کد خبر 1510
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان انتقاد کرد

گلایه‌ها به قیمت‌گذاری دستوری

گلایه‌ها به قیمت‌گذاری دستوری

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: زمانی که میزان تولید فولاد بیش از نیاز بازار داخل است، صادرات محصولات باید در دستور کار قرار بگیرد اما قیمت گذاری دستوری و صدور بخشنامه های خلق الساعه فرصت‌هایی را که از جنگ روسیه و اوکراین برای صادرات فولاد ایران ایجاد شده بود، از بین برد.

به گزارش آهن‌نیوز، ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در دیدار با محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و معاون وزیر و افشین پروین پور مشاور وزیر صمت و عضو شورای عالی مسکن گفت: ۷۵ درصد از تولید فولاد جهان به به روش کوره بلنداست که در ایران ذوب آهن اصفهان به عنوان یک برند جهانی،این شیوه تولید را در دهه ۴۰ بنیان نهاد.

رخصتی افزود: ذوب آهن اصفهان هم اکنون به همراه شرکت های پیمانکار که سهام آنها صد در صد متعلق به کارخانه است، برای حدود ۱۷ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و حیات مجموعه معادن زغال سنگ کشور نیز به تولید این مجتمع عظیم صنعتی وابسته است.

وی خاطر نشان کرد : ذوب آهن اصفهان به لحاظ دانش و تخصص نیروی انسانی و تلاش و کوشش جهادی با مشکلی مواجه نیست اما متاسفانه بی مهری های بسیاری را از خارج از مجموعه تحمل می کند، از جمله هزینه مصرف گاز کارخانه حدود ۱۰ برابر شده است در حالی که این مجتمع عظیم صنعتی به دلیل شیوه تولید از یارانه انرژی برخوردار نیست. 

رخصتی، تامین کک و زغال مورد نیاز ذوب آهن با توجه به شیوه تولید این شرکت را از جمله دیگر چالش ها عنوان کرد و گفت: تامین این مواد اولیه،سالانه هزینه بسیار بالایی را جدای از محدودیت های تحریم و چالش های ترانزیتی و ... به کارخانه تحمیل می کند با  این وجود، مشکلات را تحمل می کنیم تا بتوانیم فولاد تمیز را بر اساس سیستم VD در کارخانه تولید کنیم و نورد انواع محصولات را داشته باشیم. 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: همزمان با تاسیس این شرکت،اکتشاف و استخراج از معادن کشور بنیان نهاده شد اما امروز ذوب آهن برای تامین مواد اولیه در بلند مدت با محدودیت مواجه است .

وی راهکار حل این مشکل را برخورداری از پهنه معدنی اختصاصی دانست تا این شرکت بتواند با تولید بیشتر در کنار تامین نیاز داخل، سهم بیشتری در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی گفت : قیمت گذاری دستوری آسیب های بسیاری را به جریان تولید و صادرات فولاد کشور وارد ساخت. زمانی که میزان تولید فولاد در کشور بیش از نیاز بازار داخل است،صادرات محصولات باید در دستور کار قرار بگیرد،اما قیمت گذاری دستوری و صدور بخشنامه های خلق الساعه،فرصت هایی که از جنگ روسیه و اوکراین برای صادرات فولاد ایران ایجاد شده بود ، از بین برد و به دنبال آن بازارهای صادراتی که به سختی شناسایی و حفظ شده بودند، از دست رفتند.

رخصتی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان در کنار تولید انواع فولادهای ساختمانی،سبد محصولات صنعتی و ارزش افزای کارخانه را متناسب با نیاز بازار،روز به روز گسترش می دهد که از جمله آنها تولید انواع تیرآهن بال پهن است .

وی افزود: با توجه به شعار دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال،هم اکنون کلیدی ترین مصرف کننده سبد مقاطع ساختمانی ذوب آهن اصفهان،وزارت راه و شهرسازی است و ذوب آهن نیز توانمندی تولید هر گونه مقاطع ساختمانی متناسب با نیاز این طرح را دارا می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =