کد خبر 203
۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

معدنکاری هوشمند کلید تحول اقتصادی حوزه معدن

معدنکاری هوشمند کلید تحول اقتصادی حوزه معدن

معدنکاری هوشمند یکی از محرک‌های کلیدی بخش معدن است که می‌تواند اقتصاد این حوزه را به کل متحول سازد. تکیه بر ناوگان خودران، استفاده از تجهیزات کنترل از راه دور و بکارگیری راه‌حل‌های تهویه هوا برای بهبود شرایط کاری ایمن می‌تواند بهره‌وری عملیاتی را بهبود بخشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ورود معادن به معدن‌کاری دیجیتال اجتناب‌ناپذیر اما سخت است و تغییر فناوری از نسل دوم به چهارم، نیازمند صرف هزینه‌های بسیاری است. این نکته را باید چکیده نشست شورای راهبردی نخستین همایش و نمایشگاه معدن‌کاری دیجیتال دانست. این موضوع که به عقیده صاحب‌نظران، مسیر جدید توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است، در ایران به‌ شدت مهجور مانده است و ‌جز در مواردی معدود در چند مجموعه صنعتی بزرگ، فراگیری چندانی در کشور ندارد.

اولین دوره همایش معدنکاری دیجیتال در راستای به کارگیری تکنولوژی‌های نوین صنعت معدنکاری، معرفی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های پیشرو در این زمینه و آموزش مفاهیم و مقدمات معدنکاری دیجیتال در ۲۱ تا ۲۳ شهریور ماه سال جاری به‌صورت حضوری در هتل المپیک برگزار خواهد شد.

معدنکاری هوشمند، فرآیندی است که با استفاده از اطلاعات و فناوری‌های نوین مانند سنسورها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید و پیشرفته، برای نیل به ۳ هدف عمده انجام می‌شود. این نوع معدنکاری می‌تواند در دستیابی به ایمنی بیشتر در محیط کار که شامل ایمنی نیروی انسانی و کاهش درصد تلفات، جراحات، آمار فوتی‌ها و همچنین ایمنی ماشین‌آلات و ابزارآلات که سرمایه معدندار به‌حساب می‌آید مفید واقع شود.

معدنکاری هوشمند و استفاده از تجهیزات مدرن با افزایش روابط دانشگاه‌ها با صنعت قوت مضاعف خواهد گرفت. در واقع رسالت دانشگاه رشد صنعت و معدن هم‌راستا با فناوری روز دنیا است. در تمام دنیا دانشگاه‌ها نقش تولید علم و گسترش دانش را بر عهده دارند و با ایجاد قوانین جدید، فرآیندها و تئوری‌ها و با ابزاری کردن دانش تولیدشده و بعد از آزمون و خطاهای بسیاری می‌توان علم تاییدشده را به‌طور دائم وارد صنعت کرد و از آن بهره جست.

بعد از آنکه دانش مراحل صنعتی شدن را طی کرد و به حد بلوغ رسید، از دستور کار دانشگاه خارج و به مبحث توسعه‌ای آن پرداخته می‌شود.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جلسه کمیته راهبردی همایش و نمایشگاه معدن‏‏‌کاری دیجیتال، با اشاره به روندهای جهانی و تجربیات داخلی در زمینه معدنکاری هوشمند، گفت: بخش معدن تقریباً در جهت منفی حرکت می‌کند و در آخرین آمارها هم رشد سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ به‌جای افزایش، نزول ۴ درصدی را تجربه کرده است. این عدد بیانگر رفتار و سیستم مدیریتی است.

وی گفت: امروز کل سیستم‌هایی که در ایران برای اکتشاف استفاده می‌شوند، سنتی‌اند که این موضوع در زمینه محاسباتی اختلاف جدی با دنیا ایجاد کرده و باید مورد تأکید قرار گیرد. در بخش فناوری بخش‌هایی از فناوری‌های نسل چهارم نظیر تکنولوژی VAR و پایش هوشمند سه‌بعدی در مجموعه‌هایی نظیر مس سرچشمه عملیاتی شده که فواید بسیاری داشته است. امروز بسیاری از این فناوری‌ها در دسترس هستند، اما استفاده از آنها در کشور شایع نشده است. در حال حاضر فازبندی‌ها در جهان به‌طور آنلاین انجام می‌شود، اما در کشور این رویه حاکم نیست.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: امروزه ۲ تا ۳ نسل از فناوری معدنی عقب افتاده‌ایم و اگر تدبیری اندیشیده نشود که این فاصله کم شود، عقب‌ماندگی شدت می‌گیرد. از این بدتر وضعیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کشور است که از منظر نحوه کف‌سازی و زیرسازی به‌کل باید تحول پیدا کند تا با نیازهای جدید همسو شود. شرایط یادشده موجب می‌شود هزینه تمام‌شده معدنکاران ایران ۱۰۰ درصد از رقبای جهانی بیشتر باشد.

سعدمحمدی با تاکید بر این موضوع که نباید به تعریف صرف از وضعیت بخش معدن کشور پرداخت، گفت: همایش پیش ‌رو باید به سوالات مختلف در حوزه معدنکاری دیجیتال پاسخ دهد؛ ضمن اینکه نقاط ضعف را باید مشخص کند تا شاید بتوان از این مسیر تغییراتی در بخش معدن ایجاد کرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =