کد خبر 836
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

ابلاغیه محاسبه قیمت پایه مقاطع فولادی باید ابطال شود

ابلاغیه محاسبه قیمت پایه مقاطع فولادی باید ابطال شود

ابلاغیه بورس کالا عملی خلاف است و در نتیجه باید ابطال شود چراکه علاوه بر اینکه قیمت‌ها را در داخل افزایشی می‌کند، مانع صادرات نیز می‌شود و واحدهای تولیدی را در عرصه بین‌الملل با چالش مواجه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طی ابلاغیه شرکت بورس کالای ایران که در ۱۹ مرداد منتشر شد قرار است از روز ۲۵ مرداد قیمت پایه محصولات مقاطع فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف‌شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال شود.

همچنین در تبصره این ابلاغیه آورده شده در صورت عدم عرضه در دو هفته قبل توسط هر یک از عرضه‌کنندگان، قیمت پایه بر اساس کمترین قیمت محاسبه شده لحاظ خواهد شد.

در تبصره دیگری نیز آمده است که حداقل قیمت پایه کالای  میلگرد ۱۱ و تیرآهن ۱۴ درصد بالاتر از قیمت کشف‌شده شمش بلوم در همان هفته لحاظ خواهد شد.

ابلاغیه اخیر بورس کالا در خصوص نحوه محاسبه قیمت پایه مقاطع فولادی چالش‌ برانگیز شده است؛ چراکه گفته می‌شود در حالی این ابلاغیه از سوی این شرکت وضع شده که شرکت‌های بزرگ فولادی داخلی با رکود مواجه شده‌اند و قیمت‌های جهانی هم روندی کاهشی دارند. بنابراین اقدام بورس کالا جانبدارانه و در جهت منافع صنایع بالادستی و هدایت قیمت‌هاست اما به چه قیمتی!

مساله‌ای که در رابطه با این ابلاغیه چشمگیر است اینکه بورس کالا بدون اطلاع وزارت صمت و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار و نهادهای مختلف چنین ابلاغیه‌ای را وضع کرده که در نهایت منجر به این شده که قیمت‌ها در داخل به صورت کاذب افزایشی شوند و بازار فولاد از تعادل خارج شود.

در این خصوص انجمن نوردکاران فولادی ایران این ابلاغیه را خلاف قانون، ضد تولید و عاملی برای برهم زدن تعادل بازار فولاد می‌داند و انتظار دارد که اعتراضش شنیده شود.

در حالی که شعار دولت سیزدهم حمایت از تولید و صادرات بوده اما فعالان اقتصادی باور دارند که با چنین ابلاغیه‌هایی خلاف آن را می‌بینند.

در این بین درخواست انجمن نوردکاران از دولت ابراهیم رییسی و وزارت صمت این است که هر چه سریع‌تر نسبت به ابلاغیه بورس کالا واکنش نشان داده و آن را ابطال کنند.

حمایت بورس کالا از بالادستی‌ها

کارشناسان باور دارند که بورس کالا با این ابلاغیه به دنبال آن است که قیمت‌ها را به طور مصنوعی بالا نگه دارد. در این خصوص دبیر انجمن نوردکاران فولادی گفت: بورس کالا قیمت‌ها را تصنعی بالا نگه داشته است. این در حالی است که این شرکت برای هدایت قیمت‌ها برخلاف روند جهانی اقدام کرده و به طور حتم باعث برهم زدن تعادل بازار فولاد می‌شود.

اباذر براری، درباره دلایل این ابلاغیه از سوی بورس کالا اظهار کرد: این ابلاغیه در حمایت از صنایع بالادستی و در راستای منافع شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد وضع شده است. در واقع در شرایط رکود داخلی و در شرایطی که در عرصه بین‌الملل قیمت‌ها کاهشی و بازارهای صادراتی ایران دچار مخاطره شده‌اند، بورس کالا به این سمت رفته تا از بالادستی‌ها حمایت کند اما این مساله به قیمت ضربه به پایین‌دستی‌ها و بر هم خوردن توازن بازار تمام می‌شود.

براری با اشاره به عواقب اقدام بورس کالا و دخالت این شرکت در تعیین مسیر قیمت‌ها برخلاف روند جهانی افزود: رشد قیمت شمش فولاد در بازار داخل به رهبری بورس کالا در حالی رخ می‌دهد که بازار جهانی با روند نزولی مواجه شده است. به این ترتیب با این اقدام بورس کالا، نرخ‌های داخلی نسبت به جهانی با شکاف قیمتی روبه‌رو می‌شوند.

* ابلاغیه بدون اطلاع وزارت صمت!

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران همچنین با اشاره به اقدام غیرقانونی بورس کالا تصریح کرد: ابلاغیه بورس کالا برخلاف قوانین و بدون اطلاع وزارت صمت و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار و نهادهای مختلف بوده است. در نهایت این اقدام منجر به این شده که قیمت‌ها در داخل به صورت تصنعی و کاذب افزایش پیدا کند، این در حالی است که در دو ماه اخیر روند جانبی قیمت‌ها نزولی بوده است.

براری تصریح کرد: با توجه به اینکه ابلاغیه بورس کالا عملی خلاف است در نتیجه باید ابطال شود چرا که علاوه بر اینکه قیمت‌ها را در داخل افزایشی می‌کند، مانع صادرات نیز می‌شود و واحدهای تولیدی را در عرصه بین‌الملل با چالش مواجه خواهد کرد. این واحدها عملا امکان صادرات ندارند و این ابلاغیه برایشان یک چالش جدی است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد بورس کالا امپراطوری راه انداخته که بدون توجه به سیاست‌های کلان کشور و بدون توجه به منافع دولت و مردم گام‌هایی را در راستای افزایش قیمت‌ها برمی‌دارد و در مسیر صادرات نیز سنگ‌اندازی می‌کند. بدین ترتیب منابع ارزی کشور را از محل صادرات محصولات فولادی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =