کد خبر 8594
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶

تورم گروه آهن آلات، میلگرد و پروفیل در تابستان امسال منفی شده است

تورم گروه آهن آلات، میلگرد و پروفیل در تابستان امسال منفی شده است

در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی معادل ۲۰.۶ درصد در گروه گچ و گچ کاری و کمترین تورم فصلی معادل منفی ۶.۵ در گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل ثبت شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ مرکز آمار ایران از افزایش ۴۷.۳ درصدی متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل خبر داد. رشد این شاخص در فصل تابستان ۱.۹ درصد بوده که نسبت به فصل بهار کاهش چشمگیری دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این مرکز، در تابستان امسال بیشترین تورم سالانه به گروه شیشه اختصاص داشته که میانگین قیمت آن ۶۳ درصد رشد کرده و در مقابل کمترین تورم معادل ۳۳.۹ درصد مربوط به گروه سنگ بوده است.

همچنین در فصل تابستان امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمان مسکونی در شهر تهران ۴۷.۳ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه فصل بهار ۷.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، در تابستان امسال، سازندگان برای خرید یک سبد یکسان از نهاده‌های ساختمانی، ۴۷.۳ درصد بیشتر از تابستان سال قبل هزینه کرده‌اند.

از منظر شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه، در تابستان امسال بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۷۴.۷ درصد به گروه یراق‌آلات درب و پنجره تعلق داشته و کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۲۹.۶ درصد در گروه نقاشی تجربه شده است.

مرکز آمار ایران، تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان را نیز ۱.۹ درصد اعلام کرده که در مقایسه با تورم ۱۳.۶ درصدی در فصل بهار امسال ۱۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این میزان کاهش، می‌تواند نویدی برای آرام گرفتن بازار مصالح ساختمانی و به‌تبع آن بهبود قیمتی بازار مسکن باشد.

از این منظر، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی معادل ۲۰.۶ درصد در گروه گچ و گچ کاری و کمترین تورم فصلی معادل منفی ۶.۵ در گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل ثبت شده است.

در حالی رشد قیمت نهاده‌های آهنی و فولادی در فصل تابستان کاهشی شده، که پیش‌ از این به بهانه سهم این نهاده در گرانی هزینه ساخت مسکن دولتی، پویشی برای خروج محصولات فولادی و سیمان از بورس کالا به راه افتاده بود.

طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ۱۳۶۵ به‌صورت ۶ ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود و از تابستان ۱۴۰۰ این طرح به‌صورت فصلی در حال اجراست.

در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت، جمع‌آوری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 8594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =