کد خبر 9419
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

رئیس انجمن انبوه سازان تهران مطرح کرد

ساخت مسکن ۱۰۰ دلاری در تهران شدنی نیست

ساخت مسکن ۱۰۰ دلاری در تهران شدنی نیست

رئیس انجمن انبوه سازان تهران گفت: اگر قرار است به چینی ها نفت با تخفیف بدهند باید اذعان کنم که شرکتهای ایرانی نیز قبلا اعلام کرده اند که می توانند با تهاتر نفت اقدام به ساخت مسکن کنند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ ساخت مسکن توسط چینی‌ها مدتهای مدیدی است که مطرح و هر بار هم برای آن مخالفان و موافقانی دارد. موضوع ساخت مسکن توسط چینی ها به زمانی که مرحوم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بود بازرمی‌گردد.

در همان روزها موضوع ساخت مسکن توسط چینی ها با تهاتر نفت مطرح شد و اما بعد از مدتی دوباره این موضوع فروکش کرد. تا اینکه اخیرا «حمید رضا صارمی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد: محتوای قرارداد با چینی‌ها دیده شده که آن‌ها در مقیاس‌های بزرگ‌تر، یعنی ساخت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد مسکونی در قالب محله، ورود پیدا کنند و کار در بافت فرسوده با روش «کلید به کلید» و بر اساس ضریب ۱.۴ برابر مساحت بنا نسبت به هر نفر با مشارکت شهرداری انجام شود.

این اعلام اگر چه هنوز به صورت رسمی نبوده و از سوی شهردار تهران مطرح نشده است اما باعث شد تا اعضای شورای شهر نیز به آن واکنش نشان دهند.

«ناصر امانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به مطرح شدن مسئله حضور شرکت‌های چینی در مناطق بافت فرسوده جهت ساخت مسکن گفته است که با توجه به شعار تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام و فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص نظر شورا این است که شهرداری چنانچه دنبال این کار است حتما باید شورا را قانع کند و بنده به شدت تذکر می‌دهم که در این زمینه اقدام نکند.

بیشتر بخوانید:

واگذاری پروژه مسکن‌سازی به چینی‌ها چه پیامدهایی دارد؟

اما مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با اشاره به اظهارات معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی بر ساخت مسکن توسط چینی‌ها گفت: معاون شهردار باید بر اساس جایگاه و حد و اندازه خود در خصوص احداث مسکن صحبت می‌کرد. اگر ساخت مسکن توسط شرکت‌های چینی در شورا مطرح و تصویب می‌شد آن زمان معاون آقای شهردار می‌توانست در این خصوص اظهارنظر کند.

این اظهارات نشان می دهد که هنوز هم این اقدام مورد توافق کامل شورای شهر نیست و مشخص نیست نهایی و اجرایی شود.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در این خصوص می گوید: در زمانی که مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بودند موضوع ورود چینی ها به ساخت مسکن را گوشزد کردم و به او گفتم که ورود چینی ها به آزاد راه تهران- شمال نیز نتوانسته موفقیت هایی در پی داشته باشد.

رهبر گفته، شاید چینی ها می خواهند نفت را با تخفیف دریافت کنند و آنجا این موضوع را برای شرکت های چینی جبران کنند. اگر قرار است به چینی ها نفت با تخفیف بدهند باید اذعان کنم که شرکتهای ایرانی نیز قبلا اعلام کرده اند که می توانند با تهاتر نفت اقدام به ساخت مسکن کنند. به هر حال تا همین الان که قراردادی در خصوص حضور چینی ها دیده نشده است. انبوه سازان و شرکت های ایرانی با دلیل و برهان اعلام کرده اند که نمی توان با ۱۰۰ دلار تا ۱۵۰ دلار در هر متر مربع، مسکن احداث کرد. البته به تازگی شنیده ایم که چینی ها گفته اند می خواهند فولاد را هم از کشور چین وارد کنند که این موضوع نیز نیازمند بررسی است.

شرکت های چینی در الجزایر اقدام به ساخت مسکن کرده اند که به نوعی شبیه واحدهای مسکن مهر بود. شرکت های چینی در این پروژه ها که آپشن هایی شبیه پروژه مسکن مهر بود ساخته اند که نه کابینت، نه لوله کشی آب و نه کاشی کاری شده بود ساخته اند. پس اگر خواهان آن هستیم که ساختمان‌های خوب ساخته شود باید سازندگان افرادی فنی و متخصص باشند، زیرا صرف حضور ناظران فایده‌ای ندارد و باید تکنسین‌ها و مهندسان طوری تربیت شوند که ساختمان‌ها را درست و با کیفیت احداث کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 9419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =