کد خبر 8563
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷

بالاترین آمار واژگونی تانکرهای سوخت مربوط به کردستان است

بالاترین آمار واژگونی تانکرهای سوخت مربوط به کردستان است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: بالاترین آمار واژگونی تانکرهای حامل سوخت کشور مربوط به این استان است به طوری که از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۲۹۱ دستگاه تانکر سوخت واژگون شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ اقبال حمیدی در پنجمین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار "خاک و آب منشا زندگی" در دانشگاه کردستان اظهار کرد: واژگونی تانکرهای سوخت بلافاصله آب، خاک، آبهای سطحی، زمینهای کشاورزی و باغات محدوده واژگونی را آلوده می‌کند و به سادگی پاک نمی‌شود.

وی افزود: هرگونه آلودگی در خاک در تنوع غذایی انسان تاثیرگذار است و برای همین، خاک نماد باروری و سرچشمه زندگی است و حفاظت از آن یک عزم ملی می طلبد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه زیست محیطی داریم، افزود: در کردستان دومین مرز رسمی کشور را داریم که به دلیل عدم توسعه زیرساخت ها، به صورت هفتگی و ماهانه شاهد واژگونی های متعدد تانکرهای سوخت هستیم که بلای جان محیط زیست شده است.

حمیدی با اشاره به وجود ۱۶ رودخانه اصلی در کردستان این استان را از استانهای غنی منابع آبی کشور نام برد و گفت: آلودگی ها بلای جان این منابع آبی و زمینهای کشاورزی شده است و لذا باید در حوزه زیرساخت ها حرکت جدی داشت تا ترانزیت مرزی نیز تسهیل شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با یادآوری اینکه در حوزه زمین با تخریب و تصرفات گسترده، زمین خواری و کوه خواری دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: یکپارچه سازی حوزه مدیریت آبخیز استان نیازمند بازنگری اساسی است و حوزه مطالعات آن باید برای حفاظت در حوزه آب و خاک در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

اصلاح الگوی کشت در استان به عنوان استان پایلوت و استفاده از تولیدات با نیاز آبی کم و سازگار با شرایط اقلیمی، موضوعی بود که حمیدی آن را بستر امنیت غذایی و حفاظت از آب و خاک برشمرد.

وی ادامه داد: آموزش و مشارکت های مردمی و استفاده از توان تشکل های کشاورزی در حوزه محیط زیست نیز تاثیرگذار است و بر حفظ آب و خاک اثرات ماندگاری خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با بیان اینکه یکی از منابع آلودگی فاضلاب است، ادامه داد: از ۳۲ شهر استان، هشت شهر سیستم تصفیه فاضلاب ندارد و تنها ۲ درصد از هزار و ۷۰۰ روستای استان دارای این سیستم است که زنگ خطری برای آب و خاک و محیط زیست استان به شمار می رود.

وی خبر خوبی هم داشت و افزود: مصرف کود شیمیایی و سم در بخش کشاورزی استان در حد یک سوم استانداردهاست و نویدبخش است.

حمیدی تاکید کرد: لازم است طرح شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی استان در دستور کار قرار گیرد و برای امنیت غذایی شهروندان، محصولات وارداتی از سایر استانها نیز نظارت سلامت داشته باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با بیان اینکه در حوزه پسماند، بیشتر جایگاه های استان به صورت سنتی و غیر بهداشتی است، افزود: دفع زباله در حد تخریب و تلنبار است که امنیت محصولات کشاورزی را در کنار آلودگی منابع آب و خاک را در بردارد.

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدا و تولید کود و انرژی از زباله از الزامات برنامه هفتم توسعه است، افزود: در کردستان سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن پسماند عادی، ۶۸ هزار تن پسماند روستایی و هزار و ۸۰۰ تن پسماند عفونی تولید می شود.

حمیدی با اشاره به تخریب زیستگاهها بر اثر معدن‌کاری و تخریب و تصرف گفت: ساخت و ساز و تعرض به حوزه آب و خاک کشاورزی باعث شده است تا زنگ خطر نابودی این بخش به صدا در آید.

وی به فرسایش سالانه پنج تا ۲۰ هکتار خاک در کردستان اشاره کرد و گفت: این میزان پنج برابر استاندار جهانی است که برای بهبود آن نیاز به تقویت حوزه های آبخیز و آبخوانداری داریم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان ادامه داد: ۲۸۰ هزار هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که این سطح به دلیل تخریب و تصرف روز به روز در حال کاهش است و ورود فعالانه تشکل های زیست محیطی را می طلبد.

انتهای پیام/

کد خبر 8563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =