کد خبر 9653
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

چرا نرخ صادرتی گندله از بازار داخلی کمتر است؟

چرا نرخ صادرتی گندله از بازار داخلی کمتر است؟

در پی فروش گندله سنگ آهن مجتمع صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در تالار صادراتی پایین تر از رینگ داخلی بورس کالا، دلیل این مسئله از طریق رئیس فروش این کارخانه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در جریان معاملات امروز ۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن متعلق به مجتمع صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، با نرخ پایه معامله شده ۴ هزار و ۸۵۰ تومان انجام شد.

این در حالی است که اخرین نرخ معاملاتی گندله سنگ آهن در روز شنبه ۲۸ بهمن قیمت میانگین ۴ هزار و ۹۵۰ تومان به ازای هر کیلو را نشان می‌دهد. 

مقایسه قیمت صادراتی این محصول در تالار صادراتی امروز با نرخ بازار داخلی آن، اختلاف قیمت حدود ۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد که قیمت صادراتی آن با قیمت پایین‌تر در حال فروش است و این به لحاظ فروش و ارزآوری کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد. 

در ابن رابطه با پیگیری خبرنگار آهن‌نیوز در گفت و گو با مریم جاپلقی، رئیس فروش مجتمع صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، منطق پشت پرده این مسئله مطرح شد و اینکه چرا باید نرخ صادراتی یک محصول معدنی پایین‌تر از نرخ معامله شده در بازار داخل باشد، مورد پرسش قرار گرفت.

رئیس فروش مجتمع صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان ضمن اشاره به این که نرخ پایه شرکت‌های مختلف ثابت بوده و برای این شرکت در حدود همین ۴ هزار و ۸۵۰ تومان چه در بازار صادراتی و چه بازار داخلی است، بیان کرد: دلیل بالا بودن نرخ بازار داخلی به علت رقابتی است که منجر به افزایش آن در بازار داخل شده اما نرخ پایه عرضه ما در تالار صادراتی بدون رقابت بر اساس نرخ پایه به فروش رفته است.

وی علاوه بر این مورد، دخیل بودن بُعد مسافت کارخانه نسبت به مقصد را نیز در نرخ گذاری برای فروش مؤثر عنوان کرده و گفت: با توجه به منطقه جغرافیایی واقع شده کارخانه اپال پارسیان سنگان که در شهرستان خواف، استان خراسان رضوی واقع شده و نسبت به مقاصد مصرفی این کالا دور است، بنابراین شرکت با هدف ایجاد مزیتی رقابتی برای ترغیب خریدار، نرخ خود را با توجه به مسافت و هزینه حمل پایین‌تر تعیین می‌کند. 

جاپلقی ضمن اشاره به این که تعیین قیمت عرضه یک محصول چه در بازار داخلی و چه صادراتی توسط خود کارخانه مشخص می‌شود بیان کرد: اصولا کارخانه در تعیین قیمت، مبنا را نرخ پایه کارخانه خود قرار داده و نسبت به آن نرخ صادراتی را تعیین می‌کند نه نسبت به میانگین نرخ معامله شده در بازار داخلی یا کارخانه خاص دیگر. 

این فعال صنعت فولاد با تایید این که اصول تعیین نرخ صادراتی یک محصول طبیعتا باید از نرخ پایه عرضه داخلی آن بالاتر باشد، بیان کرد: اما این بالاتر بودن را نمی‌توان براساس فاصله قیمتی ثابتی تعیین کرد، بلکه براساس سیاست شرکت و در نظر گرفتن فاکتورهایی که مزیت رقابتی برای خرید محصول خود ایجاد کند، نرخ را تعیین می‌کند و نرخ صادرتی گندله کارخانه اپال سنگان نیز از نرخ پایه بازار داخلی بیشتر است اما ممکن است از میانگین کل بازار این محصول پایین‌تر باشد.

جاپلقی همچنین نکته مهمی دیگر در تعیین قیمت بازار صادراتی را محل تحویل بار عنوان کرد و گفت: باید این نکته را در نظر گرفت که عمده دلیل عدم تفاوت معنی دار بازار داخلی و صادراتی، در محل تحویل محصول مورد معامله است. 

به گفته این فعال صنعتی، با توجه به اینکه معامله به صورت Exwork و تحویل درب کارخانه و تسویه نیز به صورت ریالی است، بنابراین در چنین شرایطی عرضه قیمت داخلی با صادراتی خیلی تفاوتی ندارد چرا که هزینه حمل و اظهار و موارد دیگر به عهده خریدار است و طبیعتا نرخی تعیین می‌شود که برای خریدار نیز صرفه اقتصادی داشته باشد، اما زمانی که فروش صادراتی به صورت تحویل فوب باشد هرینه حمل و یک سری هزینه‌های جانبی را اضافه کرده و در چنین حالتی می‌توان با حداقل ۲۰ درصد بالاتر از نرخ داخلی به فروش رساند و نرخ فروش صادراتی حتما بالاتر از نرخ بازار داخلی می‌شود.

انتهای خبر/ف

کد خبر 9653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =