کد خبر 8075
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

خطر تعطیلی در کمین واحدهای فولادی کوچک/ خزان بازار آهن فرا رسیده است

خطر تعطیلی در کمین واحدهای فولادی کوچک/ خزان بازار آهن فرا رسیده است

بررسی بازار میلگرد حاکی از تداوم سیر نزولی قیمت‌هاست. به نظر می‌رسد با تشدید تورم، نبود نقدینگی ورکود ساخت و سازها، خزان بازار آهن در سال جاری فرا رسیده است. اما در مقابل، سیر قیمت‌ها در بازار آهن اسفنجی صعودی است که ممکن است تداوم این وضعیت واحدهای کوچک را با مشکلات جدی مواجه کند.

به گزارش آهن نیوز؛ بررسی جدیدترین قیمت میلگرد در روز گذشته نشان می‌دهد که به جز دو کارخانه، قیمت‌ها در همه مبادی فروش نزولی یا ثابت بوده است. بر این اساس قیمت هر کیلو میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر اندازه‌هاست، درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۰ هزار و ۳۰۰ تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت امروز هر کیلو میلگرد در سایزهای ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۲۰ هزار تومان تا نزدیک ۲۴ هزار تومان بوده است.

همچنین بررسی بازار میلگرد نشان می‌دهد عمده قیمت‌ها نسبت به هفته قبل نیز کاهش یافته است.

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌ونقل و غیره اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر هم در بیشتر موارد رکود و ثبات طولانی در بازار آهن به دلیل رکود در بازار مسکن و همچنین اخبار سیاسی مثبت و به تبع آن کنترل نسبی نرخ ارز اتفاق افتاد. هرچند در مقطعی بعد از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، نرخ ارز و به تبع آن قیمت کالاهای سرمایه‌ای افزایش یافت، اما پس از اینکه جنگ وارد فاز فرسایشی شد و به کشورهای دیگر منطقه نیز گسترش نیافت، بازار ارز و کالاهای سرمایه‌ای نیز در ایران مجددا به ثبات رسید.

بر این اساس می‌توان گفت ماه‌هاست بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود بود و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شد.

البته بخشی از این وضعیت هم به کاهش قیمت‌های جهانی برمی‌گردد که در پی دامپینگ روس‌ها در بازار و رقابت منفی بین خودشان برای صادرات و نابسامانی در بازار چین رخ داده است. در اصل چین به دلیل مشکلاتی که در حوزه مسکن داشته، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته که منجر به رکود شده است. در آمریکا و اروپا نیز افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم منجر به کاهش ساخت و ساز و توسعه شده است. در مجموع همه این شرایط منجر به رکود در بازار جهانی فلزات در ماه‌های گذشته شد.

خطر تعطیلی در کمین واحدهای فولادی کوچک

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار آهن اسفنجی در ماه‌های گذشته صعودی بوده است؛ موضوعی که ممکن است واحدهای فولادی کوچک را در این شرایط رکود دچار مشکل کند. از طرفی هم در مواردی شاهد کاهش عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا هستیم که به مشکلات دامن خواهد زد. همچنین  پیش‌بینی می‌شود با آغاز سرما و مشکلات مربوط به تامین گاز واحدهای صنعتی شاهد افزایش بیشتر قیمت آهن اسفنجی باشیم.

در سال‌های گذشته ناترازی تأمین گاز به ویژه در ایام سرد سال منجر شده که بسیاری از صنایع که در تابستان با کمبود برق مواجه بودند، در زمستان هم با چالش‌ها تامین گاز مواجه شوند. در اصل کمبود گاز پروسه تولید آهن اسفنجی را با مشکل مواجه می‌کند و به همین ترتیب کمبود آهن اسفنجی سایر محصولات زنجیره فولاد و همچنین درآمد و حاشیه سود صنایع فولادی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

البته همانطور که اشاره شد، با وجود این مشکلات به‌ دلیل تورم، نبود نقدینگی و رکود ساخت و سازها، همچنان شاهد خواب زمستانی در بازار آهن هستیم.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 8075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =