کد خبر 2323
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶

از سوی سازمان تجارت جهانی؛

ایالات متحده متهم به نقض تجارت آزاد فولاد شد

ایالات متحده متهم به نقض تجارت آزاد فولاد شد

سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد که تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم که توسط ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا وضع شده بود، قوانین تجارت جهانی را نقض می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد که تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم که توسط ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا وضع شده بود، قوانین تجارت جهانی را نقض می‌کند. زمانی که در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ به بهانه نگرانی‌های امنیتی مالیات‌های جدید را اعلام کرد، موجی از درگیری‌های تجاری را در سراسر جهان به راه انداخت. البته سازمان تجارت جهانی آن زمان نیز این استدلال دولت ایالات متحده را نپذیرفت.

همچنین ایالات متحده در واکنش به ادعای سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که به تعرفه‌ها پایبند است. در این راستا، دستیار نماینده تجاری ایالات متحده، آدام هاج، گفت که واشنگتن به شدت این حکم را رد و قصدی برای حذف این تصمیمات ندارد. وی گفت: دولت بایدن متعهد به حفظ امنیت ملی ایالات متحده از طریق تضمین بلندمدت صنایع فولاد و آلومینیوم کشور است. این گزارش‌ها تنها ضرورت اصلاح سیستم حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی را تقویت می‌کند.

ایالات متحده برای بیش از ۷۰ سال موضع روشن و صریحی داشته است مبنی بر اینکه مسائل مربوط به امنیت ملی را نمی‌توان در سیستم حل و فصل اختلافات WTO بازنگری کرد و اساسا سازمان صلاحیت لازم در این مورد ندارد. پرونده مورد بحث توسط چین، نروژ، سوئیس و ترکیه مطرح شده است.

اما سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که ایالات متحده باید سیاست تجاری خود را با قوانین سازمان مطابقت دهد و اگر واشنگتن به این تصمیم پایبند نباشد، طبق قوانین سازمان کشورهای شاکی حق دارند تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای را بر ایالات متحده اعمال کنند. چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار است ایالات متحده به این حکم احترام بگذارد و سیاست‌های خود را «در اسرع وقت» اصلاح کند.

عوارض وضع شده که از سوی نمایندگان کارگران فولاد ایالات متحده حمایت می‌شد، در مقایسه با اوایل اعمال آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، چون پس از مدتی محموله‌های برخی کشورها معاف از تعرفه‌ شد. دولت بایدن نیز به توافقات مشابهی با اتحادیه اروپا، ژاپن و بریتانیا دست یافته است، چون تلاش می‌کرد روابط را با متحدان خود هموار کند، اما تعرفه‌ها را برای سایر کشورها به طور کامل حفظ کرده است.

اگرچه تعرفه‌ها خشم متحدان ایالات متحده را برانگیخت و نگرانی تولیدکنندگان آمریکایی که از فلزات استفاده می‌کنند را در مورد افزایش هزینه‌ها دوچندان کرد، واشنگتن ادعا می‌کند که هدف عمده آنها چین بوده که سال‌ها فولاد خود را به قیمت پایین‌تر از بازار فروخته است.

طرح جدید در راه است

در هفته جاری، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده پیشنهاد جدید برای شکل دادن به بازار جهانی فولاد و آلومینیوم ارائه کرد. هدف این طرح، گسترش معامله فلزاتی است که در تولید آن کربن‌ کمتری منتشر شده و در مقابل بر فلزات آلاینده، تعرفه وضع می‌شود. هرچند جزئیات نحوه عملکرد چنین طرحی هنوز اعلام نشده است، اما این احتمال وجود دارد که تعرفه‌ها برای چین اعمال می‌شود.

جنگ تجاری ایالات متحده و چین که بخشی از آن با اعمال تعرفه‌های فلزات آغاز شد، تأثیرات ماندگاری بر تجارت بین دو اقتصاد بزرگ جهان داشته است. البته توافق تجاری سال ۲۰۲۰ بین ترامپ و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، به کاهش تنش‌ها بر سر این موضوع کمک کرد.

طبق گزارش موسسه اقتصادی پترسون، تقریباً دو سوم کالاهای صادراتی چین به ایالات متحده و ۵۸ درصد از کالاهای صادراتی ایالات متحده به چین، مشمول عوارض اضافی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 2323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =