کد خبر 1656
۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار بدون مشتری

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار بدون مشتری

 با توجه به اینکه بازار داخلی با رکود مواجه است و پروژه‌های عمرانی تقریباً متوقف شده، تولیدکنندگان در بازار داخلی با استقبال و مشتری کم روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در رابطه با وضعیت بازار این روزها نظر تحلیلگران بازار فولاد این است که با توجه به اینکه بازار داخلی با رکود مواجه است و پروژه‌های عمرانی تقریباً متوقف شده، تولیدکنندگان در بازار داخلی با استقبال و مشتری کم روبرو هستند.

اگر معافیت مالیاتی و مشوق‌ها دوباره اعمال و حمایت می‌شد که در کنار تولیدکننده‌ها بازرگان‌ها هم قرار می‌گرفتند قطعا کمک شایانی به بحث صادرات و موضوع حمایت از تولیدکنندگان می‌کرد و مشکلاتی که الان در بازار با آن مواجه هستیم رخ نمی داد.

از طرف دیگر از جمله عامل تشدیدکننده رکود بازار آهن در نیمه دوم سال، با توجه به شرایط اقتصادی و انرژی در جهان، می‌توان گفت قطعی گاز تا حدود ۳۰ درصد در روند تولید فولاد کشور تأثیرگذار خواهد بود. البته ناگفته نماند که این اتفاق تأثیری در مصارف خانگی ندارد و به احتمال زیاد نتایج آن محدود به صنایع خواهد شد.

همچنین به دلیل وجود مشکلاتی در تعهدات صادراتی و داخلی کشور و بحران‌هایی که در حوزه انرژی در سراسر جهان شکل گرفته است، به صورت قطع فولادی‌ها و برخی صنایع کاهش تولید را تجربه خواهند کرد.

در بازار آهن روز گذشته شمار زیادی از کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند و روند نزولی جزئی نیز تقریبا متوقف شد اما افزایش قیمت اندکی رؤیت شد که در واقع این تحرکات تلاشی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها تلقی شد.

در ادامه بررسی انواع بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخت شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد بدون تغییر نسبت روز گذشته، ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده است. روز گذشته نیز در بازار میلگرد تعداد کارخانه‌هایی که افزایش قیمت ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند، بیشتر بود اما تقاضای چشمگیری مشاهده نشد و بازار همچنان کم‌تحرک بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی نسبتاً ثابت بود، در بخش شاخه‌فروشی نیز جز یک کارخانه که با افزایش ۲۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود مابقی شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند. فقط شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و در بخش شاخه‌ای تا کنون اعلام قیمت نشده است.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است. اما برخی نیز با افزایش ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بودند. عمق کم و تعداد اندک تولیدکنندگان نبشی و ناودانی، تغییر سریع و نوسانات نسبتا شدیدی در این حوزه رقم می‌زند.

انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان، گازی و ... نیز عمدتا ثابت اعلام شدند.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بودند به طوری که شماری از شرکت‌ها نرخ روز ورق سیاه را با افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام کردند و حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان نیز کاهش قیمت مشاهده شد.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است. اما برخی نوسانات متعددی داشت به طوری که در شماری از شرکت‌ها ثابت بود و برخی از کارخانه‌ها افزایشی و برخی دیگر کاهشی بودند.

بازار بورس

معاملات امروز بازار سرمایه با روند نزولی آغاز شد که در این راستا انتظار می‌رود ارزش معاملات در محدوده رکودی باقی بماند و کوچکترها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. فلزات اساسی ۹ هزار واحد سقوط کرد و در این میان فولاد بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص را داشته است و فارس و کچاد در رده‌های بعدی قرار دارند.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۹ هزار و ۶۱ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۴۵۸ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۷۳ هزار و ۲۳۸ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۲۳ هزار و ۱۶۱ واحدی، رقم ۸۶۹ هزار و ۵۹۹ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «کچاد»، «رمپنا»، «فارس»، «فملی»، «نوری» و «کگل» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وایران»، «وآذر»، «زمگسا»، «شلعاب» و «غاذر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «رمپنا»، «پتایر»، «فخوز»، «فولاد» و «غشصفا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

این روزها مدتی است که به نوعی شاهد قیمت‌سازی‌های دستوری در بورس کالا هستیم بطوری‌که بازارساز با تداوم عرضه‌های نسیه و اعتباری برای خریدارانی که قیمت برای آنها اهمیتی نداشته و صرفا به دنبال نقد و نسیه کردن در بازار داخلی هستند (نسیه از بورس بخرند و نقد زیر قیمت بازار بفروشند)؛ با معاملات زیر حجم ۱۰ درصد از عرضه‌های هفتگی به این قیمت‌سازی‌ها به نوعی مشروعیت داده و همچنان بر این رویه پافشاری می‌کنند و شرایط به گونه‌ای شده که حدود کیلویی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان قیمت‌ها در بورس کالا بالاتر از بازار ایستاده است و این برای آهن فروش فوق العاده خطرناک است. بنابراین شرایط بغرنجی را برای فعالان بازار داخلی ایجاد کرده‌اند.

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود ۲۸۰ هزار و ۷۴۰ تن محصول فولادیمعامله شود که از این حجم ۲۶۳ هزارو ۲۲۰ تن به روی تابلوی  معاملات راه یافت.

در همین حال، ۲۰۱ هزار و ۲۲۰ تن شمش بلوم روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار۱۷ هزار و ۵۲۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین، تختال با حجم عرضه ۶۲ هزارتن وتقاضای ۳۳ هزار تن روی تابلو مواجه شد که از این حجم عرضه ۳۳ هزار تن به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =