کد خبر 2327
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

رشد ۱۱ درصدی تولید محصولات فولادی در ۷ ماه ابتدای سال

رشد ۱۱ درصدی تولید محصولات فولادی در ۷ ماه ابتدای سال

محصولات فولادی با رشد ۱۱ درصدی تولید به ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تن و صادرات این محصول نیز به مانند مدت مشابه سال قبل در ۷ ماهه ابتدای سال به یک میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسید.

سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ۶ ماهه نخست امسال در این ماده معدنیِ فولاد خام ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی گفت: تولید فولاد خام از جمله مواد معدنی در کشور است که ظرفیت‌های خوبی برای تولید آن در کشور وجود دارد و امسال این ظرفیت ۴۷ میلیون تن در سال برآورد می‌شود.
امیری اضافه کرد: در ۷ ماهه نخست امسال در مجموع ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار تن فولاد خام از کشور به سمت کشورهای هدف صادر شد.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: همچنین صادرات سیمان کشور از فروردین‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری به ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد یافت.
به گفته وی تولید این ماده پر مصرف معدنی با ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن در سال طی ۶ ماهه نخست سال به ۳۲ میلیون و ۱۳ هزار تن رسید.
امیری با بیان اینکه تولید کاشی و سرامیک از دیگر محصولات معدنی است که با رشد تولید و صادرات در ماه‌های نخست سال همراه بوده است، افزود: صادرات این محصول در ۷ ماهه ابتدای سال با ۶ درصد رشد به ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تن افزایش یافت و با تولید ۲۴۸ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در ۶ ماهه ابتدای سال به رشد ۱۲ درصدی در کشور رسید.
همچنین ظرفیت تولید این محصول معدنی سالیانه ۶۱۲ میلیون متر مربع است و این نشان از ظرفیت بالای تولید کاشی و سرامیک در کشور و وجود ظرفیت‌های بالاتر صادراتی به دیگر کشورهای دارد.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در همین مدت ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد و کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات این محصول معدنی از سویی و افزایش ۲۰ درصد تولید آن حاکی از رشد مصرف داخلی بوده و این درحالی است که ظرفیت تولید محصول ذکر شده حدود ۳۷ میلیون تن در سال است.
وی ادامه داد: صادرات سنگ آهن با افت ۴۱ درصدی مواجه بوده است، به‌طوری‌که با وجود تولید ۵۲ میلیون تن سنگ آهن در ۷ ماهه ابتدای سال حدود ۵۳۳ هزار تن صادرات صورت گرفته است، درحالی‌که صادرات آن در مدت مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار تن بوده است.
امیری گفت: شمش آلومینیوم هم از محصولاتی است که در ۶ ماهه ابتدای سال، ۲۰ درصد رشد تولید داشته است. امیری در این خصوص هم تاکید کرد: طی این مدت ۳۱۸ هزارتن شمش تولید شد و از این مقدار ۲۵۱ هزار تن به خارج از مرزهای ایران صادر شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۳۴ هزار تن با رشد ۸۷ درصدی همراه بوده است.
وی افزود: بررسی آمارها نیز نشان می‌دهد از فروردین‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله آهن تولید شد و صادرات این محصول با ۱۶۲ درصد افزایش به رقم ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار تن در ۷ ماهه نخست سال رسید.
امیری اضافه کرد: کنسانتره آهن نیز رشد ۲۰ درصد صادرات را طی ۷ ماه گذشته تجربه کرد و به ۵۱۶ هزار تن افزایش یافت. البته تولید این محصول در ۶ ماه ابتدای سال ۲۷ میلیون تن بود که تفاوت فاحشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.
وی گفت: محصولات فولادی نیز در این مدت با رشد ۱۱ درصدی تولید به ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تن و صادرات این محصول نیز به مانند مدت مشابه سال قبل در ۷ ماهه ابتدای سال به یک میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسید. ضمن اینکه دیگر محصولات معدنی از جمله کنسانتره مس در ۶ ماهه ابتدای امسال ۶۱۰ هزار تن، شیشه تخت ۹۳۰ هزار تن و مس کاتد ۱۴۳ هزار تن با افزایش تولید همراه بودند.

پایان پیام/ف

کد خبر 2327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =