کد خبر 2289
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

در گفت‌وگوی آهن‌نیوز با کارشناس صنعت فولاد مطرح شد:

زیان 700 میلیون دلاری صنعت فولاد از قطع گاز/ حاشیه سود تا 10 درصد کاهش می‌یابد

زیان 700 میلیون دلاری صنعت فولاد از قطع گاز/ حاشیه سود تا 10 درصد کاهش می‌یابد

کارشناس صنعت فولاد عنوان کرد:‌ محتمل‌ترین خروجی قطع گاز واحدهای فولادی، افت تولید شرکت‌ها است. در صنعت پتروشیمی مطابق با اعلام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی سال گذشته حدود 680 میلیون دلار زیان ناشی از عدم‌النفع تولید بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، پیمان مولوی، کارشناس صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز اظهار کرد: صنعت پتروشیمی، ‌فلزات اساسی و فولادی، مواد اولیه صنایع و محصولات صنایع دیگر را تامین می‌کنند و قطع گاز می‌تواند موجب تورمی قیمتی در این محصولات شود. با کاهش تولید به واسطه قطع گاز، قیمت محصولات در حلقه میانی و نهایی نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: قطع گاز واحدهای فولادی می‌تواند در بخش‌های پائین‌دست منجر به خرید و انباشت محصولات شود که بر افزایش تقاضا و رشد قیمت تاثیر خواهد داشت.

قطع گاز و اخلال در چرخه عرضه و تقاضای فولاد

کارشناس صنعت فولاد عنوان کرد:‌ قطع گاز و برق واحدهای فولادی در مجموع می‌تواند چرخه عرضه و تقاضا را دچار مشکل ‌کند. این شرایط در سال‌های گذشته تجربه شده و صنایع از جمله صنایع فولادی در سال‌های اخیر قطع گاز و برق را تجربه کرده‌اند.

تقاضای کاذب و افزایش قیمت در حلقه‌های میانی صنعت فولاد

مولوی تصریح کرد:‌ تقاضای کاذب و افزایش قیمت‌ها از اثرات قطع گاز در واحدها خواهد بود. به طور معمول بنگاه‌ها و کسب‌وکارها برای کسب سود فعال هستند و به همین دلیل برای کاهش ریسک و کسب سود بیشتر تلاش می‌کنند تا در شرایط کاهش تولید واحدهای بزرگ صنعتی مانند فولاد اجناس و محصولات بیشتری خریداری کرده و در سطح بنگاهی موجب می‌شود تا سرمایه در گردش بیشتری به سمت تامین مواد اولیه هزینه شود.

مشکلات زنجیره تامین و تولید با قطع گاز واحدهای فولادی

وی با بیان اینکه گاز واحدهای فولادی هنوز قطع نشده است، عنوان کرد: دو ماه از فصل سرما باقی مانده و ممکن است با قطع گاز این واحدها رو به رو شویم که قطعا مشکلاتی را در زنجیره تامین و تولید به وجود خواهد آورد.

حاشیه سود شرکت‌های فولادی با قطع گاز 10 درصد کاهش می‌یابد

کارشناس صنعت فولاد درباره تاثیرات کاهش تولید فولاد و افزایش تقاضای خرید این محصولات در بازار بر سهام شرکت‌های بورسی فولادی، بیان کرد: شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای است که قطع گاز واحدهای فولادی می‌تواند کمتر از 10 درصد بر حاشیه سود شرکت‌های فولادی تاثیر داشته باشد. مدل‌های قیمت‌گذاری آنقدر وسیع نیست اما جو فکری و تاثیرگذاری از تاثیرات واقعی بیشتر خواهد بود.

زیان صنعت فولاد از قطع گاز همپای پتروشیمی

وی درباره آمار زیان واحدهای فولادی از قطع گاز واحدها در زمستان سال ،1400 گفت: آماری در این زمینه منتشر نشده اما در صنعت فولاد هم این زیان می‌تواند همپای صنعت پتروشیمی و در محدوده 700 میلیون دلار باشد.

عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در صنعت برق و مشکلات انتقال برق از انرژی‌های نو

مولوی درباره اظهارنظرهایی درباره ضرورت تولید برق از انرژی‌های نو و استفاده برخی صنایع از برق به جای گاز، عنوان کرد:‌ دولت هزاران هزار میلیاردتومان به صنعت برق بدهی دارد که قادر به پرداخت این بدهی‌ها نیست و این شرایط موجب شده تا در صنعت برق نیز سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگیرد و انتقال برقی که صنایع از انرژی‌های نو تولید کنند نیازمند تجهیزاتی برای انتقال است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه کار تولید برق از انرژی نو را آغاز کرده و این اقدام را انجام داده‌اند اما اینکه گفته شود صنایع درآمدزا و سودده باید از محل درآمد و سود خود سرمایه‌گذاری در شیفت مصرف از گاز به برق را انجام دهند، موجب کاهش سود آنها شده و بر انتظارات سهامداران آنها تاثیر خواهد داشت.

مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان ناشی از ضعف سرمایه‌گذاری

کارشناس صنعت فولاد اظهارکرد:‌ عدم سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های تولید و مصرف و نبود الگوی معین موجب شده تا سرمایه‌گذاری در صنعت برق به نحو قابل توجهی کاهش یافته و بدهی‌های دولت نیز افزایش یابد این شرایط موجب شده تا در زمستان مشکل گاز و در تابستان مشکل برق برای واحدها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 2289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =