کد خبر 193
۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد

چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد

صنعت فولاد کشور را در سالهای اخیر با موانعی برای رشد و پیشرفت مواجه شده است.

به گزارش آهن‌نیوز، "شهرام عالی‌وند" مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان گفت: به‌طور کلی در صنعت فولاد تلاش‌های گسترده‌ای شده و این صنعت در مسیر توسعه قرار گرفته است؛ اما برخی چالش‌ها و تصمیمات کارشناسی نشده در این مسیر وجود دارد. چالش‌هایی که امروز ما با آن مواجهیم حاصل کم‌توجهی به توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط‌زیست و پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، تامین مواد اولیه و مبحث هزینه انرژی و سوخت در حمل و نقل است. صنعت فولاد کشور از سال ۱۴۰۰ با چالش‌های گسترده ‌ی مواجه شده که حاصل عدم توجه به مساله توسعه است.

چالش‌های صنعت فولاد چیست؟

عالی‌وند با بیان اینکه حمل و نقل مواد اولیه در جهان از طریق خطوط ریلی است، افزود: این راه حمل و نقل از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. در کشور ما نیز طی برنامه ریزی طرح جامع فولاد کشور توسعه کل خطوط ریلی تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۵ هزار کیلومتر پیش‌بینی شده است؛ اما متاسفانه تا پایان سال ۱۳۹۹ عملکرد خطوط ریلی کشور ما ۱۳ هزار و ۹۵۴ کیلومتر بوده است که طبق برنامه چیده شده خیلی از برنامه عقب‌تریم. 

چالش‌های آبی صنایع فولادی

 مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان, مساله تامین آب در صنعت فولاد را چالشی دیگر عنوان کرد و افزود: بر اساس بررسی‌ها و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است خط تولید فولادی باید در حوزه خلیج فارس و نواحی دریای عمان احداث شود که از نظر تامین آب با چالش کمتری مواجه گردد. چنانچه اقداماتی در جهت تامین آب صورت نگیرد، ممکن است بخشی از خطوط تولیدی صنعت فولاد متوقف گردد که در این صورت به بخش صنعت فولاد نه تنها آسیب می‌رسد بلکه برخی افرادی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار بوده‌اند شغل خود را از دست می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در اکتشافات معادن، فاصله زیادی با اهداف مورد نظر دارد، تصریح کرد: چراکه ذخایر معادن استخراج شده رو به پایان است؛ به همین جهت به مطالعه و بررسی بیشتری احتیاج است. برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید مواد اولیه مورد نیاز به موقع تامین گردد و برای تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری گسترده در این زمینه هستیم و برای رسید به اهداف افق ۱۴۰۴ مستلزم استخراج سنگ آهن در حدود ۱۵۵ تا ۱۶۸ میلیون تن هستیم. 

مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان کشور ادامه داد: در خطوط تولید از تجهیزات قدیمی و گاهی دستگاه‌های دست دوم و دست سوم استفاده می‌شود و در پایان می‌توان گفت از ابتدای چرخه تولید یعنی از اکتشاف و استخراج تا پایان تولید محصولات نهایی، نیاز به استفاده از تجهیزات به روز داریم که هم مصرف سوخت و انرژی و برق کمتری دارند و همچنین محیط زیست را کمتر آلوده می‌کنند. 

عالی‌وند خاطرنشان کرد: برای داشتن چرخه اقتصاد سالم باید قیمت‌گذاری‌ها منطقی و محاسبه هزینه تمام شده و سود انجام شود اما در سال‌های اخیر ما با قیمت گذاری‌های نامتعارف در این حوزه روبه رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۵ درصد ظرفیت‌های نصب‌شده شرکت‌های تولیدکننده بدون استفاده و دلیل آن کمبود انرژی برق است و باید گفت شرکت‌های فولادی می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند تا حد زیادی این مشکلات مرتفع شود. 

مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان، حمل و نقل را مساله بسیار پر اهمیتی دانست و افزود: اگر تصمیم درستی در این رابطه اتخاذ نشود منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.

در این زمینه "اباذر براری" دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار داشت: قیمت محصولات فولادی تا حد زیادی از قیمت حمل و نقل اثرپذیر خواهد بود و چنانچه هزینه حمل و نقل افزایش یابد در هزینه تمام شده محصول نیز لحاظ خواهد شد. 

انتهای پیام / م ف

کد خبر 193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =