کد خبر 960
۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

تحلیل روزانه بازار آهن/ ضعف شدید تقاضا

تحلیل روزانه بازار آهن/ ضعف شدید تقاضا

اوضاع بازار آهن و فولاد با توجه به فروش گسترده اعتباری در بورس کالا و برخی مبادی خصوصی خارج از بورس، کمبود منابع مالی در بازار، ضعف شدید تقاضا، تداوم انتظار و تعلیق در بازار، هنوز در حالت تعلیق و بلاتکلیفی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در زمینه اوضاع بازار آهن و فولاد با توجه به فروش گسترده اعتباری در بورس کالا و برخی مبادی خصوصی خارج از بورس، کمبود منابع مالی در بازار، ضعف شدید تقاضا، تداوم انتظار و تعلیق در بازار، عامل چشمگیری برای تحریک افزایش قیمت محصولات فولادی مشاهده نمی‌شود در چنین شرایطی تداوم ثبات نسبی قیمت‌ها در کانال‌های فعلی و تثبیت کف ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی میلگرد محتمل‌ترین گزینه برای تحلیل بازار آهن در این روزها است. گفتنی است بازار محصولات ذوب آهن اصفهان به دلیل روش آزادسازی محصولات و مهندسی عرضه فروش و تحویل، نوسانات بیشتری خواهد داشت.

پس از انتظار یک هفته‌ای ایران برای دریافت پاسخ نهایی از آمریکا، با توجه به محتوای احتمالی امریکا و سیگنال‌های مثبت خبری مبنی بر برگزاری دور نهایی مذاکرات هسته‌ای، ممکن است از امروز نرخ دلار دوباره در مسیر کاهشی قرار بگیرد و به تبعیت از آن قیمت آهن آلات نیز کاهشی شود. در ادامه به تحلیل تغییرات روز قیمت اهن و فولاد در بازارهای مختلف پرداخت شده است:

بازار آهن 

امروز نرخ دلار بدون تغییر قیمت روی ۲۹ هزار تومان باقی ماند و در بازار آهن نیز شاهد توقف قیمت در اغلب شرکت‌ها هستیم.

روز گذشته میلگرد آجدار تقریبا بازار آرامی داشت و بیشتر شرکت‌ها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند و افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در چند شرکت مشاهده شد، میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان و خراسان دیروز حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند که گویا به دلیل نرخ بالای این محصولات در بورس کالا و کاهش حجم عرضه آنها باشد.

به طور میانگین دیروز نرخ میلگرد در بازه ۱۴ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود و متوسط قیمت آن نیز حدود ۱۵ هزار و ۲۷۵ تومان اعلام شد. کف قیمت میلگرد هم حدودا ۱۴ هزار و ۵۰۰ الی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد. امروز شرکت راد همدان با ۴۰۰ تومان کاهش سقف قیمت میلگرد را پایین آورد و دو شرکت نیز تا ۱۰۰ تومان تغییر قیمت داشت، ۶ شرکت نیز تا این لحظه با ثبات اعلام قیمت کردند.

نرخ روز ورق روغنی، گالوانیزه، رنگی در عمده شرکت‌ها با ثبات همراه بود اما قیمت ورق سیاه و انواع آن در برخی مبادی فرش با ثبات همراه بود و در عمده شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد. تا این لحظه تمامی شرکت‌های نبشی و ناودانی با ثبات قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند و تنها یک شرکت نرخ محصولات نبشی خود را ۵۰ تومان افزایش داد.

قیمت تیرآهن کیلویی ثابت است و قیمت شاخه‌های پرفروش ذوبی ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان افزایش یافت.

در بازار پروفیل تنها دو شرکت تا این لحظه با ثبات قیمت محصولاتشان را عرضه کردند.

بازار بورس

شنیدها حاکی از آن است که برجام به پله‌های آخر خود نزدیک شده و در حال احیا است. به همین دلیل بازار سرمایه امروز توانست رنگ سبز پررنگی را در معاملات خود تجربه کند، به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد به ۳ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان رسید.

از طرفی تعداد نمادهای مثبت ۵۲۷ (۸۰ درصد) نماد و تعداد نمادهای منفی ۱۳۲ (۲۰ درصد) ثبت شد که در این راستا خالص سفارشات با ورود ۵۲۳ میلیارد تومانی پول به بورس همراه شد. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات پنجمین روز هفته سبز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۰ هزار و ۹۲۵ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۰۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۵ هزار و ۹۲۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۸ هزار و ۲۵۱ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۶ هزار و ۴۱۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۲۱ هزار و ۱۳۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «شپنا»، «شبندر»، «فولاد»، «شتران»، «نوری»، «حکشتی» و «شستا» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «والبر»، «غمارگ»، «فرآور»، «رانفور» و «بورس» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «حپترو»، «خمحور»، «غاذر»، «فنورد» و «وساپا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بازار سرمایه

در تالار صنعتی بورس کالا امروز چهارشنبه ۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، قرار بود ۴۱۸ هزار و ۱۸ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که از این حجم ۱۵۹ هزار و ۸۶ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

از ۶ هزار و ۳۰۲ تن نبشی روی تابلوی معاملات بورس کالا فقط  ۱۴۸ تن آن فروخته شد.

همچنین ۶ هزار و ۲۰۰ تن ناودانی در پیش گشایش به دلیل کمبود تقاضای لازم به روی تابلوی معاملات بورس کالا راه پیدا نکرد.

تیرآهن با توجه به میزان تقاضای ۳۲ هزار و ۸۵ تنی فقط ۱۱ هزار و ۱۵۵ تن روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۲۰ هزار و ۷۷۹ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است.

میلگرد با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۱۳۸ هزار و ۶۲۹ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت ۱۹ هزار و ۹۵۵ تن آن به فروش رسید.

ورق سرد نیز به طور کامل با حجم عرضه ۳ هزار تنی و با تقاضای ۷ هزار و ۱۰۰ تن مواجه شد و ۳ هزار تن آن معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =