کد خبر 1344
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رشد دلار بازار را تکان داد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رشد دلار بازار را تکان داد

در کنار محرک ارز، مسائلی از قبیل کسری بودجه، به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، تداوم چاپ پول و افزایش نقدینگی، رشد قیمت دلار در نیمه دوم سال نیز از عوامل تقویت بازار آهن خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخالی این روزها، قیمت میلگرد باید ثابت بماند چون عرضه محدود است ولی قیمت شمش با نوسان نرخ ارز با افزایش صادرات روبرو خواهد شد. طبعاً محدودیت عرضه به کمک قیمت آن خواهد آمد.

گفتنی است بازار تیرآهن غالباً دچار هیجانات غیرواقعی می‌شود و نرخ این محصول به نحوه فروش و همچنین آزادسازی محصولات ذوبی وابسته است، در نتیجه بهتر است برای بررسی روند واقعی بازار قیمت میلگرد اجدار را مدنظر و بررسی قرار بدهیم. 

بازار ورق گروگان عرضه‌های مبارکه است. مبارکه در صورت تبعیت از بازار جهانی و کاهش قیمت در بازار داخل با مشکلات زیادی در بورس سهام روبرو خواهد شد. بنابراین سیاست کاهش شدید قیمت نمی‌تواند اجرا شود. کلاً با توجه به احتیاط فعالان بازار موجودی انبارها در حداقل می‌ماند و عامل تعیین‌کننده روند بازار نرخ ارز خواهد بود.

امروز نیز بازار، شاهد برخی هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار است که ممکن است به تقاضای سرمایه‌ای منجر شود اما این موضوع به میزان هیجانات غالب و تحریک بخش تقاضا بستگی دارد. البته که در کنار محرک ارز، مسائلی از قبیل کسری بودجه، به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، تداوم چاپ پول و افزایش نقدینگی، رشد قیمت دلار در نیمه دوم سال نیز از عوامل تقویت بازار آهن خواهد بود.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال آهن و فولاد در بازار داخلی پرداخت شده است.

بازار آهن

امروز نرخ دلار با ۲۰۰ تومان کاهش به ۳۲ هزار ۳۰۰ تومان رسید و در بازار آهن شاهد افزایش آرام قیمت‌ها در تعداد قابل توجهی از مبادی فروش هستیم.

قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشت و برخی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند، شرکت نورد آریان فولاد نیز ۵۰ تومان کاهش قیمت داشت. در روز گذشته نیز شاهد افزایش قیمت میلگرد آجدار در برخی حوزه‌ها بودیم که حدود ۵۰ الی ۲۵۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها مانند قیمت روز ورق سیاه، ورق استیل و ... روز گذشته تغییر چندانی تجربه نکرد و تنها برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی کاهش داشت. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تقریبا در همه کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم ۵۰ تا ۲۵۰ تومان افزایش یافت و در مابقی محصولات نیز اغلب شاهد ثبات قیمت هستیم.

قیمت قوطی و آهن و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند.

نرخ تیرآهن کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، نرخ شاخه‌ها پرفروش در شرکت ذوب آهن ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافت.اما در کل در بسیاری از شرکت‌ها ثبات داشت، تیراهن ذوب آهن اصفهان نوسانات متعددی تجربه کرد و برخی سایزها از ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

قیمت پروفیل در شرکت صدرا با ثبات محصول با ضخامت ۲ و افزایش ۲۰۰ تومانی برخی محصولات اعلام شد، شرکت‌ نیکان ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و مابقی شرکت‌ها هنوز اعلام قیمت نکردند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۸ هزار و ۸۲۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۵۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۱۹ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۸۲ هزار و ۱۱۸ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با کاهش ۵ هزار و ۴۳۲ واحدی، رقم ۹۴۲ هزار و ۴۷۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «وپاسار»، «میدکو»، «فارس»، «کچاد»، «شپنا»، «بفجر» و «اخابر» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دانا»، «دسبحان»، «سصفها»، «غنوش» و «بورس» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«سخزر»، «ولملت»، «وپاسار»، «تکمبا» و «حپترو» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در جریان برخی اعتراضات به نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا، کارشناسان این حوزه نیز اظهار کرده‌اند که در شرایطی که کمبود شمش در بازار مشاهده شود، خرید آن در نرخ پایه افزایش می‌یابد؛ در شرایطی که شمش تقاضای بالایی داشته باشد، محصولات تولید شده از آن نیز با استقبال خوبی مواجه خواهند شد.

امروز یکشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، در تالار صنعتی بورس کالا از ۴۰ هزار تن محصول فولادی هیچ محصول فولادی مورد معامله قرار نگرفت.

در همین حال، ۴۰ هزارتن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۸۴ هزارو ۳۶۸ ریال عرضه شد که به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلومعاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =