کد خبر 8009
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد؛

اخبار مثبت سیاسی و ثبات دلار، رونق را به بازار فولاد برمی‌گرداند؟/ ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن

اخبار مثبت سیاسی و ثبات دلار، رونق را به بازار فولاد برمی‌گرداند؟/ ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن، شروع هفته برای معاملات مقاطع مختلف فولاد در بازار آزاد مشابه معاملات آن در بورس کالا که نزدیک ۶۰ درصد محصولات مشتری نداشت، تعریفی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز با صعود جزئی ۰/۰۹ درصدی همراه بود و به قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۸ تومان معامله شد.

نوید روزهای با ثبات برای بازار آهن

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند فعال شدن نیروهای کاهشی در بازار ارز ممکن است در هفته جاری به افت قیمتی بیشتر این اسکناس آمریکایی منجر شود. همچنین به دنبال سفر ابراهیم رئیسی به ریاض انتظارات تورمی فعالان بازار اندکی تعدیل خواهد شد. زیرا هر چند این دیدار به دنبال تحولات فعلی غزه است، اما می‌تواند فصل جدیدی در ارتباطات ایران و عربستان محسوب شده و در آینده نیز به برخی گشایش‌های سیاسی منجر شود. مجموعه این عوامل باعث شده گروهی از کارشناسان پیش‌بینی کنند هفته جاری کاهش بیشتری در انتظار قیمت دلار در بازار غیررسمی باشد. 

در این بین برخی کارشناسان اعتقاد دارند کاهش ثبات فعلی قیمت دلار چندان دوام نخواهد یافت و آنچه درحال حاضر در بازار رخ می‌دهد؛ موکول کردن رشد قیمتی به آینده است. این گروه اعتقاد دارند در شرایطی که اقتصاد ایران تورم‌های بالایی را تجربه می‌کند انتظار اینکه قیمت دلار ثابت بماند چندان منطقی نخواهد بود.

به هر حال مجموع این اتفاقات می‌تواند نوید بخش شروع روزهای بهتری برای بازار آهن و فولاد باشد چرا که کاهش ریسک‌های سیاسی بین‌المللی مربوط به جنگ منطقه و به دنبال آن کمرنگ شدن تاکید بر نقش ایران در این درگیری‌ها بر فاکتور دلار، می‌تواند بر بازارهای داخلی آهن اثرگذار باشد.

در این میان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مججد داستان خردوج سیمان  و فولاد از بورس را مطرح کرد و گفت: مصالح ساختمانی در کشور مخصوصا فولاد و سیمان بسیار بالا رفته است و ما پیشنهاد دادیم این ۲ واحد از بورس خارج شوند چرا که خود بورس باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است. این در حالی است که بسیاری از فعالین بازار با توجه به تورم موجود درکشور و هزینه‌های تولید نرخ فولاد را اتفاقا کمتر از مبلغ واقعی آن می‌دانند و معتقدند تولید این محصولات در حال حاضر به صرفه نیست. 

در این رابطه نیز کریم رحیمی، یکی از فعالان پیشرو صنعت نورد فولاد در رابطه با اوضاع نابسمان این روزهای بازار آهن و فولاد و چشم‌انداز ۶ ماه پایانی سال در این بازار به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: آنچه از شرایط فعلی بازار برمی‌آید این است که حاشیه سود در طول زنجیره فولاد به نفع خصولتی‌ها کاملاً روشن و مشخص است و این باعث می‌شود بخش خصوصی در مضیقه بیشتر قرار بگیرد.

وضعیت امروز معاملات بازار آهن

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن، شروع هفته برای معاملات مقاطع مختلف فولاد همانطور که از آمار معاملات در بورس کالا نیز مشخص است و نزدیک ۶۰ درصد محصولات مشتری نداشت، تعریفی ندارد. در بازار آزاد نیز شروع قیمت‌ها در ابتدای هفته برای اکثر مقاطع فولادی با وجود ثبات قیمتی اما تقاضای واقعی وجود ندارد. طوریکه نرخ میلگرد اعلامی از اکثر مبادی فروش نسبت به روز پنجشنبه ثابت بود و در مواردی نیز با کاهش بین ۵۰ تا ۶۰۰ تومانی همراه بود هر چند در موارد جزئی نیز افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ تومان در برخی سایزها دیده شد. به عنوان نمونه میلگرد آذر فولاد امین با کاهش۳۰۰ تومانی، نرخ سایز ۱۴ را ۲۲ هزار ۵۵۰ تومان و سایز ۸ را ۲۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرد. همچنین ذوب‌آهن اصفهان با ۱۰۰ تومان کاهش در برخی سایزها و ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش در بقیه سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز پنجشنبه همراه بود و لیست قیمتی آن به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۵۷۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۴۵۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۴۵۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۴۷۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۴۴۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۴۲۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۴۲۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۳۹۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۳۹۰۰   تومان    

در بخش فروش تیرآهن نیز نرخ اعلامی از اکثر کارخانه‌های تولیدی این محصول با ثبات قیمت همراه بود فقط کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها کاهش قیمت ۱۰الی ۴۰ هزار تومانی را اعمال کرد که لیست قیمتی آن به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۴۱۳۰۰۰۰     تومان
۱۶      ⬅️    ۴۷۰۰۰۰۰     تومان
۱۸      ⬅️    ۵۶۸۰۰۰۰     تومان
۲۰      ⬅️    ۷۱۰۰۰۰۰     تومان
۲۲      ⬅️    ۸۳۰۰۰۰۰     تومان
۲۴      ⬅️    ۹۳۵۰۰۰۰     تومان
۲۷      ⬅️    ۱۰۹۸۰۰۰۰   تومان
۳۰      ⬅️    ۱۳۵۰۰۰۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =