کد خبر 2378
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار آهن در سیر صعود

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار آهن در سیر صعود

برآیند تمام فاکتورهای اساسی تاثیرگذار بر بازار فولاد این است که قیمت فولاد از دیدگاه اکثر دست اندرکاران تا یکی دو ماه آینده صعودی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، این روزها در بازار داخلی سه فاکتور اساسی تاثیرگذار بازار فولاد را تحت فشار قرار داده است. مساله اول که بسیار جدی است حجم عرضه است. به علت مشکل گاز، حجم عرضه آهن اسفنجی به شدت کاهش یافته و میزان بارگیری هم پایین آمده در نتیجه اکثر کارخانجات تولیدکننده شمش القایی با کاهش تولید روبرو هستند. این مطلب باعث شده تا حجم عرضه شمش در یک ماه آینده تا نزدیک 50 درصد کاهش یابد آن هم درست در زمانی که بازار صادراتی رونق گرفته و دولت هم به علت نیاز ارزی از یک طرف و عدم وجود تقاضا در بازار داخلی از طرف دیگر صادرات را تشویق می‌کند. یکی از کارخانجات مطرح در جنوب کشور اول هفته شمش صادراتی خود را 147000 ریال قیمت پایه در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کرد که با استقبال خریدارها روبرو شد و فروش رفت اما دو روز بعد همان کارخانه همان کالا را در قیمت 155000 ریال قیمت پایه عرضه نمود. مفهوم این امر آن است که به طور غیر مستقیم سیگنال قیمت پایه 155000 ریال در بورس کالا برای بازار داخلی زده شده است هر چند که با روند فعلی تقاضای شمش در بورس کالا رسیدن به این عدد شاید تا دو هفته دیگر کاملاً زمان ببرد. مشکل گاز احتمالاً تا دو ماه آینده ادامه خواهد یافت. معمولاً کارخانجات تولید آهن اسفنجی از این فرصت برای اوورهال کردن خطوط خود استفاده می‌کنند در نتیجه بعد از رفع مشکل گاز حجم تولید به سرعت به نسبت بهینه نخواهد رسید.

مساله دوم که بازار را تحت تاثیر قرار داده است مساله نرخ ارز است عده‌ای از دست اندرکاران انتظار دلار 40 هزار تومانی را می‌کشیدند و نگاهشان به دی ماه بود. افزایش نرخ ارز و استقرار آن به ازای هر دلار 38 هزار تومان این ذهنیت را تقویت می‌کند. تغییر روش‌های اعلام شده برگشت ارز از طرف بانک مرکزی و در نهایت تغییر معاونت ارزی بانک مرکزی این ذهنیت را تقویت کرده است.

سومین مساله سرمایه‌های سرگردان است در طول نه ماه گذشته به علت رکود در بازار فولاد سرمایه‌ها از بخش فولاد به مسکن، اتومبیل، سکه و ارز روی آورده است. روند افزایشی قیمت فولاد جذابیت زیادی برای سرمایه‌های درشت که انتظار بازدهی سریع را دارند می‌دهد ورود این سرمایه‌ها به بخش فولاد قیمت را تحریک خواهد کرد در حالی‌که عرضه آن محدودتر خواهد شد و همین امر دلگرمی برای این سرمایه‌ها می‌باشد در حالیکه مصرف فولاد به علت فصل سرما و کمبود بودجه عمرانی کاهش می‌یابد.

برآیند تمام عوامل فوق این است که قیمت فولاد از دیدگاه اکثر دست اندرکاران تا یکی دو ماه آینده صعودی خواهد بود. دولت برای کنترل قیمت فولاد تنها یک راه دارد و آن محدود کردن صادرات است ولی در شرایط فعلی با توجه به کسری بودجه و گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بعید است که دست به این کار بزند بخصوص آنکه بخش فولاد تامین‌کننده اصلی کسری بودجه و سهام عدالت می‌باشد. محققاً کاهش تولید برای پر کردن کسری بودجه باید از طریق افزایش قیمت جبران شود و احتمالاً در هفته‌های آینده با توجه به افزایش قیمت سنگ آهن شاهد افزایش قیمت مواد معدنی فولاد نیز خواهیم بود.    

 در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در یک شرکت از ۱۰۰ تومان افزایش داشته است. قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان شنبه هفته گذشته ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام قیمت شد اما روز پنجشنبه با افزایش بیش از هزار تومان حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام قیمت شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده فقط در برخی کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

اغلب کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را نیز ثابت اعلام کردند اما کماکان شاهد افزایش قیمت در برخی سایزهای تیر ذوبی بودیم. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

انواع ورق‌ سرد و گرم نیز در پایان هفته روند نسبتاً ثابتی را طی کرد به این صورت که قیمت روز ورق سیاه در عمده مبادی فروش ثابت بود و قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تقریباً بدون تغییر قیمت اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی روند نسبتاً ثابتی در پیش گرفته بود اما در برخی کارخانه‌ها افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

انواع لوله‌ها نیز به همین منوال بودند و در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس 

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۲ هزار و ۸۴۰ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۹۱۹ واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۲ هزار و ۷۱۴ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۳۶ هزار و ۴۷۷ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با افت ۱۰ هزار و ۲۲۳  واحدی، رقم ۹۹۸ هزار و ۵۶۰ واحد را نشان داد.

علاوه بر این، نمادهای «فولاد»، «شپنا»، «کگل»، «فملی»، «فارس»، «وبملت» و «شستا» بیشترین تاثیر را در روند متعادل شاخص کل داشتند، ضمن اینکه مادهای «سشمال»، «ما»، «کساوه»، «ولغدر» و «شفارس» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «کروی»، «حپترو»، «فاسمین»، «کبافق» و «چکاوه» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

قرار بود امروز شنبه ۲۶ آذر ماه یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۸۸۱ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که از این میزان، فقط ۹۸۰ هزار و ۶۷۱ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت. به عبارت دیگر، حدود ۷۳ درصد از محصولات عرضه شده به تابلوی معاملات راه پیدا کردند.

در همین حال، امروز برای ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم، ۷ هزار ۱۵۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۴۵ هزار و ۸۶ ریال را روی تابلوی معاملات به ثبت رساند. در واقع، امروز ۶۱٫۵ درصد از میزان عرضه شمش بلوم در تابلوی معاملات بورس به فروش نرسید.

در ادامه برای ۶۵۶ تن محصول میلگرد، ۴ هزار و ۳۰۸ تن تقاضا وجود داشت که با قیمت میانگین ۸۱ هزار و ۵۵۷ ریال در تابلوی معاملات ثبت کرد.

علاوه بر این، به ترتیب ۶۰۰ تن و ۴ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا برای میلگرد کلاف و آلیاژی ثبت شد. ضمن اینکه براساس اطلاعات تابلوی معاملات بورس کالا، ۶۰۰ تن از میلگرد کلاف و یک هزار و ۲۵ تن از محصول میلگرد آلیاژی معامله شدند.

در همین حال، تیرآهن به گونه‌ای در تابلوی برخط معاملات راه پیدا کرد که با تقاضای ۱۷ هزار و ۹۶۳ تنی، توانست یک هزار و ۷۴۸ تن را با قیمت میانگین ۱۷۰ هزار و ۸۱۸ ریال معامله کند، ضمن اینکه۳۹۱ تن ناودانی بر روی تابلوی تالار صنعتی قرار گرفت که از این میزان، ۱۱۵ تن آن به فروش رسید.

علاوه بر این، تقاضای مشتریان برای گندله سنگ آهن ۴۷۰ هزار تن اعلام شد که با قیمت میانگین ۳۰هزار و ۲۲۲ ریال، تمام میزان آن در تابلوی معاملات به فروش رفت.

همچنین آهن اسفنجی با وجود ۳۵ هزار تن عرضه، ۱۲۱ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که البته توانست تمام آن را با قیمت میانگین ۱۰۸ هزار و ۱۸۳ ریال به فروش برساند. به عبارت دیگر، امروز شاهد تقاضای ۳٫۴ برابری برای آهن اسفنجی در بورس کالا بوردیم.

در ادامه ورق گرم خودرو از ۱۴ هزار تن عرضه، ۵ هزار و ۵۵۰ تن آن یعنی به مقدار تقاضا معامله شد.

از سوی دیگر، امروز قرار بود یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول فولادی در تالار حراج باز بورس کالا معامله شود که تمام این میزان روی تابلوی معاملات قرار گرفت.

تمام حجم محصول فولادی موجود در تالار حراج باز بورس کالا، مربوط به کنسانتره سنگ آهن بود که خریداران تقاضای ۲۷۰ هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند. در واقع نسبت به حجم عرضه شده در تابلو، میزان تقاضا ۲ برابر کمتر شده بود.

ناگفته نماند محصولات سنگ آهن کلوخه و دانه بندی به دلیل نداشتن تقاضای لازم، از تابلوی معاملات بورس کالا حذف شدند.

کد خبر 2378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =