کد خبر 1085
۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

گرانی ساخت‌وساز، دلیل تقاضای کم بازار فولاد

گرانی ساخت‌وساز، دلیل تقاضای کم بازار فولاد

رکود حاکم بر بازار چند دلیل عمده دارد که دلیل اول گرانی ساخت‌وساز است که باعث شده متقاضیان خرید مسکن توان خرید نداشته باشند و همین موضوع باعث کاهش تقاضا در محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، ورق شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار آهن در چند ماه اخیر، در انتظار برجام است که این امر این بازار را دچار کسادی کرده است، به طوریکه در این مدت، خرید آهن‌آلات با انتظار فروشندگان تناسبی ندارد.

بنا به گزارش‌های میدانی از (بازارآهن مکان) و (شادآباد) بازار آهن‌فروشان تهران، این بازار با تقاضای زیادی روبه‌رو نیست البته که فعلاً تمام بازارها در حال طی کردن روزهایی مشابه یکدیگر است و با توجه به اخبارهای مختلف برجام در حال افت و خیز و فرود و صعود هستند.

نکته قابل تأمل این است که کمبود ساخت‌وسازها و نبود نقدینگی از دیگر دلایل رکود این بخش محسوب می‌شود و فعالان امید دارند تا با تحقق برجام شرایط آن بهبود یابد.

در ادامه برای اطلاع از جزییات بیشتر از روند بازار آهن‌آلات و چگونگی شرایط خرید و فروش، به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران رفتیم.

حمیدرضا رستگار، در گفتگو با فولادبان با تأکید بر تأثیر مذاکرات بر بازار آهن اظهار کرد: آهن در بازه مذکور تفاوت قیمت محسوسی نداشته است ولی به دلیل کاهش ساخت‌وسازها و بلاتکلیفی بازارها مصرف آهن، کاهش داشته و بازار در رکود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران با اشاره به اینکه تحقق مذاکرات هم‌معنا با خروج از رکود در همه بازارها خواهد بود تصریح کرد: همان‌طور که دلار به دلیل انتشار خبرهای مختلف به‌ویژه اخبار مرتبط با برجام در حال افت‌وخیز است، بازار آهن‌آلات هم به‌تبع از آن عمل می‌کند.

وی افزود: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد بازار آهن به ثبات می‌رسد لذا نگران افت‌وخیز بازار نیستیم بلکه منتظر نتیجه مذاکرات هستیم تا با ایجاد ثبات، بازار آهن هم به ثبات برسد.

در ادامه این فعال صنفی با اشاره به اینکه بازار آهن‌آلات بی‌رمق شده است، گفت: رکود حاکم بر بازار چند دلیل عمده دارد که دلیل اول گرانی ساخت و ساز است که باعث شده متقاضیان خرید مسکن توان خرید نداشته باشند و همین موضوع باعث کاهش تقاضا در محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، ورق شده است.

وی به عامل دوم رکود در بازار آهن اشاره کرد و گفت: دامپینگ بین روسیه و چین در خصوص آهن و فولاد باعث شده تا قیمت‌های جهانی کاهش یابد بنابراین این مساله باعث کاهش قیمت آهن‌آلات در داخل کشور شده است.

این فعال بازار بیان داشت: روسیه به دلیل دورزدن تحریم‌ها و سرپا نگه‌داشتن تولیدات و کارخانه‌های خود تولیدات آهن و فولاد خود را زیر قیمت بازار عرضه می‌کند و همین موضوع بازار جهانی فولاد را با رکود و افت قیمت زیادی مواجه کرده است.

وی در مورد تاثیر این وضعیت بر قیمت آهن و فولاد کشور، گفت: بازار ما هم از این وضعیت مستثنی نیست و این وضعیت باعث شده تا قیمت‌ محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، پروفیل، ورق کاهش یابد.

رستگار گفت: همانطور که اشاره شد افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و گرانی مسکن نیز باعث شده تا تقاضا برای آهن آلات در بازار کم شود و این کاهش تقاضا نیز باعث شده تا قیمت‌ها رشد منفی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه نوسانات قیمت باعث می‌شود تا کارخانجات نتوانند تولیدات خود را حفظ کنند زیرا اساساً دپو کردن آهن و فولاد به دلیل افت کیفیت توجیه ندارد.

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران درباره نحوه تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار آهن و فولاد کشور گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن فولاد مازاد در کشور تولید می‌شود که برای این حجم از تولید باید صادرات داشت.

به گفته وی، در زمینه تولید محصولات فولادی با رشد تولید مواجه نبوده‌ایم بلکه همانطور که اشاره شده دو مساله داخلی و خارجی باعث کاهش قیمت‌ها شده که البته از فرصت حاصله می‌توان به نحو احسن استفاده کرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =