کد خبر 877
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

یادداشت| اعتماد به بازار سرمایه برمی‌گردد؟ 

یادداشت| اعتماد به بازار سرمایه برمی‌گردد؟ 

در بازار داخل پس از بازی غیراصولی و البته نه چندان اخلاقی در دعوت سرمایه‌های خرد به بازار سهام، منجر به برهم خوردن تعادل در بازار و از بین رفتن اعتماد قشر وسیعی از تازه واردان و فعالان شد که همچنان تبعات آن در وضعیت این روزهای بازار سرمایه قابل رؤیت است.

آهنن‌نیوز - یادداشت محمدهادی صحت‌پور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در این باره را می‌خوانید:

بازار سهام و صنایع مختلف در سال‌های اخیر دستخوش نوسانات شدید شده‌اند و به صورت کلی در فضای اقتصاد داخلی و بین‌المللی می‌توان وضعیت سال‌های اخیر را به نوعی منحصر به فرد توصیف کرد.

در فضای داخل تجربه نوسانات ارزی با دامنه‌ای وسیع‌تر از قبل که عموماً به دلیل تکرار سیاست‌های اشتباه و البته تحریم‌های سخت بین‌المللی بودند در کنار رکود و افت تقاضا ناشی از وضعیت همه‌گیری در دنیا بر صنایع زیادی تاثیر داشت و در ادامه تورم در اقتصادهای بزرگ دنیا که پس از اتخاذ سیاست‌های حمایتی در دوران پاندمی و هجوم روسیه به اکراین رخ داد نیز در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بود و تلاش بانک‌های مرکزی برای مقابله رشد پرشتاب تورم نیز به پیچیدگی‌های بازار و تبعاً نوسانات قیمت افزود. 

در بازار داخل اما پس از بازی غیراصولی و البته نه چندان اخلاقی در دعوت سرمایه‌های خرد به بازار سهام، منجر به برهم خوردن تعادل در بازار و از بین رفتن اعتماد قشر وسیعی از تازه واردان و فعالان شد که همچنان تبعات آن در وضعیت این روزهای بازار سرمایه قابل رؤیت است. 

در این میان اما وضعیت گروه‌های مختلف متفاوت بود و گروه فلزات اساسی به خصوص فولادی‌ها با توجه به پشتوانه سود و ترکیب سهامداری منطقی‌تر، هرچند از تلاطم در فضای عمومی بازار در امان نبودند اما نوسانات به نسبت کمتری را متحمل شدند. 

تحولات کلان اقتصادی در حوزه فولاد بر زنجیره تامین این صنعت مهم تاثیر داشت و شاهد تغییرات قابل‌توجهی در این حوزه بودیم. رشد قیمت سنگ‌آهن و محصولات فولادی در منطقه، تلاش برای رشد حق انتفاع معادن سنگ‌آهن، سیاست‌های اشتباه در حوزه صادرات که فرصت‌های طلایی ایجاد شده در دو سال اخیر برای رشد سهم از بازار صادراتی را از بین برد و رقابت منفی روسیه پس از تحریم‌های بین‌المللی برای حفظ و جذب بازار همگی از تحولات کلان در صنعت بودند.

در این میان اما وضعیت تولید، فروش و سودسازی شرکت‌ها علیرغم موانع ایجاد شده داخلی، به لطف مدیریت قوی در دورانی که عمده صنایع با بحران مدیریت دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنان قابل توجه است. ترس از قطعی و یا افزایش بهای انرژی این صنعت یکی دیگر از چالش‌های پیش روست که در رفتار قیمتی نمادهای مربوطه در بازار سهام نیز تاثیر داشته هرچند همچنان اثر قابل‌توجهی در گزارش‌های شرکت‌ها نداشته است.

به‌عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه که در سال مالی قبل تولید و فروش قابل توجه داشت و البته یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در روند سودسازی بود، در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز وضعیت مطلوبی داشت و توانست رکوردهای قابل‌توجهی را ثبت نماید. هرچند در سنگ آهنی‌ها گزارش‌های سه ماهه ابتدایی به قوت فولادسازها نبود، اما به نظر می‌رسد این صنعت در صورت عدم سنگ‌اندازی‌های مکرر می‌تواند همچنان به روند سودسازی خود ادامه دهد.

در حالی که رشد بهای انرژی در دنیا، کشورهای مختلف را به حمایت از صنایع انرژی بر واداشته است، در فضای داخلی شاهد فشار هرچه بیشتر بر این شرکت‌ها در فصل‌های پرتقاضا هستیم که چالش‌های زیادی را نیز برای شرکت‌هایی که ارزآوری قابل‌توجهی را نیز برای اقتصاد در دوران تحریم داشته‌اند در پی داشته است. از طرفی با توجه رقابت روسیه پس از تحریم‌های اخیر در منطقه و بیم کاهش تقاضای چین به دلیل بحران احتمالی در بخش مسکن، نیاز به تسهیل سیاست‌ها در حوزه فولاد به منظور حفظ قدرت رقابت‌پذیری این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =