کد خبر 1691
۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ مقاومت به عرضه

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ مقاومت به عرضه

طبق روال بازار با آغاز فصل سرما آمار خرید و فروش آهن کاهش پیدا می‌کند، اما این یک ماه در سمت عرضه و تقاضا مقاومت خاصی مشاهده شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، انتشار خبر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، رکود اقتصادی چین و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا مرز ۴ درصد، باعث تضعیف بازار ارز و کامودیتی شد که تداوم دامپینگ فولاد روسیه را به دنبال داشت، علاوه‌بر این تورم نزدیک ۵۰ درصد و افزایش چاپ پول در کشور مزیدی بر آشفتگی اقتصادی و رکود بازار آهن بود که در نهایت موجب فروکش کردن نوسانات افزایشی در هفته سوم مهر شد.

از سوی دیگر روال بازار به طور سنتی و طبق تجربه اینگونه است که با آغاز فصل سرما آمار خرید و فروش آهن کاهش پیدا می‌کند، اما این یک ماه در سمت عرضه و تقاضا مقاومت خاصی مشاهده شد، به این صورت که تقاضا به شدت ضعیف گزارش شد درحالی که متقاضی درخواست تخفیف می‌دهد، اما عرضه‌کننده به دلیل اینکه محصول خود را با قیمت بالایی از بورس کالا خریداری کرده است، به فروش محصول خود با قیمت پایین حاضر نیست به همین دلیل پس از توقف نوسانات افزایشی قیمت اهن الات، کاهش چندانی اتفاق نیفتاد و ریزش قیمت‌ها به طور میانگین حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان برآورد شد که نتیجه این امر کاهش میزان معاملات در یک ماه اخیر بوده است.

 در صورتی که گاز در زمستان مانند برق در تابستان قطع شود، تولید شرکت‌های فولادی کاهش یافته و بر همین اساس قیمت محصولات فولادی در روند صعودی قرار خواهند گرفت؛ اما در صورتی که وزیر به قول خود جامه عمل بپوشاند، روند فعلی قیمت‌ها تداوم می‌یابد. 

در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن 

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به دیروز بعدازظهر، ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله می‌شود.

بازار میلگرد تقریبا در آرامش بود و کف نرخ این محصول بین ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است.

نرخ روز تیرآهن در اغلب مبادی فروش ثابت بود و برخی شاخه‌ها با افزایش ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی اعلام قیمت شد. بازار تیرآهن با بازارسازی برخی روند متفاوتی داشت به طوری که به دلیل عدم آزادسازی برخی سایزهای این محصول شاهد افزایش قیمت در این بازار بودیم. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش داد و در بخش شاخه‌ای شاهد افزایش جزیی ۳۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی بودیم.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

امروز همچنان برای هجدهمین روز متوالی روند خروج پول از بازار سرمایه ادامه داشت. به نظر می‌رسد بازار در ناامیدی مطلق به سر می‌برد. خصوصا پس از انتشار گزارشات ۶ ماهه نه چندان خوب شرکت‌ها که سیگنال منفی مهمی به بازار بود. بنابراین فعلا چشم انداز بورس تهران روشن نیست.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲۶ هزار و ۲۱ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۲۴۱ هزار و ۳۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۸ هزار و ۳۱۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۶۱ هزار و ۳۵۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۲۲ هزار و ۴۴۲ واحدی، رقم ۸۳۹ هزار و ۸۵۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «میدکو»، «فولاد»، «پارسان»، «کگل»، «کچاد»، «رمپنا» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وایران»، «غالبر»، «خموتور»، «سصفها» و «خپویش» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وبهمن»، «رمپنا»، «غبشهر»، «ولغدر» و «ورنا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در بازار فیزیکی بورس‌کالا ۷۰‌ درصد عرضه شمش فولاد در اولین هفته از آبان‌ماه با نرخی حدود ۳‌ درصد بالاتر از قیمت صادراتی به‌فروش رفت، البته اغلب معاملات در محدوده قیمت پایه انجام شد و با وجود برتری تقاضا نسبت به عرضه، اما خریداران حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از این بازار نشدند، با این‌وجود عرضه‌های اعتباری، پیش‌بینی رشد بیشتر قیمت پایه در هفته‌های بعد با توجه به فرمول تعیین قیمت پایه و انتشار خبر آزادسازی صادرات توانست به رونق معاملات این بخش منجر شود. البته با توجه به آنکه نرخ فروش شمش فولاد در بازار صنعتی بورس‌کالا بالاتر از قیمت صادراتی آن است و با توجه به رکود سنگین حاکم بر بازار جهانی فولاد، خرید و صادرات این محصول فاقد توجیه اقتصادی است، اما می‌توان انتظار داشت که این مصوبه زمینه صادرات مقاطع طویل فولادی موجود در انبار تولیدکننده و تجار را فراهم کرده و از این منظر به تحریک بازار فولاد داخل پس از ماه‌ها رکود مصرفی منجر شود.

امروز از ۴۴۰ هزار و ۶۵۹ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا ۱۳۸ هزار و ۴۶۹ تن معادل ۳۱٫۴ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، امروز ۳۸۱ هزار و ۲۲۰ تن میلگرد در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۷ هزار و ۷۰۷ ریال عرضه شد که از این میزان، ۱۰ هزار و ۹۰۸ تن مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر، ۲٫۸ درصد از میلگرد عرضه شده در معاملات امروز بورس کالا به فروش رسید.

علاوه بر این، ۳۵ هزار و ۱۷۹ تن تیرآهن در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱٫۰۴ درصدی به میزان ۲۸ هزار و ۷۱ تن فروخته شد.

همچنین ۴ هزار و ۱۳۰ تن از حجم ناودانی در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱٫۶ درصد و با قیمت پایانی ۱۶۱ هزار و ۵۴ ریال مورد معامله قرار گرفت، ضمن اینکه ۲٫۲ درصد از حجم عرضه شده نبشی به میزان ۴۴۸ تن و با قیمت پایانی ۱۵۴ هزار و ۸۴۳ ریال معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =