کد خبر 10040
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

چگونه از بورس کالا میلگرد بخریم + فیلم

چگونه از بورس کالا میلگرد بخریم + فیلم

معمولا روال خرید در بورس کالا برای هر شخص بدین صورت است که روز قبل از معامله، لیست کالاهای عرضه شده (مثلا میلگرد) به همراه قیمت توسط کارگزاری برای خریدار ارسال می‌شود. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد خرید محصول فیزیکی از بورس کالا (مانند میلگرد) را دارد، در قدم اول باید برای اخذ کد بورسی خود اقدام کند. 

پس از اخذ کد بورسی در واحد پذیرش، شخص برای ورود به بخش معاملات آماده است. 

معمولا روال خرید در بورس کالا برای هر شخص بدین صورت است که روز قبل از معامله، لیست کالاهای عرضه شده مانند میلگرد (که توسط بورس کالا منتشر شده) به همراه قیمت به شخص، توسط کارگزار ارسال می‌شود. 

حال شخص بسته به نیاز خود، سفارش میلگرد یا سایر محصولات مورد نیاز خود را به کارگزار اعلام می‌کند. 

بدین ترتیب در روز معامله براساس سفارش مشتری که مشخص شده از کدام شرکت و براساس نرخ پایه باشد یا در صورت رقابت، رنج قیمتی ارائه دهد، کارگزار خرید را برای مشتری انجام می‌دهد. 

حال مشتری می‌تواند در شرایط خرید، قیمت خریداری را به صورت باز به کارگزار واگذار کند، بدین معنی که کارگزار براساس قیمت‌های معاملاتی و دانش خود، خرید معقول را برای شخص انجام می‌دهد. 

منظور از قیمت خرید معقول در بورس کالا از نظر کارگزار و مشتری، قیمتی است که زیر نرخ میانگین معاملاتی یا در صورت رقابت حول قیمت میانگین باشد. 

روال کار در تالار معاملات بدین ترتیب است که بعد از شروع معاملات، چهار زمان‌بندی مختلف برای اقدام به خرید وجود دارد که با رنگ‌بندی‌های مختلف مشخص می‌شود، شروع معاملات نیز معمولا در ساعت ۱۱ قبل از ظهر است.

زمان سبز یا پیش‌گشایش: این زمان بسته به تالارهای مختلف صنعتی، پتروشیمی، صادراتی یا فرعی متفاوت و بین 3 تا 15 دقیقه است. در این زمان خریدار می‌تواند نرخ پایه عرضه محصول مورد نظر خود را بپذیرد. همچنین در این زمان خریدار می‌تواند تناژ ثبت شده کالای مورد نظر خود را تغییر دهد. 

زمان زرد یا حراج: این زمان به مدت ۶۰ ثانیه طول می‌کشد و در این مدت خریدار فقط امکان تایید نهایی نرخ پایه را دارد و امکان تغییر تناژ در این بازه زمانی دیگر برای او وجود ندارد. 

زمان قرمز یا رقابت: مدت زمان این بازه نیز ۶۰ ثانیه است. این زمان در صورتی پیش می‌آید که تقاضا برای یک محصول بیش از تناژ عرضه آن بوده و معمولا رقابت قیمتی پیش می‌آید و کارگزار بر اساس ایستگاه‌های خود تعدادی قیمت را با توجه به نرخ‌های رقابتی پیشنهاد داده و در صورت پذیرش قیمت مورد نظر از طرف بورس کالا، خرید انجام می‌شود. 

*کارگزاری‌ها سفارشات مشتریان خود را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی که با سامانه معاملات بورس در ارتباط هستند انجام می‌دهند.

هر کارگزاری با توجه به تعداد مشتریان خود ممکن است از ایستگاه‌های بیشتری استفاده کند و هر ایستگاه با یک کد، شناسایی می‌شود که هر کد در زمان رقابت قابلیت پیشنهاد دو قیمت را دارد. 

زمان آبی یا نظارت: این مرحله بعد از اتمام معاملات است و صحت و سقم معامله تأیید می‌شود.

در صورتی که مشکلی باشد، معامله به حالت تصمیم‌گیری می‌رود و مدت‌زمان مشخصی برای آن در این صورت در نظر گرفته نشده و به‌صورت نامحدود خواهد بود.

در زمان معاملات ممکن است برای عرضه یک محصول سه حالت پیش آید.

حالت اول زمانی است که میزان تقاضا بیش از حجم عرضه باشد، در این صورت رقابت برای خرید پیش می‌آید و معمولا در چنین حالتی میانگین نرخ معامله بالاتر از نرخ پایه می‌شود. 

در حالت دوم دقیقا برابر با حجم عرضه، حجم تقاضا شکل می‌گیرد که در چنین حالتی معامله بر اساس نرخ پایه انجام می‌شود.

حالت سوم زمانی است که میزان تقاضا برای کالا کمتر از حجم عرضه شده است.

در چنین حالتی حجمی که تقاضا برای آن وجود دارد در زمان اصلی معامله بر اساس نرخ پایه به فروش می‌رسد اما مابقی حجم عرضه که مشتری نداشت وارد سیستم مازاد عرضه شده و کارگزاران خریدار می‌توانند پس از تالار معاملات در دفاتر خود و از طریق سیستم بروکر، کالای مازاد را با همان نرخ کشف‌شده بر روی تابلوی معاملات، خریداری کنند.

زمان‌بندی سیستم مازاد بدین صورت است که پیش از اتمام کامل بازار معاملات به صورت بازه‌های نیم ساعته تا ساعت ۵ بعدازظهر ادامه پیدا می‌کند و درصورتی که در این زمان نیز محصول به فروش نرود، صبح روز بعد راس ساعت ۹ تا ۱۷، مجددا سیستم مازاد باز شده و معامله آن انجام می‌شود. 

امکان حذف مازاد عرضه، بعد از اتمام زمان معاملات آن روز کاری تا قبل از شروع معاملات روز کاری بعد برای کارگزار فروشنده وجود دارد.

بخش اعلامیه خرید

زمانی که محصول مورد نظر شخص از بورس کالا خریداری شد، اعلامیه خرید توسط کارگزار به شخص ارسال می‌گردد. 

در اعلامیه خرید مشخصات کامل خرید انجام شده برای شخص با جزئیات کامل اعم از مشخصات خریدار، مشخصات فروشنده، مشخصات قرارداد، مهلت تسویه، تاریخ تحویل، نوع و تناژ محصول خریداری شده و موارد از این دست مشخص می‌شود. 

شخصی حقیقی یا حقوقی خریدار از بورس کالا، طبق این اعلامیه سه روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تسویه حساب و تامین وجه را انجام دهد. این سه روز بدون جریمه است. 

اما سه روز دیگر نیز همراه با جریمه شخص مهلت دارد تسویه حساب خود را کامل کند. مقدار جریمه برابر با ۰/۲۵ درصد ارزش قرارداد خواهد بود.

چنانچه بعد از این ۶ روز مهلت، شخص نتواند تسویه را کامل کند، معامله به طور کامل فسخ خواهد شد و خریدار مشمول جریمه به ارزش ۵ درصد ارزش قرارداد به‌اضافه دو سر کارمزد خرید و فروش خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نحوه دریافت کد بورسی برای خرید محصول از بورس کالا+ فیلم

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =