کد خبر 155
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

ذخایر سنگ‌آهن کشور پاسخگوی ۱۳ سال‌ استخراج است

ذخایر سنگ‌آهن کشور پاسخگوی ۱۳ سال‌ استخراج است

با استخراج سالانه ۱۶۶‌ میلیون تن سنگ‌آهن، ذخایر کشور تقریباً پاسخگوی حدود ۱۳ سال‌ بعد از افق ۱۴۰۴ را دارد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سال‌ ۱۳۵۱ تا پایان ۱۳۹۹ حدود ۹۵۴‌ میلیون تن سنگ‌آهن از معادن ایران استخراج شده است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، آمارها از میزان ذخایر سنگ آهن ایران تا سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که در صورت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و تولید بر اساس برنامه‌های در نظر گرفته شده بیش از ۸/ ۰ میلیارد تن سنگ‌آهن در کشور مصرف خواهد شد.

 بنابراین طبق این گزارش، با روند فعلی استخراج سنگ‌آهن و تولیدات سایر محصولات زنجیره فولاد، تحقق اهداف سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکانپذیر نخواهد بود.

به عبارتی با استخراج سالانه ۱۶۶‌ میلیون تن سنگ‌آهن، ذخایر کشور تقریباً پاسخگوی حدود ۱۳ سال‌ بعد از افق ۱۴۰۴ را دارد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سال‌ ۱۳۵۱ تا پایان ۱۳۹۹ حدود ۹۵۴‌ میلیون تن سنگ‌آهن از معادن ایران استخراج شده است.

همچنین در سال‌ ۱۴۰۰ میزان استخراج سنگ‌آهن در معادن دولتی وابسته به ایمیدرو ۷۶‌ میلیون تن بوده است.

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که میزان حفاری انجام شده در ایران در طول ۸ سال ‌برابر حفاری سالانه کشورهای توسعه‌یافته معدنی است. البته آمارهای منتشرشده مربوط به بخش دولتی است و از میزان استخراج سنگ آهن بخش خصوصی آمارهای دقیقی در دسترس نیست.

نبود دستگاه‌های بروز و قدیمی بودن آنها و استفاده از شیوه‌های سنتی از دلایل مهمی است که باعث شده تا آن گونه که باید از معادن سنگ آهن در کشور نتوانیم به خوبی بهره‌برداری کنیم.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که میزان ذخایر کشف‌شده زغال‌سنگ در سال‌های ۹۳ تا ۹۹ معادل ۲۵۶‌ میلیون تن ذخیره جدید است.

همچنین تعداد معادن زغال‌سنگ ۲۰۶ حلقه، ذخایر زمین‌شناسی ۱۱ تا ۱۴‌ میلیارد تن، ذخایر قطعی معادل ۴/ ۱۱۴۰ میلیون تن، ذخیره قطعی سنگ کک‌شو معادل ۲/ ۸۸۰ میلیون تن، ذخیره قطعی زغال‌سنگ حرارتی معادل ۷/ ۲۵۶‌ میلیون تن و ذخیره تفکیک نشده نیز ۵/ ۳‌ میلیون تن برآورد شده است.

کارشناسان معتقدند با استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید باید به دنبال اکتشاف منایع جدید زغال سنگ برویم.

پایان پیام/ف

کد خبر 155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =