کد خبر 9558
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

بازار آهن چشم انتظار بازگشت رونق یا کاهش بیشتر قیمت؟

بازار آهن چشم انتظار بازگشت رونق یا کاهش بیشتر قیمت؟

بازار آهن و فولاد کماکان بلاتکلیف و ناخوش احوال است، بازار به صورت فرسایشی در حال نزول هست و زمانی که کلیت بازار در رکود بوده و رونقی در بازار نیست نقدینگی در گردش نیز کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ قیمت دلار همراه با ثبات نسبی در کانال ۵۵ هزار تومان با قیمت ۵۵ هزار و ۲۸۰ تومان در حال معامله در بازار آزاد است.

بررسی و آمارها نشان می‌دهد که تقابل بین فروشندگان و خریداران روی نرخ ۵۵ تومان است، یعنی فروشنده در حالا تلاش برای شناسایی ۵۵ هزار تومان به عنوان کف جدید و خریدار در حالا تلاش برای برگرداندن دلار به زیر این کانال هست.

البته طبق نظر کارشناسان باتوجه به شرایط اقتصادی، کاهش نرخ رشد نقدینگی و اقدامات موثر بانک مرکزی، احتمالا تا پایان سال نرخ دلار عقبگرد خواهد داشت. البته جو منطقه و اتفاقات داخلی و بین المللی نیز در این رابطه بسیار تاثیرگذار است که دوباره منجر به برهم خوردن تعادل بازار نشود.
اما در این میان بازار آهن و فولاد کماکان بلاتکلیف و ناخوش احوال است، بازار به صورت فرسایشی در حال نزول هست و زمانی که کلیت بازار در رکود بوده و رونقی در بازار نیست نقدینگی در گردش نیز کم شده که منجر به این می‌شود برخی کلا معامله کردن را کنار گذاشته و منتظر بازگشت رونق به بازار بوده و برخی نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. 

در این میان بازار مسکن به عنوان تنها چاره خروج بازار آهن از رکود، طبق آمارها با تئجه به این که میانگین قیمت مسکن همچنان بالای ۸۰ میلیون تومان است و تغییرات ماهانه آن‌هم به محدوده مثبت برگشته است؛ امیدی را برای بهبود وضعیت ساخت و ساز و ایجاد رونق در بازار مصالح ساختمانی خصوصا فولاد نشان نمی‌دهد. اما در این میان، کاهش ۱۱ واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه، از تمایل قوی این بازار به ثبات قیمت حکایت دارد که البته شرط تحقق آن، استمرار ثبات در بازار ارز و نرخ تورم است.

از طرف دیگر طی یک دهه اخیر فرصت‌های تجارت خارجی اقتصاد ایران خصوصا در چندسال اخیر با اعمال عوارض‌های صادراتی غیرهدفمند محدود شده است، که این موضوع نیز در نهایت باعث افت درآمد ملی سرانه شده و در شرایط تحریمی باعث افت بازارهای داخلی و صادراتی شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع آهن‌آلات ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

قیمت انواع لوله مبلی ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

وضعیت بازار آهن امروز ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

امروز نیز در کفی بازار آهن گزارش‌ها حاکی از ادامه ثبات همراه با نوسانات جزئی در برخی اقلام محصولات فولادی است. طوری که با شروع روز قیمت اعلامی برای میلگرد از اکثر مبادی فروش با ثبات همرااه بود اما از نیمه‌های روز کاهش بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی و برخی نیز مانند میلگرد پردیس آذربایجان افزایش ۵۵۰ تومانی در نرخ‌های خود داشتند. در این ممیان میلگرد ذوب آهن با تحویل درب کارخانه با کاهش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی نرخ انواع سایز خود را بین ۲۴ هزار و ۱۰۰ تا ۲۶ هزار و ۷۰۰ اعلام کرد. 

نرخ روز تیرآهن نیز امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما فولاد یزد در برخی سایزها کاهش قیمت ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی و ذوب آهن اصفهان ۵۰ الی ۳۵۰ هزار تومان را اعمال کردند. نرخ سایز ۱۲ تیرآهن شاخه ذوب آهن امروز با نرخ ۴ میلیون ۸۵۰ تومان معامله شد. 

در این میان انواع ورق سیاه نیز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌ فولادمبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را اعمال کرد و بین ۴۲ هزار و ۷۰۰ تا ۴۴ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رفت. 
ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود و در کانال قیمتی ۴۵ هزار تومان معامله شدند.

قوطی پروفیل نیز امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود و از طرف فولاد مبارکه بین قیمت ۳۹ هزار و ۸۰۰ تا ۴۰ هزار و ۱۰۰ اعلام شد.
نبشی و ناودانی امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. پس از معاملات امروز این محصولات در بازار بورس کالا که  با استقبال چندانی مواجه نشد کاهش بین ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ تومانی را تجربه کرده و نبشی و ناودانی ۶ متری اصفهان بین ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان معامله شدند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =