کد خبر 9713
۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

رونق فولادسازی در همسایگان عرب ایران

رونق فولادسازی در همسایگان عرب ایران

به باور کارشناسان، اگر نرخ سرمایه گذاری در صنعت آهن و فولاد در کشورهای عربی در پنج سال آینده با نرخ بالای فعلی خود ادامه یابد، این منطقه تا پایان آن دوره به یکی از مهم‌ترین مناطق جهان برای آهن و فولاد تبدیل خواهد شد.

به گزارش آهن نیوز؛ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه عرب تبدیل شده‌اند و اخیرا شاهد رشد فزاینده پروژه‌های آهن و فولاد برای پوشش نیازهای منطقه به مواد فولادی مورد نیاز برای پروژه‌های زیربنایی عظیم، ایجاد شهرهای جدید، ساخت و ساز، بزرگراه‌ها، خطوط راه آهن، فرودگاه‌ها و بنادر بوده‌اند.

گزارش‌های اقتصادی حاکی از آن است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اکنون بیش از ۷۰ درصد نیاز خود به میلگرد را پوشش می‌دهند که بیش از ۱۷ میلیون تن است، برای نمونه نیاز سالانه کویت به تنهایی حدود ۱.۲ میلیون تن از آن است.

حجم عظیم سرمایه گذاری برای پروژه‌های جدید منجر به تقاضای بیشتر فولاد در سال‌های آینده برای پوشش نیازهای این پروژه ها خواهد شد. گزارش ها حاکی از آن است که کشور قطر به دلیل پروژه‌های عظیم زیربنایی، بزرگراه ها، خطوط ریلی، ساخت استادیوم‌های ورزشی، پروژه های گردشگری و پروژه‌های تکمیلی مرتبط با این پروژه ها شاهد رنسانس صنعتی و شهری بی‌سابقه است که شرکتهای قطری فولادی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.

برای نمونه، شرکت قطر فولاد در حال تلاش برای گسترش سرمایه گذاری‌های خود با افزودن خطوط تولید جدید برای افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب و نورد فولاد برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد محصولات فولادی است. پروژه‌های سرمایه گذاری خارج از کشور قطر، به عنوان مطالعات امکان سنجی برای ایجاد یک پروژه فولادی یکپارچه در الجزایر با ظرفیت تولید آغاز شده است که با همکاری سرمایه گذاران الجزایری در دو مرحله به ۵ میلیون تن در سال می‌رسد که هر مرحله معادل ۲.۵ میلیون تن در سال است.

شرکت قطری به یک شرکت فولاد در عربستان سعودی نیز کمک می‌کند تا ظرفیت تولید آن به حدود یک میلیون تن فولاد مذاب برسد. با مقایسه وضعیت صنعت آهن و فولاد در کشورهای عربی در زمان تأسیس اتحادیه فولاد عربی در سال ۱۹۷۱ و آنچه صنعت آهن و فولاد در سال ۲۰۲۳ به آن تبدیل شد، نشان دهنده توسعه صنعت فولاد در این کشورهاست.

به باور کارشناسان، اگر نرخ سرمایه گذاری در صنعت آهن و فولاد در کشورهای عربی در پنج سال آینده با نرخ بالای فعلی خود ادامه یابد، این منطقه تا پایان آن دوره به یکی از مهم‌ترین مناطق جهان برای آهن و فولاد تبدیل خواهد شد.

 فرصت‌های سرمایه‌گذاری تولید فولاد در کشورهای عربی تنها حدود ۱.۷ درصد از حجم تولید جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد، زیرا کشورهای عربی مجموعاً سالانه حدود ۲۷ میلیون تن فولاد مذاب تولید می‌کنند، در حالی که تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۱۲ از ۱.۵ میلیارد تن فراتر رفت.

عربستان پیشگام منطقه

عربستان مرحله راه اندازی Vision ۲۰۳۰ را پشت سر گذاشته است تا وارد پروژه‌های غول پیکری مانند NEOM، صنایع بزرگ، استراتژی هیدروکربن و سایر پروژه های غول پیکری شود که همگی به صنعت آهن و فولاد نیاز دارند. از همین روی، این کشور مرکز ملی صنعتی را تأسیس و ۴۱ طرح صنعت آهن را برای جذب سرمایه گذاری خارجی در این صنعت، دو برابر کردن توان تولید و کاهش واردات به ۴ میلیارد ریال ایجاد کرد.

به باور  مقامات این کشور، غلبه بر چالش‌های صنعت میلگرد و تقاضا مثبت است و پیش بینی می‌شود با توجه به تغییرات عمده در صنایع آهن مسطح و محصولات نورد، سرمایه گذاری مجدد از ۱۲ به ۲۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

اتحادیه آهن و فولاد عربی اندازه ذخایر سنگ آهن در عربستان سعودی را حدود یک میلیارد تن تخمین زد و اشاره کرد که در دوره اخیر معادن آهن زیادی در این کشور کشف شده است. سعودی بزرگ‌ترین کشور در واردات گندله سنگ‌آهن است. این اتحادیه همچنین بر اهمیت ایجاد یک شرکت مشترک عربی با سرمایه مشترک عربی برای فعالیت در زمینه سرمایه گذاری در سنگ آهن و تعیین نقشه یکپارچه از مناسب‌ترین مکان ها برای بهره برداری سنگ آهن را پیشنهاد داده است.

از همین روی عربستان به دنبال سه پروژه فولادی به ارزش ۹ میلیارد دلار است که در صورت تحقق امکان صادرات آن نیز فراهم خواهد شد.

عربستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که این کشور را برای سرعت بخشیدن در انتقال به تولید آهن سبز که تقاضای فزاینده‌ای در سطح جهانی دارد، آماده می‌کند.هدف ابتکار سبز عربستان تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی مورد استفاده در تولید است. هزینه تولید فولاد در این کشور با هزینه جهانی بسیار رقابتی است. در نتیجه در دسترس بودن گاز طبیعی و برق ارزان قیمت، رقابت تولیدکنندگان فولاد در سعودی را در آینده از نظر هزینه افزایش خواهد یافت.  همچنین، گسترش استفاده از فناوری‌های کم کربن که از هزینه های پایین انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز بهره می‌برند نیز در این روند تاثیرگذار است.

این گزارش در اولین شماره از ویژه نامه عصر فولاد منتشر شده است.

کد خبر 9713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =