کد خبر 9475
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰

منتظر شکست قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

منتظر شکست قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

در حالی چندی پیش وزارت راه و شهرسازی خبر از پیشنهاد چینی‌ها برای ساخت نهضت ملی مسکن داده بود، حالا معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز از واگذاری زمین‌های ذخیره به چینی‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌ شهر سخن گفته است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ مسوولان عنوان می‌کردند با احتمال بالا، همکاری با چینی‌ها به واردات فناوری محدود می‌شود. حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن، اواسط مهرماه سال جاری در نشستی این موضوع را مطرح کرده و از برگزاری جلسه با شرکت‌های خارجی خبر داده بود. حسن تیزمغز با اشاره به پیشنهاد شرکت‌های بلژیکی و چینی برای ساخت مسکن در ایران با فناوری‌های نوین، مصالح و نیروی کار ایرانی، عنوان کرده بود: اعلام آمادگی آنها برای ساخت مسکن با ۲۰۰ دلار و ۲۵۰ دلار است. وقتی شرکت خارجی این قیمت را داده قطعا می‌خواهد سود کند.

به گفته او، چینی‌ها و بلژیکی‌ها از ما خواسته‌اند زمین را در اختیار آنها قرار دهیم تا با ورود فناوری‌های نوین مصالح و نیروی کار ایرانی مسکن بسازند.

در این میان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به تازگی در گفت‌وگویی، جزئیاتی از طرح شهرداری برای «ساخت مسکن چینی» و همچنین مذاکرات اولیه با چینی‌ها را اعلام کرده است. حمیدرضا صارمی در این مورد گفته؛ فرآیند مذاکره با شرکت‌های ساختمانی چینی، ‌صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور بوده و هنوز توافق یا قرارداد نهایی صورت نگرفته است.

او همچنین اصل برنامه شهرداری را «واگذاری زمین‌های ذخیره» به چینی‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین شهر عنوان کرده است. بر اساس این طرح، اراضی قهوه‌ای یا همان زمین‌های ذخیره (قطعات بزرگ‌راه بالای یک هکتار) در بافت تهران، برای «محله‌سازی» به روش کلیدبه‌کلید به چینی‌ها واگذار می‌شود آن هم در چارچوب یوزانس؛ به این معنا که هم‌زمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال فناوری نیز به تهران صورت خواهد گرفت.

منتظر شکست قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

چند سوال از دولت؟

در همین رابطه فرشید پورحاجت، عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین  می‌گوید: ما یک جامعه بزرگ مهندسی در کشور داریم که ظرفیت و پتانسیل بسیاری در حوزه صنعت ساختمان می‌توانند داشته باشند.

وی می‌افزاید: این‌که امروز به این نتیجه رسیدند که پروژه‌های عمرانی و به طور خاص، پروژه‌های مسکن و ساختمان را به شرکت‌های غیرایرانی واگذار کنند، برای ما یک علامت سوال خیلی بزرگ است که آیا این ظرفیت در کشور وجود نداشته که ما الزاما می‌خواهیم برویم از کشور دیگری استفاده کنیم.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح می‌کند: موضوع دوم این است که عقبه ورود خارجی‌ها در حوزه مسکن، به دولت احمدی‌نژاد برمی‌گردد که از کشور ترکیه در بازار مسکن حضور داشتند.

پورحاجت عنوان می‌کند: با توجه به این‌که ما به لحاظ فرهنگی شرایط نزدیکی با کشور ترکیه داریم. باید آسیب‌شناسی کنیم که آیا حضور شرکت‌های ترک در کشور، خروجی مثبتی داشته است؟ من پاسخ را می‌دانم، اما بهتر است دوستان بگویند که عملکرد شرکت‌های ترک به چه صورت بوده است؟

بیشتر بخوانید:

واگذاری پروژه مسکن‌سازی به چینی‌ها چه پیامدهایی دارد؟

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال جاری

وی متذکر می‌شود: اما در خصوص بحث بازار، اقتصاد بازار و حوزه رقابت، بخش خصوصی کشور این آمادگی را دارد که با یک شرایط عادلانه وارد عرصه تولید و عرضه مسکن شود. به طور قطع چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ سرعت و چه به لحاظ هزینه، می‌توانیم مسکن مناسب‌تری را نسبت به شرکت‌های غیرایرانی تولید کنیم.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن ادامه می‌دهد: مضاف بر این‌که الگوی معماری شهرسازی را که الگوی معماری اسلامی و ایرانی است، خیلی بهتر می‌توانیم در حوزه مسکن و ساختمان رعایت کنیم. این در حالی است که مورد کم‌لطفی دولت قرار گرفته‌ایم.

منتظر شکست قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

چرا با بخش خصوصی کشور برای ساخت مسکن مذاکره نکردید؟

پورحاجت می‌گوید: مذاکرات درباره ورود چینی‌ها به بازار مسکن را ما اساسا در جریان نبودیم و این صحبت‌ها را در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای می‌شنویم.

وی می‌افزاید: ما مراتب گلایه را از دولت داریم که وقتی بخش خصوصی در کشور وجود دارد، چرا ابتدا با همین بخش خصوصی کشور مذاکره نکردند. همچنین آیا عملکرد ما به عنوان فعال بخش خصوصی و انبوه‌سازان، زیر سوال بوده که رفتیم با کشور دیگری وارد مذاکره شدیم. این در حالی است که سازندگان ما در کشورهای دیگر مشغول ساخت هستند.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان می‌کند: این‌ها سوالات بزرگی است که دولت باید به آن‌ها پاسخ دهد. ما با اصل موضوع سرمایه‌گذاری کشور دیگری در کشورمان مخالف نیستیم، منتها باید در یک رقابت عادلانه صورت گیرد.

پورحاجت تصریح می‌کند: الان هزینه ساخت مسکن در هیچ‌کجای دنیا، کمتر از متری ۲۰۰ دلار نیست و بیش از این رقم است. حتی شاید بی‌راهه گفته نباشیم که هزینه ساختمان دارای استاندارد مناسب زیستی در حدود متری ۳۰۰ دلار است.

وی یادآور می‌شود: ما باید ببینیم با چه مبلغی قرار است قرارداد بسته شود. آیا مبلغی که قرار است بسته شود، همین مبلغ را حاضر هستند به بخش خصوصی ایرانی بدهند یا خیر. ما آمادگی داریم که اگر قرار است قرارداد دلاری بسته شود، با همان قیمت دلاری قرارداد ببندیم.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که ورود چینی‌ها باعث شکست قیمت‌ها می‌شود؟ خاطرنشان می‌کند: مگر شرکت‌های ترک آمدند، قیمت‌ها شکسته شد که حالا شرکت‌های چینی بخواهند قیمت مسکن را بکشند. هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر 9475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =