کد خبر 2212
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نوسانات افزایشیِ برخی مقاطع فولادی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نوسانات افزایشیِ برخی مقاطع فولادی

 بازار آهن تحت تأثیر برخی عوامل داخلی و خارجی قرار دارد که نتیجه آن در نوسانات افزایشی برخی مقاطع فولادی نمایان شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، عوامل مهم در تعیین قیمت محصولات فولادی اثرگذار است که از جمله آن میزان عرضه و تقاضا است، اگر چه نمی‌توان اثر تقاضا در قیمتگذاری محصولات فولادی را نادیده گرفت اما با توجه به قیمتگذاری دستوری که در کشور ما حاکم است اثر فاکتور تقاضا در تعیین قیمت فولاد بسیار کمرنگ شده و در بازار داخلی به فاکتوری کم‌اثر تبدیل شده است زیرا هدف بازارساز بیشتر به بهبود و تقویت صادرات معطوف بوده است.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در حوزه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۶ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در چهار شرکت از ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشته است. همچنین قیمت روز میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها محصولات خود را با افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام کردند، اگرچه برخی شرکت‌ها همچنان ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی در در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نیز در کارخانه نبشی فولاد اشتهارد مشاهده شد.

 قیمت لوله گازی، داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها همچنان بدون تغییر اعلام شدند.

تیرآهن نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که برخی شرکت‌ها قیمت تیرآهن شاخه‌ای را ۱۰ الی ۶۰ هزار تومان افزایش دادند و برخی کارخانه‌ها نیز بدون تغییر قیمت بودند. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای از ۵۰ تا ۳۷۰ هزار تومان نوسان قیمت داشته است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است و مانند غالب محصولات فولادی بدون تغییر عرضه شد.

همچنین ورق سیاه و انواع آن در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی هم بدون تغییر اعلام شد.

بازار بورس

شاخص کل بازار بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴ هزار و ۲۳۵ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶۰۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴۸۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۴ هزار و ۵۷۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۲ هزار و ۳۲۰ واحدی، رقم ۹۶۷ هزار و ۸۴۷ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کگل»، «میدکو»، «فولاد»، «فارس»، «وپاسار»، «وبملت» و «وبانک» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «خکمک»، «غزر»، «ثامان»، «سکرد» و «ذوب» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ساربیل»، «ثفارس»، «وتوس»، «فلوله» و «وبانک» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز حجم عرضه‌های شمش، بیش از ۶۳ هزار تن کمتر از هفته گذشته است و در مجموع امروز، بیش از ۲۱۵ هزار تن شمش در بورس کالا عرضه می‌شود. میانگین ساده قیمت‌های پایه عرضه شمش ۱۳۲۸۷ تومان به ازای هر کیلو است. هفته گذشته این عدد ۱۳۳۴۲ تومان بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =