کد خبر 9772
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

افزایش افسارگسیخته قیمت ورق و پروفیل در بازار آهن

افزایش افسارگسیخته قیمت ورق و پروفیل در بازار آهن

با توجه به عرضه محدود و قطره چکانی ورق خصوصا ورق گرم محصول مبارکه، باعث شده نرخ این محصول چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد با افزایش افسارگسیخته‌ای همراه باشد که نتیجه آن بازار لوله و پروفیل را نیز به شدت صعودی کرده است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، برخلاف انتظار، دلار فعلا هیچ میل کاهشی در پی ندارد و همچنان در مسیر افزایش است و با رشد ۱۵ درصدی که نسبت به آخرین کف سازی در کانال ۵۰ هزار تومان داشته، هم اکنون با قیمت ۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است. 

با توجه به عرضه محدود و قطره چکانی ورق خصوصا ورق گرم محصول مبارکه، باعث شده نرخ این محصول چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد با افزایش افسارگسیخته‌ای همراه باشد که نتیجه آن بازار لوله و پروفیل را نیز به شدت صعودی کرده است. 

بنابر یک قانون نانوشته نیز در بازار هرچه عرضه کمتر باشد تقاضا بیشتر شده و میل به افزایش قیمت دارد. 

 واقعیت این است اگر عرضه کمی افزایش یابد قیمت به شدت کاهش خواهد یافت.

عرضه‌های ورق در هفته جاری در بورس کالا که امروز و دیروز انجام گرفت همچنان با رقابت بالایی همراه است، طوری که در جریان معاملات دیروز ورق رنگی فولاد مبارکه در اثر رقابت، نرخ پایانی ۲/۴۳ درصد بالاتر از نرخ پایه به مبلغ ۴۴ هزار و ۹۳۳ تومان، ورق قلع اندود این شرکت نزدیک ۴۲ درصد معادل حدود ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ پایه به قیمت ۶۴ هزار و ۵۴۷ تومان و ورق گالوانیزه نیز ۱۳/۲۷ درصد بالاتر از نرخ پایه و به قیمت ۴۴ هزار و ۳۷۶ تومان به فروش رفت.

در جریان معاملات امروز نیز ورق گرم B مجتمع فولاد گیلان با حدود ۸ هزار و ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ پایه و به قیمت  ۳۱ هزار و ۵۳۹ تومان به فروش رفت. 

بررسی آهن‌نیوز از کف بازار آزاد نشان می‌دهد معامله انواع ورق‌های فولادی از طرف اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت همراه بود.

طوری که ورق سیاه فولادی مبارکه و فولاد سبا امروز با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود.

در جدول زیر نرخ انواع سایزها برای هر دو شرکت ارائه شده است:

سایز عرض (متر) کارخانه  قیمت (تومان)
۳ رول ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۶.۹۰۰
فولاد سبا ۴۶.۹۰۰
۴ رول ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۸.۰۰۰
فولاد سبا ۴۸.۰۰۰
۵ رول ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۸.۲۰۰
فولاد سبا ۴۸.۲۰۰
۶ رول  ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۹.۳۰۰
فولاد سبا ۴۹.۳۰۰
۸ رول  ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۸.۰۰۰
فولاد سبا ۴۸.۰۰۰
۱۰ رول  ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۴.۸۰۰
فولاد سبا ۴۴.۸۰۰
۱۲ رول  ۱.۵۰ فولاد مبارکه  ۴۵.۰۰۰
فولاد سبا ۴۵.۰۰۰

به گفته فعالان بازار و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی، باتوجه به این افزایش نرخ در بخش ورق فولادی که در واقع مواد اولیه برای محصول بعدی زنجیره، یعنی لوله و پروفیل است، بنابراین این افزایش در بخش محصولات لوله و پروفیل نیز مشهود است. 

بررسی نرخ معاملاتی پروفیل در بازار آزاد و در روز جاری، همچنان نشان از افزایش قیمت این محصول دارد طوری که نرخ اعلامی لوله پروفیل فولاد مبارکه امروز با ۳۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته با میانگین قیمتی ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

پروفیل اهواز نیز با ۷۰۰ تومان افزایش، میانگین نرخ معاملاتی ۴۱ هزار تومان داشت. 

هرچند طبق نظر فعالان بازار تقاضای موجود در بازار آزاد این روزها در پی هیجان پایان سال و پر کردن انبار تامین‌کنندگان است تا کمی خود را از افزایش نرخ احتمالی در ماه‌های ابتدایی سال مصون دارند. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =