کد خبر 1612
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

قرمز پوشی فلزات، اقتصاد دنیا را به رکود برد

قرمز پوشی فلزات، اقتصاد دنیا را به رکود برد

افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و تمرکز دولت چین بر امنیت سیاسی، با شدت دادن به احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه کاهش تقاضا در بازارهای کالایی را فراهم کرده و این موضوع به قرمزپوشی بازار فلزات پایه منجر شده است.

 بازار فلزات صنعتی ظرف هفته جاری در بازارهای جهانی با کاهش نرخ مواجه و قرمزپوش شد؛ به نحوی که ظرف ۳ روز ابتدایی هفته از بهای مس، آلومینیوم، سرب، قلع و روی در معاملات آتی کامکس و بورس فلزات لندن کاسته شد.

شاخص قیمت فلزات در بورس لندن نیز تا ۳ هزار و ۵۰۱ واحد در روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر عقب نشست و به این ترتیب این شاخص در بازه زمانی هفتگی کاهشی ۲.۲ درصدی، در بازه زمانی ماهانه افتی ۴.۸ درصدی و در بازه زمانی سالانه کاهشی ۲۵.۳ درصدی را به ثبت رساند. با توجه به استمرار افت نرخ فلزات در معاملات بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر، انتظار می‌رود که عقبگرد شاخص قیمت فلزات در بورس لندن نیز شدت بیشتری بگیرد.

موارد مطرح شده در نشست حزب کمونیست چین ظرف ۴ روز ابتدایی برگزاری مهم‌ترین دلیل عقبگرد بهای فلزات پایه در بازارهای جهانی ظرف هفته جاری بود.
تصویب محرک‌های جدید برای بازگرداندن اقتصاد کشور چین به مسیر رشد، از جمله تصمیمات مهم پیش روی حزب کمونیست است که تاثیرات قابل توجهی در بازارها دارد. هم اکنون سیاست کووید صفر که تاثیر رکودی قابل توجهی در اقتصاد چین و به تبع اقتصاد جهانی داشته، در این کشور دنبال می‌شود.

احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا شدت می‌گیرد. از سویی عزم فدرال‌رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره جزم بوده و از سوی دیگر تمرکز دولت چین از رشد اقتصادی به افزایش امنیت سیاسی تغییر جهت داده است. مجموع این موارد با شدت دادن به احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه کاهش تقاضا در بازارهای کالایی را فراهم کرده و این موضوع به قرمزپوشی بازار فلزات پایه منجر شده است.
لازم به ذکر است، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن،  دوشنبه ۲۵ مهر ماه، نسبت به آخرین معاملات انجام شده (جمعه، ۲۲ مهر ماه)، افت ۳.۱ درصدی معادل ۷۱ دلار را تجربه کرد. به گونه‌ای که در روز جمعه ۲۲ مهر ماه، آلومینیوم دو هزار و ۳۰۹ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن دیروز به دو هزار و ۲۴۰ دلار به ازای هر تن رسید. به این ترتیب قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل، با افت ۱.۵ درصدی معادل ۳۴ دلار، از دو هزار و ۲۷۴ دلار به ازای هر تن به دو هزار و ۲۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده است.

کد خبر 1612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =