کد خبر 1279
۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

تور گردشگری صنعتیِ کرمان/ بازدید از ۵ پروژه فولادی

 تور گردشگری صنعتیِ کرمان/ بازدید از ۵ پروژه فولادی

یک سفر یک روزه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه از ۵ پروژه فولادی در شهرستان سیرجان، گرچه سختی‌هایی داشت اما جذابیت آن به علت دیده شدن پیشرفت‌های جامعه صنعتی استان بسیار بیشتر بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کرمان؛ بهشت معادن کشور بعد از کش و قوس‌های فراوان از سوی مسئولان و نظام سخت‌گیرانه کارخانجات به علت شدت حساسیت تولید در واحدهای صنعتی و خطراتی که معمولاً در این واحدها وجود دارد، اولین تور گردشگری صنعتی به میزبانی سازمان صمت شمال استان کرمان برای خبرنگاران فراهم شد.

یک سفر یک روزه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه از ۵ پروژه فولادی در شهرستان سیرجان، گرچه سختی‌هایی داشت اما جذابیت آن به علت دیده شدن پیشرفت‌های جامعه صنعتی استان بسیار بیشتر بود.

اولین پروژه‌ای که از آن بازدید شد؛ پروژه در حال احداث خط تولید ۳.۵ میلیون تنی آهن اسفنجی گهر زمین در شهرستان بردسیر بود، این پروژه با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیاردی دو سهام‌دار بزرگ گل گهر و گهر زمین رقم خورده است و برای اجرای این طرح صنعتی ۲۴۰ هکتار زمین در اختیار این واحد صنعتی قرار گرفته بود و با پیمانکاری شرکت فکور صنعت تهران در حال اجرای کارگاهی بود.

بعد از ۲۰ دقیقه به صنایع فولادی مشیز بردسیر رسیدیم که تولید اصلی این کارخانه آهن اسفنجی، میلگرد و بیلت فولادی در سه سایز مختلف بود، ضمن بررسی پروژه‌های جدید این واحد صنعتی که تماماً با متخصصان داخلی در حال انجام بود، سخنان قائم مقام این کارخانه اندکی هم از نظر عملکرد موفق در طرح‌های توسعه و هم مشکلات این واحد تولیدی تامل برانگیز بود.

حسن‌زاده بزرگ‌ترین مشکل در این کارخانه را تلرانس‌های برقی عنوان کرد و گفت: ما در تابستان به علت قطعی‌های مکرر برق یکی از کوره‌های ذوب خود را که با صنعت قوس الکتریکی کار می‌کرد از دست دادیم.

وی ادامه داد: برای اینکه مشکل برقی خود را حل کنیم به دنبال ایجاد نیروگاه برقی هستیم که کارهای مطالعاتی آن به پایان رسیده است.

حسن زاده یکی از بزرگ‌ترین اقدامات این واحد صنعتی را تولید و ساخت دستگاه بریکت‌ساز عنوان کرد و گفت: به همت متخصصان داخلی در این کارخانه توانستیم دستگاه بریکت‌ساز که پودر آهن اسفنجی را با چسب مخصوص آهن به شکل توپک‌های کوچکی در می‌آورد و دوباره می‌توان به خط تولید برگرداند.

قائم مقام مدیر کارخانه تاکید کرد: سالانه ما نزدیک به ۱و نیم درصد در تولید آهن اسفنجی صرفه‌جویی می‌کنیم که این فقط به سبب دستگاه بریکت‌سازی است که با یک هشتم قیمت جهانی در کارخانه ساخته شده است.

وی به حذف آرسنیک از آب منطقه بردسیر اشاره کرد و گفت: با جمع شده گرد آهن اسفنجی و تبدیل آن به بریکت ارسنیک نیز از آب حذف شده است و سلامتی را به مردم هدیه کرده‌ایم.

بعد از بازدید از صنایع فولاد مشیز راهی کارخانه فولاد سیرجان ایرانیان در بردسیر شدیم که زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی میدکو بود.

کامبیز توکلی جانشین مدیر مجتمع سیرجان ایرانیان در دیدار با خبرنگاران عنوان کرد: فولاد سیرجان ایرانیان ۴ کارخانه دارد که دو کارخانه گندله و کنسانتره در سیرجان است اما خطوط تولید آهن اسفنجی و احیاء مستقیم در شهرستان بردسیر قرار دارند و طرح توسعه‌ای این کارخانه که تولید ۱.۵ میلیون تن آهن اسفنجی است بعد از اخذ مجوز در حال احداث است که برای ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.
وی به نوع احیاء مستقیم اشاره کرد و گفت: در اصل بعد از اینکه آهن اسفنجی تولید شد به علت وجود اکسیژن در این قطعات خلوص آهن کم می‌شود بنابراین در کارخانه احیاء مستقیم اکسیژن آهن کشیده می‌شود و ماده باقی مانده تبدیل به شمش فولادی می‌شود و آماده صادرات خواهد بود.
بعد از بازدید از واحد صنعتی فولاد سیرجان ایرانیان عازم واحد صنعتی جهان فولاد بردسیر شدیم که این کارخانه نکات جالب توجهی را داشت.

محمودی مدیر کارخانه جهان فولاد اذعان کرد: این کارخانه از سال ۶۸ کلنگ زنی شده است و ۱۸ طرح برای این کارخانه اعم از ماشین‌سازی تا تولید ورق بدنه خودرو نوشته شد اما هیچکدام به مرحله اجرا در نیامد تا در سال ۹۵ طرح فولادسازی در این واحد صنعتی تصویب و به اجرا در آمد.
وی تاکید کرد: کارخانه جهان فولاد بهترین نوع از ارقام میلگرد آجدار، بیلت فولادی آلیاژی و میلگرد به صورت کلاف را تولید می‌کند و تا کنون در سطح جنوب شرق مورد توجه اکثر مشتریان بوده است و تا کنون نیم میلیون تن میلگرد را به صورت سالانه تولید کرده است و دو واحد بیلت و میلگرد کلافی را نیز در طرح توسعه قرار داده است.
این سفر یک روزه با نشست خبری مدیر کل صمت شمال به اتمام رسید اما جنبه‌های بسیاری از این سفر را به ما نشان داد.

کار در کارخانه‌های فولادی گرچه کمک شایانی به اشتغال دارد اما با سختی‌هایی نیز همراه است، که بزرگ‌ترین این سختی تحمل گرمای کوره‌های ذوب و پاتیل‌های بزرگ تبدیل سنگ اهن به شمش و آهن اسفنجی است، این پاتیل‌ها حرارت بالایی دارد و یک قطره از مواد ذوب اگر بر قسمتی از بدن بچکد، بی‌شک آن قسمت از بدن را سوراخ خواهد کرد، اما همت جوانان ایرانی سبب شده است از کار در این مکان‌ها نهراسند و رزمنده اقتصادی این کشور شناخته شوند.
با وجود تمام این واحدهای فولادی باید گفت؛ استان کرمان هنوز راه درازی را در رسیدن به صنعتی شدن دارد که نیازمند حرکت جهادی همه مسئولان از کسانی که مجوزهای لازم را صادر می‌کنند تا سرمایه‌گزاران و مجریان طرح‌ها، است.

پایان پیام

کد خبر 1279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =