کد خبر 10574
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

مدیرعامل فولاد سپهر سبلان در گفتگو با آهن نیوز مطرح کرد:

چرا فولادی‌ها حاضرند شمش را گرانتر ولی به صورت اعتباری بخرند؟

چرا فولادی‌ها حاضرند شمش را گرانتر ولی به صورت اعتباری بخرند؟

مدیرعامل فولاد سپهر سبلان گفت: عرضه اعتباری و رقابت شدید بر سر آن نشان از این است که در بازار فولاد نقدینگی وجود ندارد که تولیدکننده خرید خود را نقدی و باقیمت پایین انجام دهد. 

انصاری فرد مدیرعامل فولاد سپهر سبلان با رد اینکه گفته می‌شود عرضه اعتباری شمش در بورس کالا باعث قیمت‌سازی کاذب برای این محصول شده، تصریح کرد: عرضه اعتباری و رقابت شدید بر سر آن نشان از این است که در بازار فولاد نقدینگی وجود ندارد که تولیدکننده خرید خود را نقدی و باقیمت پایین انجام دهد. 

وی افزود: وقتی سیستم بانکی منقرض شده و امکان اخذ وام و تسهیلات را برای واحدهای فولادی به صفر رسانده، تولیدکننده نقدینگی ندارد که اقدام به خرید نقدی کند و ترجیح می‌دهد با قیمت بالاتر هم شده خرید کند و هزینه آن را سه ماه بعد پرداخت کند. کما اینکه عرضه نقدی فولاد خوزستان با قیمت پایین فروش نمی‌رود اما عرضه اعتباری با نرخ ۲۴ هزار تومان با تقاضای بالا خریداری می‌شود.

انصاری‌فرد با انتقاد از اینکه کار کارشناسی درست بر صنعت فولاد در بخش دولتی و وزارت صمت صورت نمی‌گیرد، تشریح کرد: باید یک تجدید نظر اساسی در شیوه قیمت‌گذاری زنجیره فولاد صورت گیرد و قیمت‌گذاری از ابتدا یا انتهای زنجیره با درنظر گرفتن هزینه تولید و یک سود عرف به تولیدکننده اعلام و اجازه فروش بیشتر ازآن را نیز داده نشود.

او تصریح کرد: اصولا باید شمش نیز بر اساس قیمت پایانی ماده اولیه خود که آهن اسفنجی است نرخ‌گذاری شود.

انصاری فرد انتقاد دیگری نیز به نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا وارد کرد و افزود: اصولا تعیین کف و سقف قیمتی برای محصولاتی مانند شمش اصلا درست نیست، با همین کار حدود هزار و ۵۰۰ تومان تفاوت قیمتی بین کف و سقف شمش است و باید این محصولات نیز مانند آهن اسفنجی به صورت تک نرخی عرضه شود. 

او با اشاره به شرایط سخت تولید در کشور خصوصا برای بخش خصوصی، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ برق به طور ناگهانی در بهمن ۱۴۰۲ حدود ۲/۵ برابر شد که دریافت آن نیز از فرودین صورت می‌گیرد. با این شرایط امکان برنامه‌ریزی چه تولید و چه اقتصادی برای تولیدکننده وجود ندارد چرا که هیچ دورنمای برای آینده خود متصور نیست. 

این فعال صنعتی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیران صنعت فولاد تخصص این کار را ندارند، بیان کرد: باید برنامه‌ریزی صنعت فولاد به صورت کارشناسی مورد بازنگری قرار گیرد و ظرفیت این زنجیره به لحاظ صدور مجوز تولید در بخش‌های مختلف بررسی شود که اگر اشباع از تولید است دیگر اجازه ورود سرمایه به این بخش داده نشود و سرمایه تزریق بخش‌های دیگر اقتصادی در کشور شود. 

مدیرعامل فولاد سپهر سبلان در نهایت تسهیل صادرات را تنها راه ادامه حیات این صنعت عنوان کرد و افزود: با توجه به این که از حدود ۳۲ میلیون تن تولید فولاد کشور حدود ۱۰ میلیون تن، آن هم با سختی به مصرف داخلی می‌رسد باید تصمیم‌گیران برای ۲۲ میلیون مابقی برنامه‌یزی صادرات را در نظر بگیرند وگرنه حتما این صنعت به زودی با شکست مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 10574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =