کد خبر 1395
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

دلار عاملِ هجوم نقدینگی به بورس کالا شد

دلار عاملِ هجوم نقدینگی به بورس کالا شد

هجوم نقدینگی با هدف در امان ماندن از کاهش ارزش پول ملی در کشور و تبدیل به کالا مهم‌ترین دلیل روتق نسبی رینگ مقاطع طویل فولادی در روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سیگنال مثبت ارزی در بازار آزاد کشور ظرف هفته دوم مهر ماه و ثبت رکوردهای جدید برای نرخ دلار در بازار آزاد به رونق رینگ صنعتی بورس کالای ایران منجر شد. درواقع واهمه از کاهش ارزش پول ملی باعث شد تا متقاضیان ترجیح دهند تا هر چه سریع‌تر خرید کرده و به این ترتیب با تبدیل نقدینگی به کالا، از تبعات تورمی در امان بمانند.

در حالی که رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی در کشور باعث شده بود تا ظرف هفته‌های اخیر کمتر از ۱۰ هزار تن شمش از بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش برسد، این هفته بالغ بر ۵۰ هزار تن میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا به فروش رفت. هجوم نقدینگی با هدف در امان ماندن از کاهش ارزش پول ملی در کشور و تبدیل به کالا مهم‌ترین دلیل روتق نسبی رینگ مقاطع طویل فولادی در روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه بود.

در روز دوازدهم مهر ماه نوردکاران بالغ بر ۲۰۱ هزار تن میلگرد با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۶۷۰ تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند که از این میزان برابر ۵۰ هزار تن با میانگین نرخ ۱۴ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد. اگرچه افزایش ارزش دلار در بازار آزاد باعث شد تا تجار نسبت به خرید میلگرد اقدام کنند، اما در شرایط کنونی نیز تمایل برای خرید میلگرد با نرخ کمتر به مراتب بیشتر است.

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته دوم مهر و در روز دوشنبه یازدهم مهر ماه نسبت به هفته قبل افزایشی حدود ۲۰۰ تومانی در کف و سقف قیمتی داشت. با وجود افزایش قیمت پایه فولاد، اما استقبال خوبی از شمش از سوی متقاضیان انجام شد. به این ترتیب برای ۱۸۳ هزار تن شمش فولاد عرضه شده با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان تقاضایی برابر ۳۳۵ هزار تن در بازار به ثبت رسید که از این میزان در نهایت ۱۴۵ هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان به فروش رفت. واهمه از صعود نرخ ارز در بازار داخل باعث شد تا ۸۷ درصد عرضه‌های شمش فولاد با وجود رشد قیمت پایه مورد معامله قرار گیرد.

در حالی نرخ شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران افزایش می‌یابد که همچنان بازار آهن و فولاد در دنیا در رکود به سر می‌برد و این رکود زمینه افت نرخ آن را فراهم کرده است.

کد خبر 1395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =