کد خبر 2193
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نوسانات در بازار ادامه دارد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نوسانات در بازار ادامه دارد

به تبعیت از نوسانات قیمت دلار، نوسانات جزئی نیز در قیمت‌های فلزات ایجاد شده و تقاضا نیز تا حدودی تحریک می‌شود؛ اما مجددا اوضاع به روال قبل بازگشته و بازار آرام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در سال‌های گذشته، تمامی محصولات آهنی و فولادی، در فصل زمستان روندی نزولی داشت. علت این کاهش قیمت، کاهش میزان مصرف و تقاضای آن بود. زیرا، در فصل زمستان ساخت و ساز کم شده و افراد کمتری میلگرد را خریداری می‌کردند. اما، امسال با افزایش نرخ دلار و ارز، قیمت تمامی محصولات فولادی و آهنی به طرز چشمگیری افزایش یافتند.

این اتفاق، سبب نگرانی افراد زیادی شده به دلیل اینکه افزایش قیمت‌ها در اواسط دی ماه که آغاز فصل خرید و فروش آهن است و از طرف دیگر اعمال تورم سالانه، به تدریج وارد بازار شده و در صدد خرید محصولات مورد نیاز خود پیش از آغاز فصل جدید می‌شود که به تبع نوسانات شدیدی را در بازار آهن ایجاد می‌کند. 
بنا به گزارشاتی که به دست ما رسیده است، نرخ دلار همچنان افزایش خواهد داشت که این تفاق موجب می‌شود تا قیمت محصولات فولادی نیز همچنان روندی صعودی داشته باشد. برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول، دولت و مسئولین مربوطه باید برنامه‌ریزی کرده و اقداماتی را انجام دهند. البته، دولت و مسئولین مربوطه نیز تا حدودی می‌توانند قیمت را کنترل نمایند. زیرا، زمانی که قیمت مواد اولیه اضافه شود، قطعا قیمت محصولات فولادی نیز افزایش خواهد یافت و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. 

شنیده‌ها حاکی است که به دنبال کمبود انرژی گاز و برق به ویژه در فصل سرد سال احتمال اعمال محدودیت در برخی صنایع پرمصرف از جمله تولیدکنندگان آهن اسفنجی وجود دارد؛ اگرچه کاهش حجم آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالای دیروز می‌تواند دال بر این موضوع باشد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت پیشخور شدن تقاضا ممکن است با هدف تخلیه تدریجی هیجان بازار شب عید باشد.

بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در برخی شرکت‌ها به طور جزئی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما کماکان اکثر مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. عمده پیشنهادها در بازار میلگرد ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شد و قیمت متوسط آن نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت ورق سیاه و انواع آن در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین هم مشاهده شد، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت بود.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز مانند سایر محصولات عمدتا ثابت اعلام شد اما چند کارخانه افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم داشتند.

قیمت لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قوطی پروفیل نیز روز گذشته در اغلب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت تیرآهن نوسانات متعددی داشت به طوری که برخی سایزها افزایش ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی دشت و برخی سایزها نیز با کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام قیمت شدند.

بازار بورس

شاخص کل بورس امروز با صعود ۱۳۸ واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن با هزار و ۹۴ واحد افزایش معادل (۰.۰۱) درصد در محدوده ۴۱۴ هزار و ۱۱۳ واحد قرار گرفت.

نمادهای خودرو، فارس، خساپا و کگل از نمادهای تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند اما نمادهای میدکو، شبندر و بوعلی تاثیر منفی بر شاخص کل بروس امروز داشتند.

نمادهای خودرو، خگستر، خساپا و کگل از نمادهای پرتراکنش با تاثیر مثبت بر بازار سهام و نمادهای شستا، شپنا و وتجارت از نمادهای پرتراکنش با تاثیر منفی بر شاخص کل بورس بودند.

بورس کالا

بنا بر گطارش‌های واصله کاهش تولید آهن اسفنجی ناشی از کمبود انرژی، به کاهش حجم عرضه و افزایش قیمت آن منجر شده بود؛ به طوری که نسبت نرخ شمش با آهن اسفنجی از حدود ۶۱ درصد به ۶۸ درصد افزایش یافت. این درحالی است که به دنبال ابلاغ مصوبه ممنوعیت خرید آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بازرگانی، نسبت شمش و این محصول به ۵۸/۷ درصد کاهش یافته بود که روز گذشته روند معکوس طی کرد؛ به طور کلی می‌توان گفت روند معاملات بورس کالا در روز گذشته پالس افزایش قیمت به بازار آزاد ارسال کرد.

امروز در تالار حراج باز بورس کالا، ۱۰ هزار تن محصول فولادی مورد معامله قرار گرفت که همه آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد. در همین حال، ۱۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه با تقاضای ۵ هزار تنی مواجه و ۵ هزار تن این محصول فروخته شد.

کد خبر 2193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =