کد خبر 9148
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ معاملاتی شمش/ منتظر افزایش قیمت در سایر مقاطع باشید

افزایش نرخ معاملاتی شمش/ منتظر افزایش قیمت در سایر مقاطع باشید

بررسی آمار معاملات انواع گریدهای شمش بلوم در بورس کالا، بهبود تقاضا، افزایش قیمت ۱/۷ درصد آن نسبت به هفته قبل و ثبت نرخ پایانی معامله در کانال ۱۹ هزار تومانی، سیگنال افزایش قیمت سایر مقاطع در طول زنجیره را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در جریان معاملات دیروز، ۲۵ دی ۱۴۰۲ انواع گریدهای شمش بلوم عرضه شده در بورس کالای ایران به حجم ۲۰۱ هزار و ۱۳۲ تن عرضه شده اما در انتهای معاملات با حذف ۴۰/۴ درصد حجمی به مقدار ۱۱۹ هزار و ۸۱۱ تن معادل ۵۹/۶ درصد حجم کل عرضه شده به فروش رفت.

میانگین نرخ پایه عرضه شده این محصول ۱۸ هزار و ۴۸۷ تومان بود که در پایان معاملات با رشد ۳/۲ درصدی میانگین موزون قیمت پایانی ۱۹ هزار و ۹۵ تومان ثبت شد و نسبه به هفته قبل نیز ۱/۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است عرضه‌های شمش، نسبت به هفته قبل نیز بدون تغییر قیمت و با ۱۰/۷ درصد افزایش حجم و بدون تغییر قیمت خاصی بود. همچنین پایین‌ترین نرخ معامله شده این محصول در معاملات امروز ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان مربوط به فولاد زرند ایرانیان و بالاترین نرخ ۲۰ هزار و ۶۶۵ تومان مربوط به آهن و فولاد ارفع است.

بنابر نتایج معاملات دیروز شمش که اساس قیمت‌گذاری سایر مقاطع فولادی در زنجیره است، پیش بینی می‌شود بر اساس میانگین نرخ پایانی معاملات شمش، قیمت پایه میلگرد در هفته جاری به قیمت ۲۱ هزار و ۱۹۶ تومان، قیمت پایه تیرآهن ۲۱ هزار و ۷۷۰ تومان برای عرضه‌های فردا باشد. 

همچنین با تکیه بر همین آمار، کف قیمت شمش بلوم در هفته آتی، ۱۸ هزار و ۳۸۸ تومان و سقف قیمت شمش بلوم ۱۹ هزار و ۱۴۵ تومان برای عرضه‌های روز دوشنبه ۲ بهمن پیش‌بینی می‌شود.

در نهایت سقف قیمت آهن اسفنجی قبال عرضه در روز شنبه ۳۰ دی نیز با توجه به نرخ معاملاتی شمش دیروز ۱۱ هزار و ۴۵۷ تومان تعیین می‌شود. 

بنابراین بهبود نسبی روند تقاضا و معاملات شمش طی هفته‌های اخیر نشان از افزایش نرخ معاملاتی این محصول داشته و افزایش قیمت شمش به تبع باعث افزایش قیمت سایر مقاطع خواهد شد. نمودار زیر روند تغیرات قیمت شمش بلوم را از ابتدای آذر ماه تا آخرین معاملات آن در روز ۲۵ دی ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

افزایش نرخ معاملاتی شمش/ منتظر افزایش قیمت در سایر مقاطع باشید

در بازار آزاد نیز روند معاملات و قیمت شمش که به علت رکود تقاضا نزولی بود طی هفته اخیر با جان گرفتن معاملات آهن در بورس کالا و همچنین به علت روند افزایش نرخ ارز، کمی بهبود یافت.

علاوه بر این همچنین با توجه به تنش‌های سیاسی ونظامی منطقه و تاثیرآن بر بازارهای مالی مثل طلا و ارز، باید در انتظار واکنش بازار در هفته پیش رو بوده، هرچند به نظر می‌رسد در بازار داخلی با توجه به انتخابات پیش‌رو فشار بر سرکوب قیمت‌ها و الزام به ثبات آن در اکثر بازارها دور از انتظار نیست.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =