺷﺮاﯾﻂ سیاسی ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ گران و ﺗﺠﺎر ﺑﺎزار ﻗﺮار گیرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =