کد خبر 9013
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

وضعیت بازار جهانی فولاد در شروعِ سال ۲۰۲۴

وضعیت بازار جهانی فولاد در شروعِ سال ۲۰۲۴

برای ماه ژانویه انتظار می‌رود تقاضای فولاد در چین کاهش یابد و تاثیری منفی بر قیمت فولاد وارد سازد. از طرفی قیمت سنگ‌آهن نیز ممکن است به دلیل عملکرد ضعیف بازار فولاد کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شاخص‌های سهام‌ در آسیا امروز چهارشنبه ۳ ژانویه رشد یافتند در حالی که خوش‌بینی بازار در مورد کاهش زودهنگام نرخ بهره در آمریکا تضعیف شده است.

در آستانه انتشار گزارش‌های فدرال رزرو و داده‌های شغلی، ارزش دلار هم حفظ شد. البته سال ۲۰۲۴ خوب شروع نشده و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی نه تنها کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است.

فولاد چین

 بنابر گزارش استیل اوربیس، شاخص مدیران خرید صنعت فولاد چین در ماه دسامبر ۲.۲ درصد نسبت به نوامبر افت داشته ۴۶ واحد ثبت شد. همچنین شاخص سفارشات جدید نیز ۴.۷ درصد نسبت به نوامبر افت داشته ۴۳ واحد ثبت شد. شاخص تولید فولاد ۴۵.۸ درصد بود که ۲.۲ درصد نسبت به نوامبر افت داشت.
شاخص قیمت خرید مواد اولیه نیز در این ماه ۰.۵ درصد نسبت به نوامبر کمتر شده ۷۶.۵ واحد شنیده شد ولی هنوز در سطوح بالایی است.
برای ماه ژانویه نیز انتظار می‌رود تقاضای فولاد در چین کاهش یابد و تاثیری منفی بر قیمت فولاد وارد سازد. از طرفی قیمت سنگ‌آهن نیز ممکن است به دلیل عملکرد ضعیف بازار فولاد کاهش یابد.

بیلتِ چین

جدیدترین قیمت بیلت در بازار داخلی چین با ۴ دلار رشد نسبت به روز پایانی سال ۲۰۲۳ به ۵۱۷ دلار هر تن با ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. رشد قیمت میلگرد در بورس شانگهای و افزایش قیمت مواد اولیه از بازار بیلت حمایت کرد.
در بورس شانگهای قیمت قرارداد تحویل ماه می ۶ دلار نسبت به جمعه اخیر بهبود داشته ۵۷۱ دلار هر تن ثبت شد. همچنین آخرین قیمت بیلت وارداتی به چین نیز ۴۶۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده که ثبات داشت.

سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین سال ۲۰۲۴ را در اوج چند ماه گذشته آغاز نمود و روز گذشته ۱۴۳.۲ دلار هر تن سی اف آر چین شنیده شد که ۲.۷ دلار نسبت به جمعه ۲۹ دسامبر رشد داشت. نقدینگی بالای بازار و افزایش اعتماد فعالان بازار که به لطف اخبار اقتصادی مثبت بود به رشد قیمت کمک کرد. شاخص مدیران خرید ( PMI) تولید جهانی در دسامبر از ۵۰.۷ واحد نوامبر به ۵۰.۸ افزایش یافت که بالاتر از انتظار بازار بود و باعث اعتماد بیشتر بازار آهن شد.
 از طرفی تقاضا برای محموله‌های تحویل اواسط فوریه هم در چین بالا رفت چرا که هر سال پس از تعطیلات سال نو چین (امسال از ۱۰ فوریه آغاز می‌شود) تقاضا بالا می‌رود. هفته‌های آتی انتظار می ‌ود خرید سنگ آهن در چین بالا برود چرا که انبارها را آماده سال نو می‌کنند.
سایر مواد اولیه و محصولات فولادی نیز سال نو میلادی را صعودی آغاز کرده‌اند از جمله قیمت زغال سنگ متالورژی و کک به ترتیب ۲.۴۴ و ۲.۴۶ درصد رشد داشت.

در بورس شانگهای شاخص قیمت‌های فولادی هم بالا رفت. میلگرد ۱.۲۳ درصد، ورق گرم ۰.۸۸ درصد و مفتول ۴.۰۶ درصد رشد قیمت را در روز نخست کاری سال ۲۰۲۴ تجربه نمود.

قراضه ترکیه

در بازار واردات قراضه در ترکیه خریداران در تلاشند قیمت‌ها را پایین بیاورند ولی فروشنده‌ها نیز مقاومت کرده اند. در حالی که دور قبل خریدها در دسامبر از رشد قیمت قراضه حمایت کرده بود. حال بازار منتظر ورود خریداران بیشتر به بازار برای محموله‌های حمل فوریه است.

آخرین معامله برای قراضه سنگین ۲۰-۸۰ ونزوئلا در ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شنیده شد که معادل ۴۱۳ تا ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر برای قراضه ۲۰-۸۰ امریکاست.
ظاهرا خریداران قراضه در ترکیه سعی دارند قیمت درخواستی خرید را به محدوده ۴۰۰ دلار یا حتی کمتر برسانند در حالی که قیمت‌های پیشنهادی بین ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار هر تن سی اف آر است. متوسط قیمت بازار نیز در حال حاضر ۵۰ سنت نسبت به جمعه اخیر بالا رفته ۴۱۳ دلار هر تن سی اف آر است.

ورق گرم هند

در حالی که فروش ورق گرم هند به بازار خاورمیانه از اواسط سپتامبر سال گذشته متوقف شده بود حال فعالیت جدیدی از سر گرفته شده است. قیمت‌های پیشنهادی جدید ۶۳۵ تا ۶۴۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده و معاملاتی در این قیمت نهایی شده است.

تقاضای ورق گرم در بازار خاورمیانه مطلوب است ولی هنوز مشکلاتی در مورد حمل کالا وجود دارد. از طرفی هنوز ورق گرم هند در بازار اروپا خریدار ندارند و در جو تعطیلات است.
قابل ذکر است قیمت ورق گرم چین هم در خاورمیانه تقریبا مشابه قیمت‌های پیشنهادی هند است.

 در امارات آحرین قیمت چین از ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار هفته قبل به ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن سی اف آر رسیده است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =