کد خبر 1242
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در فازِ بلاتکلیفی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در فازِ بلاتکلیفی

این روزها در بازار برخی کواقع مشاهده شد که بازار داخلی آهن و فولاد کشور تابعی از نوسانات بازارهای جهانی است و در برخی مواقع خلاف بازار جهانی عمل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هفته گذشته که فعالان اقتصادی از احیای برجام دست شستند نرخ دلار در بازار آزاد اوج گرفت و بازار آهن به تکاپو افتاد که تا امروز به طور جزئی اثرات آن قابل مشاهده است. بازار پس از چند روز تعطیلی درحالت ریکاوری قرار دارد و از آنجایی که در روزهای پایانی تابستان قرار داریم و هفته آینده نیز تقریباً نیمه تعطیل است، بنابراین افزایش ناگهانی و شارپی قیمت‌ها در ابتدای مهرماه امری بعید و دور از انتظار است اگرچه قیمت پایه شمش و مقاطع فولادی در دو هفته پیش‌رو احتمال افزایش جزئی نرخ این محصولات را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه به بررسی انواع بازارهای فعال در زمینه آهن وفولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

امروز دلار در بازار آزاد، با کاهش ۲۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود.

در بازار میلگرد اکثرا شاهد ثبات قیمت و افزایش ۱۰۰ تومانی دو شرکت تا این لحظه بودیم. قیمت روز میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابت بود اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در چند شرکت مشاهده شد، همچنین در برخی مبادی فروش از جمله کارخانه بردسیر کرمان، راد همدان و ... افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز مشهود بود. 

در بازار نبشی و ناودانی شرکت ناب تبریز مثل دیروز تغییر قیمت نداشت و شرکت اشتهارد نیز تغییر بر قیمت ها اعمال نکرد و مابقی شرکت‌ها تا این لحظه اعلام قیمت نکرده‌اند.

نرخ تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت بود و در شرکت ذوب آهن شاهد بالا رفتن اکثر بخش‌های کیلویی بودیم و کاهش قیمت ۱۰ تا ۶۰ هزار تومانی نرخ اغلب شاخه‌های پرفروش هستیم.

نرخ روز قوطی پروفیل و قیمت انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در عمده مبادی فروش بدون تغییر اعلام شد و تنها چند شرکت حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی نوسانات پراکنده نیز مشهود بود؛ به عنوان مثال کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی شاخه‌های خود کاهش ۱۰ الی ۶۰ هزار تومانی داشت و کارخانه تیرآهن ظفربناب با افزایش ۱۰ هزار تومانی محصولات خود را عرضه کرد.

 قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی افزایش قیمت داشت که به طور میانگین حدود ۵۰۰ تومان برآورد شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب مبادی فروش ثابت بود درحالی که چند شرکت مانند نبشی جاوید بناب، نستا و ... حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴ هزار و ۸۷ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۸۳۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۶۵۴ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۰۰ هزار و ۲۵۶ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳ هزار و ۳۲۰ واحدی، رقم ۹۷۵ هزار و ۲۶۴ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «کگل»، «حکشتی»، «وپاسار»، «خودرو»، «فخوز» و «ذوب» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «خچرخش»، «خکار»، «فپنتا»، «زمگسا» و «ختوقا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «تکمبا»، «ثاباد»، «سکرد»، «کاذر» و «غدشت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قراربود ۶۶۵ هزار و ۷۶۰ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که از این میزان ۶۰۴ هزار و ۹۴۰ تن آن روی تابلو معاملات بورس کالا قرار گرفت.

در همین حال، ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت به دلیل کمبود تقاضای لازم ازروی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

همچنین، تختال با کاهش حجم عرضه روبرو شد و ۹۰ هزارتن این محصول روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت به همین میزان فروخته شد.

علاوه براین، با توجه به میزان تقاضای ۲۸۹ هزار و ۹۵۰ تنی شمش بلوم ۱۹۴ هزار و ۸۴۰ تن روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار ۱۸ هزار و ۸۲۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است.

براین اساس، ۳۲۰ هزار و ۱۰۰ تن ورق گرم با تقاضای ۵۴۰ هزار و ۱۰۰ تنی مواجه شد و به طور کامل معامله شد.

ضمن این که امروز بورس کالا در نامه‌ای شرایط خرید ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان را ابلاغ کرد. از روز جاری (دوشنبه ۲۸ شهریور) تا اطلاع ثانوی خرید ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان به صورت بدون اعمال سقف سهمیه بهین یاب برای مشتریان دارای مجوز محصول امکان‌پذیر است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =