کد خبر 1359
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ سردرگمی روند بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ سردرگمی روند بازار

بازار آهن این هفته نوسانات زیادی داشت به طوری که روند قیمت‌ها در بعضی از اوقات مشخص نبود و استعلام قیمت تنها به صورت تلفنی امکان‌پذیر بود و برخی از تولیدکنندگان فروش خود را بستند.

به گزارش پایگاهرخبری آهن‌نیوز، جایگاه قیمت فولاد و آهن در بازار داخلی ایران، به شدت تحت‌تاثیر شرایط سیاسی-اقتصادی کشور قرار دارد. از جمله این مناسبات، مذاکرات برجام بوده و درصورت توافق، باتوجه به رونق مجدد تولید، افزایش پروژه‌های عمرانی و صادرات محصولات، می‌توان شاهد روندی مثبت در قیمت‌گذاری این محصولات بود. اما در حال حاضر با در نظر گرفتن اوضاع فعلی کشور و اقتصاد جامعه، به نظر می‌رسد میزان تولید فولاد در سال جاری کمتر از سال گذشته باشد، البته عمده‌ترین دلایل آن را باید رکود جهانی، جنگ بین روسیه و اوکراین و کاهش انرژی نفت و گاز در اروپا دانست.

بازار آهن این هفته نوسانات زیادی داشت به طوری که روند قیمت‌ها در بعضی از اوقات مشخص نبود و استعلام قیمت تنها به صورت تلفنی امکان‌پذیر بود و برخی از تولیدکنندگان فروش خود را بستند. در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

امروز در حالی که نرخ دلار کانال ۳۳ هزار تومان را لمس کرد بود با ۸۰۰ تومان کاهش قیمت به ۳۲ هزار ۲۰۰ تومان رسید و در بازار آهن شاهد افزایش فرکانس‌های رشد قیمت در اکثر مبادی فروش هستیم.

قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و برخی‌ شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند. کف نرخ پیشنهادی میلگرد در بازار دیروز به حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، متوسط قیمت این محصول نیز حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد که افزایش ۶۰ تومانی داشت. به نظر می‌رسد با توجه به رشد ۲۰۰ تومانی نرخ شمش فولادی، قیمت میلگرد آجدار نیز افزایش بیابد اما این رشد مثبت تدریجی خواهد بود.

قیمت روز ورق‌ آهن، ورق استیل و انواع ورق‌های گرم روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شدند اما ورق سیاه فولاد مبارکه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در غالب مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز با بازار همسو شده و در بسیاری از شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. در سه شرکت سپهر ایرانیان، نورد اشتهارد و نیکان پروفیل ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و قیمت مابقی اکثریت محصولات نبشی و ناودانی ثابت است.

نرخ روز تیرآهن در اغلب مبادی فروش افزایش قیمت داشت؛ نرخ اکثر محصولات کیلویی تیرآهن ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت و اغلب محصولات شاخه‌ای شرکت ذوب آهن نیز ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳ هزار و ۳۱۱ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۱۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۹۹۸ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۸۱ هزار و ۱۱۳ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۹ هزار و ۵۰۵ واحدی، رقم ۹۳۲ هزار و ۸۵۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «میدکو»، «وغدیر»، «بفجر»، «شپنا»، «ذوب»، «وصندوق» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دسبحان»، «حتوکا»، «سکرد»، «خزامیا» و «غپینو» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

همچنین نمادهای «کگاز»، «شلعاب»، «زمگسا»، «فاذر» و «مرقام» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، قرار بود ۲۹۷ هزار و ۱۲۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان ۲۸۴ هزار و ۷۰ تن به روی تابلو راه پیدا کرد.

در همین حال، امروز شاهد عرضه ۱۷۱ هزار و ۷۰ تن شمش بلوم بود که با وجود تقاضای ۳۳۳ هزار و ۶۷۰ تنی این محصول، ۱۳۰ هزار و ۶۶۰ تن آن به فروش رسید.

همچنین، از ۸ هزارتن ورق قلع اندود در تابلوی معاملاتی بورس کالا تمام آن فروخته شد.

بر این اساس، ورق سرد با تقاضای۲۷ هزار و ۵۵۰ تنی روبرو شد و ۱۵ هزار تن این محصول به طور کامل معامله شد.

همچنین، تختال با کاهش حجم عرضه مواجه شد و ۹۰ هزار تن این محصول روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت همان ۹۰ هزار تن به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =