کد خبر 10330
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴

آهن نیوز بررسی کرده است

آیا عرضه میلگرد در بورس کالا با توجه به افزایش نرخ دلار با محدودیت رو به رو می‌شود؟

آیا عرضه میلگرد در بورس کالا با توجه به افزایش نرخ دلار با محدودیت رو به رو می‌شود؟

وجود نوسانات نرخ ارز، ادامه انباشت میلگرد و نبود تقاضای مصرفی، بخش فولاد را در تنگنا قرار داده و نسبت حجم فروش به حجم عرضه هر هفته نسبت به ‌روز معاملاتی هفته پیشین کمتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سال گذشته برای صنعت فولاد سالی همراه با انواع چالش‌ها بود که محدودیت‌های انرژی، ابهامات لغو عوارض صادراتی، افزایش نرخ حامل‌های انرژی و لغو معافیت مالیاتی از مهم‌ترین مولفه‌های مهم و موثر بر عملکرد فعالان فولادی بود.

این در حالی است که در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲ افزایش نرخ ارز نیز بر معاملات محصولات فولادی در رینگ فیزیکی تاثیرگذار بود و از این‌رو میزان معاملات طی هفته‌های پایانی سال کاهش یافت. 

با توجه به این موضوع که نوسان نرخ ارز محرک اصلی بازار فولاد به حساب می‌آید و از این‌رو محصولات زنجیره فولاد با افزایش قیمت همراه بودند و این افزایش قیمت باعث شده بود که مشتریان محصولات زنجیره فولاد از خرید امتناع کنند.

سال گذشته تحت‌تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین کمبود انرژی، بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع طویل با مشکل کمبود مواد اولیه و به عبارت بهتر شمش مواجه بودند و از این‌رو میزان تقاضا برای شمش در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالا افزایش یافت.

این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی با محدودیت‌های انرژی همراه بودند و از طرفی این موضوع موجب کاهش تولید شمش در کارخانه‌ها نیز شده بود که سبب می‌شد تحویل سفارش‌ها در ماه پایانی سال به تعویق بیفتد.

در ادامه وضعیت حاکم بر این صنعت این التهاب به بازار میلگرد نیز سرایت کرد، به طوری که در روزهای پایانی سال ‌درصد کمی از میلگردهای عرضه‌شده مورد معامله قرار می‌گرفت و بیشتر خریدها به دلیل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی مقاطع طویل به صورت اعتباری انجام می‌شد.

ادامه افزایش قیمت مقاطع طویل

یکی دیگر از موضوع‌های مهم در صنعت فولاد و به‌ویژه مقاطع طویل، تفاوت قیمت میلگرد در بازار آزاد و بازار فیزیکی است، به طوری که قیمت در بازار آزاد به مراتب کمتر است و این موضوع باعث می‌شود که میزان دادوستد در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران با رکود جدی مواجه شود و از این‌رو رینگ فیزیکی با یک معضل جدید مواجه شده بود و با وجود نوسانات نرخ ارز در اوایل اسفندماه سال گذشته، ادامه انباشت میلگرد و نبود تقاضای مصرفی بخش فولاد را در تنگنا قرار داده بود و نسبت حجم فروش به حجم عرضه هر هفته نسبت به ‌روز معاملاتی هفته پیشین کمتر شده بود و پیش‌بینی‌ها بر این مبنا بود که با پیشروی این شرایط بازار فولاد باید در انتظار یک سقوط جدی باشد.

با توجه به شرایط بخش فولاد در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ و همزمان با ادامه افزایش نرخ ارز می‌توان ادامه شرایط رکود را برای این بخش پیش‌بینی کرد، چراکه بررسی معاملات روز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در اولین روز معاملات رینگ مقاطع طویل میزبان ۸۳‌ هزار و ۴۸۳ تن انواع میلگرد بود که با استقبال ۹۴‌ هزار و ۳۰۵ تنی مواجه شد و در نهایت از این میزان حدود ۴۰‌ هزار و ۷۶۱ تن انواع میلگرد مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر حدود ۴۹‌ درصد از میلگردهای عرضه‌شده به فروش رسید.

با بررسی این معاملات پیش‌بینی می‌شود که با ادامه نوسانات نرخ ارز قیمت شمش در بازار فیزیکی به روند صعودی خود ادامه ‌دهد و از این‌رو نوردکاران با توجه به کمبود نقدینگی خود همچنان برای خرید مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و با درنظر گرفتن افزایش اختلاف قیمت میلگرد در بازار آزاد و رینگ فیزیکی احتمال کاهش معاملات طی هفته‌های آتی وجود دارد.
بررسی بازار صنعتی در روز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه نشان می‌دهد که قیمت پایه میلگرد در بازه ۲۳‌ هزار تا ۲۴‌ هزار و ۷۴۰ تومان به ازای هرکیلوگرم تعیین شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =