کد خبر 9151
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

تبعات تعطیلی کارخانه های فولادی در گفتگو با مدیرعامل ذوب آهن اردبیل

تبعات تعطیلی کارخانه های فولادی در گفتگو با مدیرعامل ذوب آهن اردبیل

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل با اشاره به تبعات تعطیلی کارخانه های فولادی گفت: سال‌های گذشته کارخانجات فولادی سود کلانی داشتند اما در حال حاضر اکثر فولادی‌ها در انتهای زنجیره با سه شیفت تولید با ۵۰۰ الی هزار تومان ضرر کالای خود را به فروش می‌رسانند.

کامران بهرامی مالک، مدیرعامل ذوب آهن اردبیل، در رابطه با عدم توسعه صنعت فولاد در این استان به نسبت سایر استان‌های اطراف به خبرنگار آهن‌نیوز، گفت: در حال حاضر تولید و مصرف فولاد به شکلی شده که هر منطقه بر حسب نیاز خود اقدام به تولید و توزیع محصولات فولادی می‌کند.

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل فعلا در این حوزه توسعه یافته‌گی لازم را ندارد و مصارف استان نیز پایین است، توسعه آن را مطابق با اصول بازاریابی ندیده‌ایم و فقط در حد تقاضای منطقه عرضه می‌شود.

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل در این زمینه اضافه کرد: از طرف دیگر رشد قارچ‌وار واحدهای تولیدی فولاد با ظرفیت پایین با توجه به هزینه‌های تولید (مشابه آنچه که برای کارخانه‌های ماکارانی اتفاق افتاد)، خیلی به صرفه نیست. 

هزینه حمل و نقل مانع از عرضه محصول در بورس کالا

بهرامی مالک در ادامه به دلایل عدم عرضه محصولات این کارخانه در بورس کالا و سطح کشور اشاره کرد و توضیح داد: هزینه حمل و نقل از مهم‌ترین فاکتورهای این مسئله است. برای مثال خریدار تهرانی ترجیح می‌دهد بار خود را از استان‌های اطراف خود با کرایه بار پایین‌تر تهیه کند.

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل ادامه داد: مورد دیگر بحث رقابت است. کارخانجات شمش موجود در شمال غرب کشور اگر بخواهند محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند باید شمش را از کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و اهواز تهیه کنند که هزینه حمل آن تا این مناطق، بهای تمام شده را بالابرده و برای عرضه به تهران یا شهرهای دیگر، توان رقابتی را محدود می‌کند.

صادرات با توجه به شرایط فعلی به صرفه نیست

بهرامی در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان استان مرزی امکان صادرات به چه نحوی است، بیان کرد: با توجه به این که صادرات هم دستوری است و صادرکننده مجبور به عرضه ارز در سامانه نیما است لذا برای او با توجه به هزینه‌های بالای تولید، صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین ترجیح بر عدم صادرات است. 

این فعال صنعت فولاد، بازار آهن و فولاد را در رکود عمیقی توصیف کرد و گفت: رکود فعلی سبب شده که چه عرضه در بازار آزاد و چه در بورس کالا، فعلا تقاضایی نداشته باشد.

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل دلیل این عدم تقاضا را رکود دستوری عنوان کرد و گفت: سال‌های گذشته کارخانجات فولادی سود کلانی داشتند اما در حال حاضر اکثر فولادی‌ها در انتهای زنجیره با سه شیفت تولید با ۵۰۰ الی هزار تومان ضرر کالای خود را به فروش می‌رسانند.

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل افزود: چاره‌ای هم جز ادامه تولید ندارند چراکه تبعات تعطیلی و اخراج کارگران به مراتب بیشتر از تولید با ضرر است.

بهرامی مالک در مورد دستوری بودن قیمت‌ها به قیمت آهن اسفنجی ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی اشاره کرده و تصریح کرد: وقتی یک واحد تولیدی برای تولیدات خود نیاز به مثلا یک میلیون تن آهن اسفنجی دارد و دولت دستور می‌دهد فقط تا سقف ۳۰ درصد مصرف خود اجازه ثبت سفارش دارد، بنابراین کارخانه‌دار مجبور به توقف ۷۰ درصد ظرفیت تولید خود شده و محکوم به ضرر می‌شود. 

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل ادامه داد: بنابراین به صورت دستوری قیمت شمش و میلگرد را پایین نگه داشته شده و قیمت آهن اسفنجی را در نتیجه هجوم تقاضا افزایش می‌دهند.

بهرامی مالک معتقد است: کارخانه‌دار مصرف کننده نیست که تقاضای بازار را مشخص کند بلکه تقاضای بازار را مصرف‌کننده نهایی در بازار مشخص می‌کند اما با توجه به اینکه نرخ دلار به علت مسائلی مانند انتخابات پایین نگه‌داشته شده، مصرف‌کننده نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها بوده و رکود حاکم شده است.

اما پیش‌بینی این فعال صنعتی این است که قطعا بازار از یک جایی به بعد افزایشی می‌شود چرا که دستوری نگه داشتن پایین قیمت‌ها نمی‌تواند زیاد دوام داشته باشد.

هم گازمان قطع است هم برق

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل در رابطه با معضل قطعی گاز در واحد فولادی خود از وجود مشکلات مضاعف نسبت به بقیه واحدها یاد کرد و گفت: نیروگاه‌های منطقه اردبیل با گاز کار می‌کند بنابراین در زمان قطعی گاز نیروگاه، برق هم قطع می‌شود. در حقیقت در زمستان ما علاوه بر گاز، با قطعی برق هم مواجه هستیم. 

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل یکی از راه‌های ساماندهی صنعت فولاد را  ارزیابی فعالیت کارخانه ها در سطح کلان دانست و گفت: در بحث رقابتی دولت اگر می‌خواهد دخالت کند، باید بازار را تنظیم کند، بدین ترتیب که نیاز صنعتِ هر منطقه را  بر حسب حجم تولید، تعداد کارخانه فعال، استاندارد کارخانه و موارد دیگر سنجش کرده و اجازه فعالیت صادر شود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =