کد خبر 8649
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

معاملات شمش طلا در بورس‌کالا از ۲تن عبور کرد

معاملات شمش طلا در بورس‌کالا از ۲تن عبور کرد

حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس‌کالای ایران از ابتدای راه‌اندازی تا روز یکشنبه ۱۲ آذرماه در آماری خیره‌کننده و در پی استقبال عموم مردم و سرمایه‌گذاران، از ۲تن عبور کرد. امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم، آن هم با سرمایه خرد حدود ۳۲۰هزار تومانی به شیوه‌ای امن، مطمئن و آسان از جمله مزایای این ابزار طلایی بورس‌کالاست.

به گزارش آهن نیوز؛ آمارها نشان می‌دهد از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس‌کالای ایران که به تاریخ ۱۸ اسفندماه سال گذشته برمی‌گردد، حجم معامله گواهی طلا از ۶ آذر تا ۱۲ آذرماه،  از ۲تن شمش طلا عبور کرد. به این ترتیب در مدت ذکرشده ۲۰میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش ۶ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان معامله شد.

بررسی دادوستدهای گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ نخستین روز کاری خود را شروع کرد،  نشان از روند تدریجی روبه‌جلوی معاملات اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد.بر مبنای آمار معاملات از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ تا روز یکشنبه ۱۲آذر ۱۴۰۲ (معادل ۲۱۱روز کاری) در مجموع ۲۰میلیون و ۸۰هزار و ۱۶۱گواهی سپرده شمش طلا (برابر ۲تن و ۸کیلوگرم) به ارزش ۶۶هزار و ۸۵میلیارد ریال (۶هزار و ۶۰۸میلیارد تومان) دست به دست شد.

بررسی روند معاملات ماهانه نیز نشان می‌دهد،  بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا برای آبان امسال به میزان ۴میلیون و ۲۹۸هزار و ۶۷۰قرارداد مبتنی بر کالا (برابر ۴۲۹کیلوگرم) به ارزش ۱۴هزار و ۸۴میلیارد ریال (یک‌هزار و ۴۰۸میلیارد تومان) بود. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد،  از همان ابتدا معاملات گواهی سپرده شمش طلا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته و در ادامه نیز در حجم‌های بالا به کار خود ادامه داده است.

دلیل این استقبال را می‌توان به امکان ورود سرمایه‌گذاران خرد با حدود ۳۲۰هزار تومان در این معاملات دانست.

به نظر می‌رسد با آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران خرد با سازوکارهای مربوط به گواهی سپرده شمش طلا که امکان فعالیت را برای همه سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند،  رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا تداوم داشته باشد.

برآوردهای کارشناسان گویای این است که با توجه به اهمیت طلا در سبدهای سرمایه‌گذاری به احتمال زیاد حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا تا پایان امسال با رکوردهای قابل‌توجهی روبه‌رو شود.

یادآوری می‌شود،  حداقل واحد معامله در بازار گواهی سپرده شمش طلا، ۱۰۰سوت یا یک‌دهم گرم از شمش طلا با عیار ۹۹۵ (یعنی نزدیک به ۲۴عیار) درنظر گرفته شده است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی بورس‌کالا،  با سرمایه حدود ۳۲۰هزار تومان وارد این بازار شوند.

منبع: کالا خبر

انتهای پیام/

کد خبر 8649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =